The aim of this study is to determine the principles of interactive electronic book (e-book) design based on the literature and the opinions of experts, to develop an interactive e-book for a unit of the sixth-grade social studies course based on these principles, to compare the effect of the developed interactive e-book on the academic success of students with the sample one published by the Ministry of National Education (MNE) and to determine the opinions of the students about the books. In order to achieve this aim, first of all, the literature was surveyed and the features that should be considered in interactive e-book design were determined. Afterwards, semi-structured interviews were conducted with teachers and instructors who are experts in the field of social studies field, instructors and postgraduate students who are experts in the field of computer education and instructional technologies (CEIT). In the interviews, the e-book developed by the MNE was evaluated and the features that the interactive e-book should have in order to be designed effectively in terms of teaching were determined. So thus, the interactive e-book features were determined by analyzing the relevant literature and interview results. Based on the defined features, an interactive book was developed. The developed interactive e-book was presented to the field experts and the book was finalized in the final form. The effects of the e-books on the academic achievement of students were determined by using the e-books instead of printed books in the educational environment. At the end of the teaching process, students' opinions about the e-books were taken. While no significant difference was reached between the general achievement test and the achievement test's knowledge level mean scores of the experimental and control groups, there was a significant difference between the achievement test's comprehension level mean scores.
Bu çalışmanın amacı alan yazına ve uzmanların görüşüne dayalı olarak etkileşimli elektronik kitap tasarım ilkelerini belirlemek, bu ilkeler esas alınarak altıncı sınıf sosyal bilgiler dersinin bir ünitesi için etkileşimli bir e-kitap geliştirmek, geliştirilen e-kitap ile MEB tarafından yayınlanan örnek e-kitabın öğrencilerin akademik başarısı üzerindeki etkisini karşılaştırmak ve kitaplarla ilgili öğrenci görüşlerini belirlemektir. Bu amaca ulaşmak için öncelikle alan yazın taranmış ve e-kitap tasarımında dikkat edilmesi gereken özellikler belirlenmiştir. Sonrasında sosyal bilgiler alanında uzman öğretmen ve öğretim elemanlarıyla, bilgisayar ve öğretim teknolojileri (BÖTE) alanında uzman öğretim elemanları ve lisansüstü öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Görüşmelerde MEB tarafından hazırlanan kitap değerlendirilerek e-kitabın öğretim açısından etkili bir şekilde tasarlanması için sahip olması gereken özellikler tespit edilmiş ve ilgili alan yazın ile görüşme sonuçları analiz edilerek etkileşimli e-kitap özellikleri belirlenmiştir. Belirlenen özelliklere dayalı olarak etkileşimli bir kitap geliştirilmiştir. Geliştirilen kitap alan uzmanlarının görüşüne sunulmuş ve kitaba son hali verilmiştir. Kitaplar, eğitim ortamında basılı kitap yerine kullanılarak öğrencilerin akademik başarısına etkisi belirlenmiştir. Öğretim süreci sonunda öğrencilerin kitaplara yönelik görüşleri alınmıştır. Deney ve kontrol gruplarının genel başarı testi ve başarı testi bilgi düzeyi puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık görülmezken, başarı testi kavrama düzeyi puan ortalamaları arasında anlamlı farklılık görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management), Development of Science, Technology and Engineering Education and Programs, Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 27, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Submission Date | August 13, 2023 |
Acceptance Date | September 11, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: Özel Sayı |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.