Review Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de Matematik Eğitiminde Öz Düzenleme Becerilerinin Gelişimine Yönelik Çalışmalar: Tematik Bir İnceleme

Year 2025, Volume: 7 Issue: 1, 1 - 30, 30.06.2025

Abstract

Bu araştırma Türkiye’de matematik eğitiminde öz düzenleme becerilerinin gelişimine yönelik yapılan araştırmaların tematik analiz yöntemi ile incelenmesini amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi (YÖK), TR Dizin ve Dergipark veri tabanlarında yer alan erişime açık 57 lisansüstü tez ve 23 makale araştırma kapsamına dahil edilmiştir. Dahil edilen bu çalışmalar türüne, yayın yıllarına, çalışma gruplarına, veri toplama araçlarına, veri analiz yöntemlerine ve ana konularına göre detaylı bir şekilde incelenmiş olup tablo ve grafik yardımıyla görselleştirilmiştir. Sonuçlar değerlendirildiğinde Türkiye’de matematik eğitiminde öz düzenleme becerilerini konu alan en çok çalışmanın 2023 yılı içerisinde yapıldığı ve çalışma gruplarında ağırlıklı olarak ortaokul öğrencilerinin tercih edildiği görülmüştür. Öz düzenleme becerisi ve akademik başarı üzerine yapılan çalışmaların yoğunlukta olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yeni yüzyıl yetkinlikleri ile birlikte bireyin kendi öğrenmeleri üzerindeki etkisinin artması, öz düzenleme becerisi üzerine yapılan çalışmaların artışta olması üzerinde etkili olmuştur. Bu araştırma ile birlikte ele alınan değişkenlerin ayrıntılı olarak incelenmesi ve analiz edilmesinin matematik eğitimi ve öz düzenleme becerilerinin gelişimi üzerine yapılacak yeni çalışmalara yol gösterici olacağı düşünülmektedir.

References

  • Açıkgül, K., & Tuhan, N. (2023). 8. sınıf öğrencilerinin orantısal ve olasılıksal akıl yürütme becerileri ile problem çözme sürecinde üstbilişsel öz düzenlemelerine ilişkin farkındalıklarının incelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 6(1), 96-123. https://doi.org/10.33400/kuje.1222070
  • Akkuş İspir, O., Ay, Z.S.,& Saygı, E. (2011). Üstün başarılı öğrencilerin özdüzenleyici öğrenme stratejileri, matematiğe karşı motivasyonları ve düşünme stilleri. Eğitim ve Bilim, 36(162), 235-246.
  • Aktan, S. (2012). Öğrencilerin akademik başarısı, öz düzenleme becerisi, motivasyonu ve öğretmenlerin öğretim stilleri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış doktora tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Alanoğlu, M., & Doğan Atalan, B. (2021). Covid-19 periods from the perspective of the teacher: a case study on students’ independent research and self-regulation skills. Dicle University Journal of Ziya Gökalp Faculty of Education, 39, 34-47. http://dx.doi.org/10.14582/DUZGEF.2021.164
  • Alçay, E.S. (2019). Ergenlerde problemli internet kullanımı ile bilinçli farkındalık ve öz düzenleme arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi]. Akdeniz Üniversitesi Açık Erişim Sistemi.
  • Alcı, B. & Altun, S. (2007). Lise öğrencilerinin matematik dersine yönelik özdüzenleme ve bilişüstü becerileri, cinsiyete, sınıfa ve alanlara göre farklılaşmakta mıdır?. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 33-44.
  • Alcı, B., Erden, M., & Baykal, A. (2015). Üniversite öğrencilerinin matematik başarıları ile algıladıkları problem çözme becerileri, özyeterlik algıları, bilişüstü özdüzenleme stratejileri ve öss sayısal puanları arasındaki açıklayıcı ve yordayıcı ilişkiler örüntüsü. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 25(2), 53-68.
  • Aldan Karademir, Ç., & Görgün, S. (2019). Ortaokul öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri ile öz-düzenleme becerilerinin incelenmesi. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), 292-313. https://doi.org/10.33692/avrasyad.543759
  • Alp, F.B. (2019). Mesleki ve teknik anadolu lisesi öğrencilerinin matematik başarılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Alpaslan, M. M., & Ulubey, Ö. (2019). Matematik dersindeki başarı duygusu, öz-düzenleyici öğrenme stratejileri ve akademik başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 1-14. https://doi.org/10.17556/erziefd.458020
  • Altun, S. (2005). Öğrencilerin öz düzenlemeye dayalı öğrenme stratejilerinin ve öz yeterlik algılarının öğrenme stilleri ve cinsiyete göre matematik başarısını yordama gücü [Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Ataş, İ. (2009). Öz düzenleyici öğrenme stratejilerinin kullanımının ilköğretim okulu dördüncü sınıf öğrencilerinin matematik dersindeki öz yeterlik algısına ve başarısına etkisi [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Avcı, Ö. (2020). Motivasyona kuramsal bakış: Atıf, beklenti-değer ve öz belirleme. Ö. Avcı, & E. Akyıldız (Ed.), Eğitimde motivasyon-kuramsal arka plan, gelişimsel dönemler ve öğrenme-öğretme (3-51). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Ay, Z. S., & Bulut, S. (2017). Üst bilişsel sorgulamaya dayalı problem çözme yaklaşımının öz-düzenleme becerilerine etkisinin yarı deneysel bir çalışma ile araştırılması. İlköğretim Online, 16(2), 547-565. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304716
  • Ayvaz, E. (2018). Okul öncesi dönem çocuklarının matematiksel ölçme becerilerinin üstbiliş ve özdüzenleme açısından incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Bağrıyanık, H. M. (2020). Farklılaştırılmış öğretimin doğrusal denklemler konusunda akademik başarıya, öz-düzenleme stratejilerine, motivasyonel ınançlara ve üstbiliş farkındalıklara etkisi [Doktora Tezi, Bursa Uludag Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Bozkurt, E. (2015). Ders araştırması modeli bağlamında ortaokul matematik öğretmenlerinin öğretim faaliyetlerine yönelik grup temelli öz düzenlemelerinin incelenmesi. [Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Budak, H. (2016). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin öz düzenleme, motivasyon, biliş üstü becerileri ve matematik dersi başarılarının belirlenmesi. [Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Çağlayan, N. (2019). Ortaokul öğrencilerinin matematik başarılarının incelenmesi. [Yüksek Lisans Tezi, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Çalgın, Z., & Koç, M. (2017). Webquest destekli matematik öğretiminin altıncı sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(1), 1-20.
  • Can Yurt, E. (2021). Özbelirleme kuramı çerçevesinde lise öğrencilerinin matematik öğrenen özerkliği: bir karma desen araştırması [Yüksek Lisans Tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Can Yurt, E., & Saracaloğlu, A. S. (2022). Matematik öğrenen özerkliği ölçeği geliştirme çalışması. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 41(2), 493-540. https://doi.org/10.7822/omuefd.1072588
  • Canbay, İ. (2012). Matematikte eğitsel oyunların 7.sınıf öğrencilerinin öz düzenleyici öğrenme stratejileri, motivasyonel inançları ve akademik başarılarına etkisinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Canca, D. (2005). Cinsiyete göre üniversite öğrencilerinin kullandıkları bilişsel ve bilişüstü öz düzenleme stratejileri ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Çelik, E. (2012). Matematik problemi çözme başarısı ile üstbilişsel özdüzenleme, matematik özyeterlik ve özdeğerlendirme kararlarının doğruluğu arasındaki ilişkinin incelenmesi [Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Çelik, N. (2012). Matematik öğretmen adaylarının ve öğretmenlerinin öz düzenleme becerilerinin ve öz yeterlik algılarının incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Çetintav, G. (2023). Geometri öğretiminde artırılmış gerçeklik uygulamalarının kullanımının ortaokul öğrencilerinin öz düzenleme becerilerine, akademik motivasyonlarına ve başarılarına etkisi [Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Çiltaş, A. (2011). Eğitimde öz-düzenleme öğretiminin önemi üzerine çalışma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5, 1-11. https://doi.org/10.20875/sb.72394
  • Cleary, T. J., & Zimmerman, B. J. (2012). Self-regulation empowerment program: A school-based program to enhance self-regulated and self-motivated cycles of student learning. Psychology in the Schools, 49(4), 342-356.
  • Coşar, M.Ç. (2021). Öğrenmede farklı güdüsel stratejilere sahip üstün yetenekli öğrencilerin matematiksel soyutlama süreçlerinin incelenmesi [Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Dikbaş, K. (2023). Öğretmen adaylarının harmanlanmış öğrenmeye dayalı öz düzenlemeli öğrenme süreçleri hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesi [Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Dursun Sürmeli, Z. (2015). Öz düzenleyici öğrenme stratejileri, epistemolojik inançlar ve akademik benlik kavramı ile matematik dersi başarısı arasındaki ilişki [Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Dursun Sürmeli, Z., & Ünver, G. (2017). Öz-düzenleyici öğrenme stratejileri, epistemolojik inançlar ve akademik benlik kavramı ile matematik başarısı arasındaki ilişki. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 8(1), 83-102. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.298393
  • Efe Kendüzler, S. (2023). Eğitsel oyun, matematik merkezinde oyun ve dijital oyunun çocukların matematik ve öz-düzenlemeli öğrenme becerilerine etkisi [Doktora Tezi, Pamukkale Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Erden, B. (2021). Gelişim odaklı zihniyet teorisine dayalı etkinliklerin başarı, zihniyet inançları, azim, öz düzenleme, motivasyon ve tutum üzerindeki etkililiği [Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Ergin, G. (2022). Ortaokul öğrencilerinin matematik öz yeterlik, kaygı, tutum ve algılanan öz düzenlemeler arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Fazlı, E., & Avcı, Ö. (2022). Matematik eğitiminde motivasyon ve öz-düzenleme: tek bir durum çalışması. Harran Maarif Dergisi, 7(1), 1-45. https://doi.org/10.22596/hej.976349
  • Gökburun, A. (2023). ortaokul öğrencilerinde üst biliş ve öz düzenleme becerilerinin matematiksel güvene etkisi [Yüksek Lisans Tezi, Bayburt Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Gündüz Çetin, İ., & Saracaloğlu, A. S. (2021). Ortaöğretim öğrencilerinin matematik umutsuzluğunun çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 950-971. https://doi.org/10.37217/tebd.909422
  • Haskanlı, B. (2021). 8. sınıf doğrusal denklemlerin öğretiminde eba ile öğretimin etkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Kastamonu Üniversitesi.
  • İlgün Çerçi, S. (2022). Lise öğrencilerinin algılanan öz düzenleme becerilerinin matematik öğreniminde mobil teknoloji kabul düzeyleri ile ilişkisi [Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • İpek, H. (2019). Ortaokul öğrencilerinin matematiksel kaygılarının matematik öz yeterlik inançlarının ve matematik dersine yönelik öz düzenleme becerilerinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Kara, H. (2019). 7.sınıf öğrencilerinin öz düzenleme stratejileri ve motivasyonel inançları ile matematik kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Karakaş, N. (2009). İlköğretim 5.sınıf matematik dersi değerlendirme sürecinde ürün dosyası kullanımının öğrencilerin öz düzenleme beceriler, bilişsel stratejileri kullanımları ve görüşleri üzerindeki etkisinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Karakaş, N., & Altun, S. (2011). Matematik dersinin değerlendirilmesinde ürün dosyası kullanılmasının öğrencilerin öz düzenleme becerileri üzerindeki etkisi. Education Sciences, 6(1), 406-414.
  • Kayapınar, A. (2015). Matematiksel problem çözme stratejileri öğretiminin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin problem çözme performanslarına ve öz düzenleyici öğrenmelerine etkisi [Doktora Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Kılıç Ç., Tanrıseven, I. (2012). Öz-düzenleme stratejileri ve motivasyonel inançlar ile standart olmayan sözel problem çözme arasındaki ilişkiler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 167 - 180.
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 170-189.
  • Kirişçi, N. (2013). Üstün ve normal zekâ düzeyindeki öğrencilerin matematikte öz-düzenleyici öğrenmeleri ve motivasyonel inançları [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Kirişçi, N., & Köksal Konik, A. (2016). Üstün ve normal zeka düzeyindeki öğrencilerin matematikte öz-düzenleyici öğrenmeleri ve motivasyonel inançları. HAYEF Journal of Education, 13(2), 143-157.
  • Koronel, J. (2018). Tekrarlı üstbilişsel izleme çalışmalarının 6. sınıf öğrencilerinin üstbilişsel izleme doğruluğu düzeylerine etkisi [Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Köten, S. (2022). Ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerinin matematik başarılarına ve öz düzenleme becerilerine etkisi [Yüksek Lisans Tezi, Giresun Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Kutluca, T. & Akın, F. M. (2014). Dört kefeli cebir terazisi somut materyali yardımı ile tamsayılar konusunun öğretimi. Elementary Education Online, 13(1), 17-26
  • Mandacı Şahin, S. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimi derslerindeki akademik başarıları ile öz düzenleme becerileri arasındaki ilişki. Education Sciences, 5(3), 1370-1381.
  • Marchis, I. (2011). How mathematics teachers develop their pupils' self-regulated learning skills. Acta Didactica Napocensia, 4 (2-3). 9-14.
  • MEB. (2009). Matematik dersi öğretim programı ve kılavuzu (1.2.3.4.5. Sınıflar). Ankara.
  • MEB. (2013): Matematik dersi öğretim programı ve kılavuzu (1.2.3.4. Sınıflar). Ankara.
  • MEB. (2018). İlköğretim matematik dersi (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Yayıncılık.
  • Özçelik, C. (2021). Probleme dayalı stem uygulamalarının öğrencilerin stem’e ilişkin tutumlarına, öz düzenleme becerilerine ve bilişüstü yetilerine etkisi [Doktora Tezi, Bartın Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Özler, A. (2020). Tersyüz sınıf modeli ile desteklenmiş tam öğrenme yaklaşımının matematik dersindeki akademik başarıya ve öz düzenleme becerilerine etkisi [Yüksek Lisans Tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Özturan Sağırlı, M. (2010). Türev konusunda matematiksel modelleme yönteminin ortaöğretim öğrencilerinin akademik başarıları ve öz düzenleme becerilerine etkisi [Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Öztürk, M., Özgöl, M. & Akkan, Y. (2018). Ortaokul öğrencilerine üst bilişsel öz düzenleme öğretimine yönelik karşılaştırmalı durum çalışması: matematik öğretmeni adaylarının görüşleri ve tasarladığı etkinlikler. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (48), 54-84.
  • Özüdoğru, M. (2013). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin matematik başarılarının yordanması [Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Özüdoğru, M., & Bümen, N.T. (2016). Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Matematik Başarılarının Yordanması. Ege Eğitim Dergisi, 17(2), 377-398. https://doi.org/10.12984/egeefd.280749
  • Peker, M. (2006). Matematik öğretmeye yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 9, 73- 92.
  • Şenberber, H. (2019). Ortaokul öğrencilerinin rutin olmayan problemlerin çözümünde strateji kullanma ve öz düzenleme yapma becerilerinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Sevgi, Ü. (2022). Ortaokul öğrencilerinin matematiğe ilişkin başarı duyguları, motivasyonları ve öz düzenleme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Sezer, H. N., Alabay, E. (2018). Türkiye’de özdüzenleme ile ilgili yapılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science, 74(74), 367-384. https://doi.org/10.16992/ASOS.13827
  • Şimşek, A. (2012). Matematik başarı düzeyi yüksek öğrencilerde problem kurma tekniği kullanımının problem çözme başarısına etkisi ve öğrencilerin öz-düzenleyici öğrenme stratejileri [Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Süer, N. (2014). Öz – düzenleme becerilerinin teog sınavı üzerindeki etkisi [Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Sümen, Ö. Ö., & Çalışıcı, D. D. H. (2017). Sekizinci sınıf öğrencilerinin matematiksel özdüzenleme stratejilerinin ve motivasyonlarının ortak sınavlar matematik başarıları üzerindeki yordayıcı etkileri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(30), 566-573. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.1812
  • Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB). (2023). 21.Yüzyıl becerileri ve değerlere yönelik araştırma raporu. https://ttkb.meb.gov.tr
  • Toker, A. (2022). Sosyal bilimlerde nitel veri analizi için bir kılavuz, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,(51), 319-345. https://doi.org/10.30794/pausbed.1112493
  • Tonguç, D. (2013). Sekizinci sınıf öğrencilerinin motivasyon düzeylerinin ve öz düzenlemeye dayalı öğrenme stratejilerinin matematik başarısını yordama gücü [Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Tuhan, N. (2022). 8.sınıf öğrencilerinin orantısal ve olasılıksal akıl yürütme becerileri ile problem çözme sürecinde üstbilişsel özdüzenlemelerine ilişkin farkındalıklarının incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Tütüncü, E.Ş. (2023). Senktron uzaktan matematik eğitimine yönelik motivasyon ve öz düzenleme düzeyleri: bir ölçek geliştirme çalışması [Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.

Studies On The Development of Self-Regulation Skills in Mathematics Education in Turkey: A Thematic Review

Year 2025, Volume: 7 Issue: 1, 1 - 30, 30.06.2025

Abstract

This research aims to examine the research conducted on the development of self-regulation skills in mathematics education in Turkey using the thematic analysis method. For this purpose, document analysis, one of the qualitative research methods, was used. 57 accessible postgraduate theses and 23 articles in the National Thesis Center of the Council of Higher Education (YÖK), TR Dizin and Dergipark databases were includes in the scope of the research. These included studied were examined in detail according to their type, publication years, study groups, data collection tools, data analysis methods and main subjects and were visialized with the help of tables and graphics. When the results were evaluated, it was seen that the most studies on self-regulation skills in mathematics education in Turkey were conducted in 2023 and secondary school students were mainly preferred in the study groups. It has been concluded that studied on self-regulation skills and academic success are intense. With the new century competencies, the increasing impact of the individual on their own learning has had an impact on the increase in studied on self-regulation skills. It is though that detailed examination and analysis of the variables discussed in this research will quide new studied on mathematics education and the development of self-regulation skills.

References

  • Açıkgül, K., & Tuhan, N. (2023). 8. sınıf öğrencilerinin orantısal ve olasılıksal akıl yürütme becerileri ile problem çözme sürecinde üstbilişsel öz düzenlemelerine ilişkin farkındalıklarının incelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 6(1), 96-123. https://doi.org/10.33400/kuje.1222070
  • Akkuş İspir, O., Ay, Z.S.,& Saygı, E. (2011). Üstün başarılı öğrencilerin özdüzenleyici öğrenme stratejileri, matematiğe karşı motivasyonları ve düşünme stilleri. Eğitim ve Bilim, 36(162), 235-246.
  • Aktan, S. (2012). Öğrencilerin akademik başarısı, öz düzenleme becerisi, motivasyonu ve öğretmenlerin öğretim stilleri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış doktora tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Alanoğlu, M., & Doğan Atalan, B. (2021). Covid-19 periods from the perspective of the teacher: a case study on students’ independent research and self-regulation skills. Dicle University Journal of Ziya Gökalp Faculty of Education, 39, 34-47. http://dx.doi.org/10.14582/DUZGEF.2021.164
  • Alçay, E.S. (2019). Ergenlerde problemli internet kullanımı ile bilinçli farkındalık ve öz düzenleme arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi]. Akdeniz Üniversitesi Açık Erişim Sistemi.
  • Alcı, B. & Altun, S. (2007). Lise öğrencilerinin matematik dersine yönelik özdüzenleme ve bilişüstü becerileri, cinsiyete, sınıfa ve alanlara göre farklılaşmakta mıdır?. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 33-44.
  • Alcı, B., Erden, M., & Baykal, A. (2015). Üniversite öğrencilerinin matematik başarıları ile algıladıkları problem çözme becerileri, özyeterlik algıları, bilişüstü özdüzenleme stratejileri ve öss sayısal puanları arasındaki açıklayıcı ve yordayıcı ilişkiler örüntüsü. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 25(2), 53-68.
  • Aldan Karademir, Ç., & Görgün, S. (2019). Ortaokul öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri ile öz-düzenleme becerilerinin incelenmesi. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), 292-313. https://doi.org/10.33692/avrasyad.543759
  • Alp, F.B. (2019). Mesleki ve teknik anadolu lisesi öğrencilerinin matematik başarılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Alpaslan, M. M., & Ulubey, Ö. (2019). Matematik dersindeki başarı duygusu, öz-düzenleyici öğrenme stratejileri ve akademik başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 1-14. https://doi.org/10.17556/erziefd.458020
  • Altun, S. (2005). Öğrencilerin öz düzenlemeye dayalı öğrenme stratejilerinin ve öz yeterlik algılarının öğrenme stilleri ve cinsiyete göre matematik başarısını yordama gücü [Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Ataş, İ. (2009). Öz düzenleyici öğrenme stratejilerinin kullanımının ilköğretim okulu dördüncü sınıf öğrencilerinin matematik dersindeki öz yeterlik algısına ve başarısına etkisi [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Avcı, Ö. (2020). Motivasyona kuramsal bakış: Atıf, beklenti-değer ve öz belirleme. Ö. Avcı, & E. Akyıldız (Ed.), Eğitimde motivasyon-kuramsal arka plan, gelişimsel dönemler ve öğrenme-öğretme (3-51). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Ay, Z. S., & Bulut, S. (2017). Üst bilişsel sorgulamaya dayalı problem çözme yaklaşımının öz-düzenleme becerilerine etkisinin yarı deneysel bir çalışma ile araştırılması. İlköğretim Online, 16(2), 547-565. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304716
  • Ayvaz, E. (2018). Okul öncesi dönem çocuklarının matematiksel ölçme becerilerinin üstbiliş ve özdüzenleme açısından incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Bağrıyanık, H. M. (2020). Farklılaştırılmış öğretimin doğrusal denklemler konusunda akademik başarıya, öz-düzenleme stratejilerine, motivasyonel ınançlara ve üstbiliş farkındalıklara etkisi [Doktora Tezi, Bursa Uludag Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Bozkurt, E. (2015). Ders araştırması modeli bağlamında ortaokul matematik öğretmenlerinin öğretim faaliyetlerine yönelik grup temelli öz düzenlemelerinin incelenmesi. [Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Budak, H. (2016). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin öz düzenleme, motivasyon, biliş üstü becerileri ve matematik dersi başarılarının belirlenmesi. [Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Çağlayan, N. (2019). Ortaokul öğrencilerinin matematik başarılarının incelenmesi. [Yüksek Lisans Tezi, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Çalgın, Z., & Koç, M. (2017). Webquest destekli matematik öğretiminin altıncı sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(1), 1-20.
  • Can Yurt, E. (2021). Özbelirleme kuramı çerçevesinde lise öğrencilerinin matematik öğrenen özerkliği: bir karma desen araştırması [Yüksek Lisans Tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Can Yurt, E., & Saracaloğlu, A. S. (2022). Matematik öğrenen özerkliği ölçeği geliştirme çalışması. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 41(2), 493-540. https://doi.org/10.7822/omuefd.1072588
  • Canbay, İ. (2012). Matematikte eğitsel oyunların 7.sınıf öğrencilerinin öz düzenleyici öğrenme stratejileri, motivasyonel inançları ve akademik başarılarına etkisinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Canca, D. (2005). Cinsiyete göre üniversite öğrencilerinin kullandıkları bilişsel ve bilişüstü öz düzenleme stratejileri ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Çelik, E. (2012). Matematik problemi çözme başarısı ile üstbilişsel özdüzenleme, matematik özyeterlik ve özdeğerlendirme kararlarının doğruluğu arasındaki ilişkinin incelenmesi [Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Çelik, N. (2012). Matematik öğretmen adaylarının ve öğretmenlerinin öz düzenleme becerilerinin ve öz yeterlik algılarının incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Çetintav, G. (2023). Geometri öğretiminde artırılmış gerçeklik uygulamalarının kullanımının ortaokul öğrencilerinin öz düzenleme becerilerine, akademik motivasyonlarına ve başarılarına etkisi [Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Çiltaş, A. (2011). Eğitimde öz-düzenleme öğretiminin önemi üzerine çalışma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5, 1-11. https://doi.org/10.20875/sb.72394
  • Cleary, T. J., & Zimmerman, B. J. (2012). Self-regulation empowerment program: A school-based program to enhance self-regulated and self-motivated cycles of student learning. Psychology in the Schools, 49(4), 342-356.
  • Coşar, M.Ç. (2021). Öğrenmede farklı güdüsel stratejilere sahip üstün yetenekli öğrencilerin matematiksel soyutlama süreçlerinin incelenmesi [Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Dikbaş, K. (2023). Öğretmen adaylarının harmanlanmış öğrenmeye dayalı öz düzenlemeli öğrenme süreçleri hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesi [Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Dursun Sürmeli, Z. (2015). Öz düzenleyici öğrenme stratejileri, epistemolojik inançlar ve akademik benlik kavramı ile matematik dersi başarısı arasındaki ilişki [Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Dursun Sürmeli, Z., & Ünver, G. (2017). Öz-düzenleyici öğrenme stratejileri, epistemolojik inançlar ve akademik benlik kavramı ile matematik başarısı arasındaki ilişki. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 8(1), 83-102. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.298393
  • Efe Kendüzler, S. (2023). Eğitsel oyun, matematik merkezinde oyun ve dijital oyunun çocukların matematik ve öz-düzenlemeli öğrenme becerilerine etkisi [Doktora Tezi, Pamukkale Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Erden, B. (2021). Gelişim odaklı zihniyet teorisine dayalı etkinliklerin başarı, zihniyet inançları, azim, öz düzenleme, motivasyon ve tutum üzerindeki etkililiği [Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Ergin, G. (2022). Ortaokul öğrencilerinin matematik öz yeterlik, kaygı, tutum ve algılanan öz düzenlemeler arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Fazlı, E., & Avcı, Ö. (2022). Matematik eğitiminde motivasyon ve öz-düzenleme: tek bir durum çalışması. Harran Maarif Dergisi, 7(1), 1-45. https://doi.org/10.22596/hej.976349
  • Gökburun, A. (2023). ortaokul öğrencilerinde üst biliş ve öz düzenleme becerilerinin matematiksel güvene etkisi [Yüksek Lisans Tezi, Bayburt Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Gündüz Çetin, İ., & Saracaloğlu, A. S. (2021). Ortaöğretim öğrencilerinin matematik umutsuzluğunun çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 950-971. https://doi.org/10.37217/tebd.909422
  • Haskanlı, B. (2021). 8. sınıf doğrusal denklemlerin öğretiminde eba ile öğretimin etkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Kastamonu Üniversitesi.
  • İlgün Çerçi, S. (2022). Lise öğrencilerinin algılanan öz düzenleme becerilerinin matematik öğreniminde mobil teknoloji kabul düzeyleri ile ilişkisi [Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • İpek, H. (2019). Ortaokul öğrencilerinin matematiksel kaygılarının matematik öz yeterlik inançlarının ve matematik dersine yönelik öz düzenleme becerilerinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Kara, H. (2019). 7.sınıf öğrencilerinin öz düzenleme stratejileri ve motivasyonel inançları ile matematik kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Karakaş, N. (2009). İlköğretim 5.sınıf matematik dersi değerlendirme sürecinde ürün dosyası kullanımının öğrencilerin öz düzenleme beceriler, bilişsel stratejileri kullanımları ve görüşleri üzerindeki etkisinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Karakaş, N., & Altun, S. (2011). Matematik dersinin değerlendirilmesinde ürün dosyası kullanılmasının öğrencilerin öz düzenleme becerileri üzerindeki etkisi. Education Sciences, 6(1), 406-414.
  • Kayapınar, A. (2015). Matematiksel problem çözme stratejileri öğretiminin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin problem çözme performanslarına ve öz düzenleyici öğrenmelerine etkisi [Doktora Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Kılıç Ç., Tanrıseven, I. (2012). Öz-düzenleme stratejileri ve motivasyonel inançlar ile standart olmayan sözel problem çözme arasındaki ilişkiler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 167 - 180.
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 170-189.
  • Kirişçi, N. (2013). Üstün ve normal zekâ düzeyindeki öğrencilerin matematikte öz-düzenleyici öğrenmeleri ve motivasyonel inançları [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Kirişçi, N., & Köksal Konik, A. (2016). Üstün ve normal zeka düzeyindeki öğrencilerin matematikte öz-düzenleyici öğrenmeleri ve motivasyonel inançları. HAYEF Journal of Education, 13(2), 143-157.
  • Koronel, J. (2018). Tekrarlı üstbilişsel izleme çalışmalarının 6. sınıf öğrencilerinin üstbilişsel izleme doğruluğu düzeylerine etkisi [Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Köten, S. (2022). Ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerinin matematik başarılarına ve öz düzenleme becerilerine etkisi [Yüksek Lisans Tezi, Giresun Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Kutluca, T. & Akın, F. M. (2014). Dört kefeli cebir terazisi somut materyali yardımı ile tamsayılar konusunun öğretimi. Elementary Education Online, 13(1), 17-26
  • Mandacı Şahin, S. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimi derslerindeki akademik başarıları ile öz düzenleme becerileri arasındaki ilişki. Education Sciences, 5(3), 1370-1381.
  • Marchis, I. (2011). How mathematics teachers develop their pupils' self-regulated learning skills. Acta Didactica Napocensia, 4 (2-3). 9-14.
  • MEB. (2009). Matematik dersi öğretim programı ve kılavuzu (1.2.3.4.5. Sınıflar). Ankara.
  • MEB. (2013): Matematik dersi öğretim programı ve kılavuzu (1.2.3.4. Sınıflar). Ankara.
  • MEB. (2018). İlköğretim matematik dersi (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Yayıncılık.
  • Özçelik, C. (2021). Probleme dayalı stem uygulamalarının öğrencilerin stem’e ilişkin tutumlarına, öz düzenleme becerilerine ve bilişüstü yetilerine etkisi [Doktora Tezi, Bartın Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Özler, A. (2020). Tersyüz sınıf modeli ile desteklenmiş tam öğrenme yaklaşımının matematik dersindeki akademik başarıya ve öz düzenleme becerilerine etkisi [Yüksek Lisans Tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Özturan Sağırlı, M. (2010). Türev konusunda matematiksel modelleme yönteminin ortaöğretim öğrencilerinin akademik başarıları ve öz düzenleme becerilerine etkisi [Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Öztürk, M., Özgöl, M. & Akkan, Y. (2018). Ortaokul öğrencilerine üst bilişsel öz düzenleme öğretimine yönelik karşılaştırmalı durum çalışması: matematik öğretmeni adaylarının görüşleri ve tasarladığı etkinlikler. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (48), 54-84.
  • Özüdoğru, M. (2013). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin matematik başarılarının yordanması [Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Özüdoğru, M., & Bümen, N.T. (2016). Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Matematik Başarılarının Yordanması. Ege Eğitim Dergisi, 17(2), 377-398. https://doi.org/10.12984/egeefd.280749
  • Peker, M. (2006). Matematik öğretmeye yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 9, 73- 92.
  • Şenberber, H. (2019). Ortaokul öğrencilerinin rutin olmayan problemlerin çözümünde strateji kullanma ve öz düzenleme yapma becerilerinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Sevgi, Ü. (2022). Ortaokul öğrencilerinin matematiğe ilişkin başarı duyguları, motivasyonları ve öz düzenleme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Sezer, H. N., Alabay, E. (2018). Türkiye’de özdüzenleme ile ilgili yapılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science, 74(74), 367-384. https://doi.org/10.16992/ASOS.13827
  • Şimşek, A. (2012). Matematik başarı düzeyi yüksek öğrencilerde problem kurma tekniği kullanımının problem çözme başarısına etkisi ve öğrencilerin öz-düzenleyici öğrenme stratejileri [Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Süer, N. (2014). Öz – düzenleme becerilerinin teog sınavı üzerindeki etkisi [Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Sümen, Ö. Ö., & Çalışıcı, D. D. H. (2017). Sekizinci sınıf öğrencilerinin matematiksel özdüzenleme stratejilerinin ve motivasyonlarının ortak sınavlar matematik başarıları üzerindeki yordayıcı etkileri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(30), 566-573. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.1812
  • Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB). (2023). 21.Yüzyıl becerileri ve değerlere yönelik araştırma raporu. https://ttkb.meb.gov.tr
  • Toker, A. (2022). Sosyal bilimlerde nitel veri analizi için bir kılavuz, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,(51), 319-345. https://doi.org/10.30794/pausbed.1112493
  • Tonguç, D. (2013). Sekizinci sınıf öğrencilerinin motivasyon düzeylerinin ve öz düzenlemeye dayalı öğrenme stratejilerinin matematik başarısını yordama gücü [Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Tuhan, N. (2022). 8.sınıf öğrencilerinin orantısal ve olasılıksal akıl yürütme becerileri ile problem çözme sürecinde üstbilişsel özdüzenlemelerine ilişkin farkındalıklarının incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Tütüncü, E.Ş. (2023). Senktron uzaktan matematik eğitimine yönelik motivasyon ve öz düzenleme düzeyleri: bir ölçek geliştirme çalışması [Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
There are 76 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Rabia Betül Sönmez 0009-0000-7655-2926

Elif Bahadır 0000-0002-1154-5853

Early Pub Date June 26, 2025
Publication Date June 30, 2025
Submission Date March 13, 2024
Acceptance Date March 25, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Sönmez, R. B., & Bahadır, E. (2025). Türkiye’de Matematik Eğitiminde Öz Düzenleme Becerilerinin Gelişimine Yönelik Çalışmalar: Tematik Bir İnceleme. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 1-30.