The aim of this study is to examine the relationships between academic procrastination, academic life satisfaction and smartphone addiction. In this context, a 5-point Likert-type questionnaire consisting of 19 items was prepared by academic procrastination, academic life satisfaction and smartphone addiction scales and applied online to students at university education level. As a result of the survey, 243 responses were received, and as a result of the data cleaning process, 239 forms were obtained. The data obtained from the forms were analyzed with the structural equation modeling technique using the LISREL 8.80 program. As a result of the analysis, the relationship between smartphone addiction, academic procrastination and academic life satisfaction; It was concluded that there is an important relationship between academic life satisfaction and academic procrastination. Thus, it was concluded that smartphone addiction affects academic procrastination and academic life satisfaction, and academic life satisfaction affects academic procrastination.
Smartphone Addiction Academic Procrastination Tendency Academic Life Satisfaction Structural Equation Model
Çalışmada akademik erteleme, akademik yaşam doyumu ve akıllı telefon bağımlılığı ele alınarak aralarındaki ilişki incelenmiştir. Bu amaçla akademik erteleme, akademik yaşam doyumu ve akıllı telefon bağımlılığı ölçeklerinden yararlanılarak 19 maddeden oluşan 5’li likert tipi sorulardan oluşan anket formu hazırlanmış ve Anadolu Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesinde eğitim gören öğrencilere on-line olarak uygulanmıştır. Yapılan anket formu sonucu 243 geri dönüş alınmış, veri temizleme işlemi sonucunda 239 form elde edilmiştir. Formlardan elde edilen veriler ile LISREL 8.80 programı kullanılarak yapısal eşitlik modellemesi tekniği ile analiz edilmiştir. Uygulanan analizler sonucunda akıllı telefon bağımlılığı ile akademik erteleme ve akademik yaşam doyumu arasında; akademik yaşam doyumu ile de akademik erteleme arasında anlamlı ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Böylece akıllı telefon bağımlılığının akademik ertelemeyi ve akademik yaşam doyumunu etkilediği, akademik yaşam doyumunun akademik ertelemeyi etkilediği sonucuna varılmıştır.
Akıllı Telefon Bağımlılığı Akademik Erteleme Eğilimi Akademik Yaşam Doyumu Yapısal Eşitlik Modellemesi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Psychology |
Journal Section | SOSYAL BİLİMLER |
Authors | |
Early Pub Date | December 20, 2023 |
Publication Date | December 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 4 |