Research Article
BibTex RIS Cite

Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi

Year 2024, , 19 - 25, 28.10.2024
https://doi.org/10.56493/nkusbmyo.1460907

Abstract

Araştırma sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu (SHMYO) öğrencilerinin problem çözme becerilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Analitik-kesitsel tipteki araştırma bir devlet üniversitesinin SHMYO öğrencileri (n=210) ile yapılmıştır. Veriler “Öğrenci Tanıtım Formu” ve “Problem Çözme Envanteri (PÇE)” ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, Mann Whitney-U ve Kruskal Wallis-H testi uygulanmıştır. İstatistiksel anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir. Öğrencilerin %80’i yaşlı bakımı programında, %51.4’ü 1. sınıf ve %65.7’si kız öğrencidir. Öğrencilerin PÇE toplam puanı 92.55±14.23’tür. Öğrencilerin cinsiyeti, okumakta olduğu program, sınıf düzeyi, medeni durumu, sosyo-ekonomik durumu ve mezun olduğu liseye göre PÇE toplam puan sıra ortalamaları arasında istatistiksel anlamlı fark saptanmamıştır (p>0.05). Öğrencilerin sınıf düzeyi ve sosyo-ekonomik durumuna göre PÇE’nin aceleci yaklaşım alt boyut puan sıra ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmıştır (p<0.05). Öğrencilerin problem çözme becerilerinin orta düzeyde olduğu belirlenmiştir.

References

  • Açıksöz, S., Şendir, M., Kızıl, H., & Yılmaz Coşkun. E. (2022). Evaluation of individual innovative characteristics and problem-solving skills of students. JAREN, 8(1):10-19.
  • Akan, Y., & Günek, A. (2021). Üniversite öğrencilerinin iletişim ve problem çözme beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: muş alparslan üniversitesi örneği. Journal of University Research, 4(1):44-52.
  • Arslan, A. (2020). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin öz-liderlik algıları ve sosyal problem çözme becerilerinin belirlenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(1), 80-106.
  • Aytekin, G., Özdemir. S.T., Ediz, P., & Ceylan, F. (2015). Uludağ üniversitesi sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerileri ile empatik becerilerinin karşılaştırılması. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 14(2). 13-16.
  • Doğan, E. (2023). Ortaokul Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerine İlişkin Algılarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 10(20):159-176.
  • Durmaz, Ş., Kaçar, Z., Can, S., Koca, R., Yeşilova, D., & Tortumluoğlu, G. (2007). Çanakkale sağlık yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerileri (PÇB) ve etkileyen bazı faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(4). 63-71.
  • Edison Knapp, S. (2003).,School counseling and school social work homework planner. New Jersey. John Wiley & Sons. Inc.
  • Elkin, N., & Karadağlı, F. (2015). Üniversite öğrencilerinin problem çözme becerilerinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1:11-18.
  • Heppner, P.P., & Petersen, CH. (1982). the development and ımplications of a personal problem-solving inventory. Journal of Counseling Psychology, 29 (1): 66-75.
  • Koç, Z., Koyuncu, S., & Sağlam., Z. (2015). Sağlık yüksekokulu hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin problem çözme beceri düzeyleri ve etkileyen faktörler. HEAD, 12(1):41-50.
  • Liman, B., & Oral Paksoy, S.A. (2018). Sağlık meslek yüksekokulu öğrencilerinin empatik ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 1(1). 108-122.
  • Olgun, N., Öntürk, Z.K., Karabacak, Ü., Aslan, F.E., & Serbest, Ş. (2010).Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri: bir yıllık izlem sonuçları. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 1:188-195.
  • Oğuzkan, A.F., & Bingham, A. (2004). Çocuklarda problem çözme yeteneklerinin geliştirilmesi. (Çeviri). Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul.
  • Santrock,. J.W. (2001). Educational Psychology. New York. McGraw-Hill Companies Inc.
  • Şahin, N.H., Şahin, N., & Heppner. P. (1993). Psychometric properties of the problem solving inventory in a group of Turkish university students. Cognitive Ther Res, 17(3): 379-385.
  • Şahiner, G., Açıksöz. S., & Açıkel, C. (2013). Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerilerinin incelenmesi. TAF Prev Med Bull, 12(6):673-680.
  • Taylan, S. (1990). Heppner'in problem çözme envanterinin uyarlama güvenirlik ve geçerlik çalışmaları (Yüksek Lisans tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tezel, A., Arslan, S., Topal, M., Aydoğan, Ö., Çiğdem, Koç., & Şenlik, M. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri ve depresyon düzeylerinin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(4). 1-10.
  • Türk dil Kurumu (TDK). (2023). Problem. https://sozluk.gov.tr/ erişim tarihi: 23.10.2023
  • Uysal, N., & Manavoğlu, B. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerilerinin incelenmesi. Sağlık ve Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1): 1-5.
  • Yıldırım, B., Koç, Ş.Ö., & Karabudak, S.S. (2014). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin problem çözme becerileri ile öğrenme biçemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3). 859-882. Yıldırım, B., & Özkahraman, Ş. (2011). Hemşirelikte problem çözme. S.D.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi,2(3):155-160.
Year 2024, , 19 - 25, 28.10.2024
https://doi.org/10.56493/nkusbmyo.1460907

Abstract

References

  • Açıksöz, S., Şendir, M., Kızıl, H., & Yılmaz Coşkun. E. (2022). Evaluation of individual innovative characteristics and problem-solving skills of students. JAREN, 8(1):10-19.
  • Akan, Y., & Günek, A. (2021). Üniversite öğrencilerinin iletişim ve problem çözme beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: muş alparslan üniversitesi örneği. Journal of University Research, 4(1):44-52.
  • Arslan, A. (2020). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin öz-liderlik algıları ve sosyal problem çözme becerilerinin belirlenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(1), 80-106.
  • Aytekin, G., Özdemir. S.T., Ediz, P., & Ceylan, F. (2015). Uludağ üniversitesi sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerileri ile empatik becerilerinin karşılaştırılması. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 14(2). 13-16.
  • Doğan, E. (2023). Ortaokul Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerine İlişkin Algılarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 10(20):159-176.
  • Durmaz, Ş., Kaçar, Z., Can, S., Koca, R., Yeşilova, D., & Tortumluoğlu, G. (2007). Çanakkale sağlık yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerileri (PÇB) ve etkileyen bazı faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(4). 63-71.
  • Edison Knapp, S. (2003).,School counseling and school social work homework planner. New Jersey. John Wiley & Sons. Inc.
  • Elkin, N., & Karadağlı, F. (2015). Üniversite öğrencilerinin problem çözme becerilerinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1:11-18.
  • Heppner, P.P., & Petersen, CH. (1982). the development and ımplications of a personal problem-solving inventory. Journal of Counseling Psychology, 29 (1): 66-75.
  • Koç, Z., Koyuncu, S., & Sağlam., Z. (2015). Sağlık yüksekokulu hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin problem çözme beceri düzeyleri ve etkileyen faktörler. HEAD, 12(1):41-50.
  • Liman, B., & Oral Paksoy, S.A. (2018). Sağlık meslek yüksekokulu öğrencilerinin empatik ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 1(1). 108-122.
  • Olgun, N., Öntürk, Z.K., Karabacak, Ü., Aslan, F.E., & Serbest, Ş. (2010).Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri: bir yıllık izlem sonuçları. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 1:188-195.
  • Oğuzkan, A.F., & Bingham, A. (2004). Çocuklarda problem çözme yeteneklerinin geliştirilmesi. (Çeviri). Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul.
  • Santrock,. J.W. (2001). Educational Psychology. New York. McGraw-Hill Companies Inc.
  • Şahin, N.H., Şahin, N., & Heppner. P. (1993). Psychometric properties of the problem solving inventory in a group of Turkish university students. Cognitive Ther Res, 17(3): 379-385.
  • Şahiner, G., Açıksöz. S., & Açıkel, C. (2013). Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerilerinin incelenmesi. TAF Prev Med Bull, 12(6):673-680.
  • Taylan, S. (1990). Heppner'in problem çözme envanterinin uyarlama güvenirlik ve geçerlik çalışmaları (Yüksek Lisans tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tezel, A., Arslan, S., Topal, M., Aydoğan, Ö., Çiğdem, Koç., & Şenlik, M. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri ve depresyon düzeylerinin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(4). 1-10.
  • Türk dil Kurumu (TDK). (2023). Problem. https://sozluk.gov.tr/ erişim tarihi: 23.10.2023
  • Uysal, N., & Manavoğlu, B. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerilerinin incelenmesi. Sağlık ve Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1): 1-5.
  • Yıldırım, B., Koç, Ş.Ö., & Karabudak, S.S. (2014). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin problem çözme becerileri ile öğrenme biçemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3). 859-882. Yıldırım, B., & Özkahraman, Ş. (2011). Hemşirelikte problem çözme. S.D.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi,2(3):155-160.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social and Personality Psychology (Other)
Journal Section Makaleler
Authors

Belgin Yıldırım 0000-0001-5451-5526

Sevil Olğun 0000-0002-8848-3259

Early Pub Date October 28, 2024
Publication Date October 28, 2024
Submission Date March 28, 2024
Acceptance Date August 7, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Yıldırım, B., & Olğun, S. (2024). Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 6(2), 19-25. https://doi.org/10.56493/nkusbmyo.1460907