The purpose of this research is to study the problems that teachers experience in the distance education process and the solutions they find to these problems. The study was conducted with the phenomenological design, one of the qualitative research methods. The study group of the research consists of 13 teachers working in the central district of Düzce in the 2022-2023 academic year. Data were collected using a semi-structured interview form. The obtained data were analyzed by content analysis technique. According to the findings obtained from the research, the problems faced by teachers in distance education; communication-related problems, problems arising from low motivation, technology-related problems, student-related problems, other problems and socialization problems. Teachers stated that the solutions to the problems they experienced were technological material and infrastructure support, security measures, effective use of online communication platforms, teacher-parent cooperation, motivation, and taking health measures. Based on the results obtained from the research, suggestions were made to support disadvantaged students with technological opportunities, to use web 2 tools to make the lessons more interesting, to provide free WIFI service that allows common use in rural areas where internet access is difficult.
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin uzaktan eğitim sürecinde yaşadıkları sorunları ve bu sorunlara buldukları çözüm önerilerini araştırmaktır. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseninde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, 2022-2023 eğitimi öğretim yılında Düzce merkez ilçede çalışan 13 öğretmen oluşturmaktadır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin uzaktan eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunlar; iletişim kaynaklı sorunlar, motivasyon düşüklüğünden kaynaklanan sorunlar, teknoloji kaynaklı sorunlar, öğrenci kaynaklı sorunlar, diğer sorunlar ve sosyalleşme sorunları olarak tespit edilmiştir. Öğretmenler, yaşanan sorunlara ilişkin çözüm olarak, teknolojik materyal ve altyapı desteği, güvenlik önlemleri, çevrimiçi iletişim platformlarını etkili kullanma, öğretmen-veli iş birliği, motivasyonu sağlama, sağlık tedbirleri alma olduğunu ifade etmişlerdir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayalı olarak, dezavantajlı öğrencilerin teknolojik imkânlarla desteklenmesi, derslerin daha ilgi çekici hale getirilmesi açısından web 2 araçlarının kullanılması, internet ulaşımında sıkıntı yaşanan kırsal kesimlerde ücretsiz WIFI hizmetinin sunulması konularında önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Early Pub Date | March 28, 2023 |
Publication Date | March 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 1 |