The aim of this study is to determine the number sense and algebraic thinking levels of 7th and 8th-grade students and to examine the correlation between number sense and algebraic thinking levels. The correlational research method was used in the study. The research was conducted with 330 students from the 7th and 8th grades of two state secondary schools in Çumra district of Konya, Turkey. In the research, the 'Algebraic Thinking Test' developed by Hart et al. (1998) and adapted to Turkish by Altun (2005) was used. In addition, ‘Number Sense Scale’ developed by Kayhan Altay and Umay (2013) was used. It appears that the research findings indicate that the average score of students' number sense was relatively low. Additionally, the findings indicate that students tend to solve problems requiring number sense using rule-based methods instead of relying on a deeper understanding of the underlying numerical relationships. It seems that the results of the algebraic thinking test indicate that both 7th and 8th grade students performed at levels 0 and 1. Additionally, the findings reveal a moderate level and significant positive relationship between students' number sense and their proficiency in algebraic thinking.
Algebraic Thinking Level Algebraic Thinking Number Sense Mathematics 7th and 8th Grade Students
Bu araştırmanın amacı, 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin sayı hissi ve cebirsel düşünme düzeylerini belirlemek ve sayı hissi ile cebirsel düşünme düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada ilişkisel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma, Konya ili Çumra ilçesinde bulunan iki devlet ortaokulunun 7. ve 8. sınıflarında öğrenim gören 330 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, öğrencilerin cebirsel ifadeleri anlama ve düşünme düzeylerini belirlemek amacıyla Hart vd. (1998) tarafından geliştirilen ve Altun (2005) tarafından Türkçeye uyarlanan ‘Cebirsel Düşünme Testi’ kullanılmıştır. Ayrıca öğrencilerin sayı hissini belirlemek amacıyla Kayhan ve Umay (2013) tarafından geliştirilen ‘Sayı Duyusu Ölçeği’ veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırma bulguları öğrencilerin sayı hissi puan ortalamalarının oldukça düşük olduğunu göstermektedir. Ayırca, bulgular, öğrencilerin sayı hissi gerektiren problemleri altta yatan sayısal ilişkilerin daha derin bir şekilde anlaşılmasına güvenmek yerine kural tabanlı yöntemler kullanarak çözme eğiliminde olduklarını göstermektedir. Cebirsel düşünme testinin bulgularına göre hem 7. sınıf hem de 8. sınıf öğrencilerinde düzey 0 ile düzey 1 seviyesinde yığılma yaşandığı görülmüştür. Ayrıca, bulgular öğrencilerin sayı hissi ile cebirsel düşünme yeterlilikleri arasında orta düzeyde ve anlamlı pozitif bir ilişki olduğunu ortaya koymaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 5, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | November 9, 2023 |
Acceptance Date | June 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.