Matematik ve fen bilimleri bir toplumun her alanda pozitif değişim ve gelişimi, refah seviyesine ulaşması için kilit rol oynayan iki bilim dalıdır. Fen ve matematik bilimleri bilim ve teknolojinin temelidir, kendisidir. Bu bağlamda gelişmiş ve sürdürülebilir bir toplum olabilmek için toplumu oluşturan bireylerin matematik ve fen bilimleri alanlarına hakim olmaları ve bu alanlara önem vermeleri gerekmektedir. Bu kapsamda öğretmenler büyük sorumluluk üstlenmektedir. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı matematik ve fen eğitiminde öğretmen eğitimi konu alanlı bilimsel yayınların bibliyometrik özelliklerinin ortaya çıkarılması ve literatüre sunulmasıdır. Araştırmada matematik ve fen öğretiminde öğretmen eğitimi konu alanlı bilimsel yayınların araştırma eğiliminin ortaya çıkarılması hedeflenmiştir. Bu amaç doğrultusunda çalışmada bibliyometrik analiz yöntemi tercih edilmiştir. Bu hedef bağlamında araştırmada veri tabanı olarak Web of Science, analiz programı olarak VosViewer kullanılmıştır. Yapılan analizlere göre ilgili konu alanlı ilk makale 1985 yılında yayımlanmıştır. İlgili konu alanında en çok yayın yayınlanan yıl ise 2021 yılıdır. Araştırma sonuçlarına göre ilgili konu alanında en çok yayın yapan ülke ABD, en çok yayına sahip araştırmacı yazar Hourigan, M., en çok atıf alan yazarlar ise Allan Paivio (733) ve James M. Clark (733) isimli yazarlardır. Bu çalışma ile ilgili konu alanının araştırma eğilimi ortaya çıkarılmış olup bu bilgilerin alana ilgi duyan araştırmacılara yol göstereceği düşünülmektedir.
Mathematics and science are two disciplines that play a key role in the positive change, development and prosperity of a society in every field. Science and mathematics are the foundation of science and technology. In this context, in order to be a developed and sustainable society, the individuals who make up the society should have sufficient knowledge in the fields of mathematics and science and attach importance to these fields. In this scope, teachers assume great responsibility. The aim of this study is to reveal the bibliometric characteristics of scientific publications on teacher education in mathematics and science education and to present them to the literature. For this purpose, bibliometric analysis method was preferred in the study. In the context of this objective, Web of Science was used as the database and VosViewer was used as the analysis program. According to the analysis, the first article in the relevant subject area was published in 1985. The year in which the most publications were published in the relevant subject area is 2021. According to the research results, the country with the highest number of publications in the relevant subject area is the USA, the researcher author with the highest number of publications is Hourigan, M., and the authors with the highest number of citations are Allan Paivio (733) and James M. Clark (733). With this study, the research trend of the related subject area has been revealed and it is thought that this information will guide the researchers who are interested in the field.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 27, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Submission Date | July 31, 2023 |
Acceptance Date | October 12, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: Özel Sayı |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.