Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi

Yıl 2024, , 19 - 25, 28.10.2024
https://doi.org/10.56493/nkusbmyo.1460907

Öz

Araştırma sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu (SHMYO) öğrencilerinin problem çözme becerilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Analitik-kesitsel tipteki araştırma bir devlet üniversitesinin SHMYO öğrencileri (n=210) ile yapılmıştır. Veriler “Öğrenci Tanıtım Formu” ve “Problem Çözme Envanteri (PÇE)” ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, Mann Whitney-U ve Kruskal Wallis-H testi uygulanmıştır. İstatistiksel anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir. Öğrencilerin %80’i yaşlı bakımı programında, %51.4’ü 1. sınıf ve %65.7’si kız öğrencidir. Öğrencilerin PÇE toplam puanı 92.55±14.23’tür. Öğrencilerin cinsiyeti, okumakta olduğu program, sınıf düzeyi, medeni durumu, sosyo-ekonomik durumu ve mezun olduğu liseye göre PÇE toplam puan sıra ortalamaları arasında istatistiksel anlamlı fark saptanmamıştır (p>0.05). Öğrencilerin sınıf düzeyi ve sosyo-ekonomik durumuna göre PÇE’nin aceleci yaklaşım alt boyut puan sıra ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmıştır (p<0.05). Öğrencilerin problem çözme becerilerinin orta düzeyde olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Açıksöz, S., Şendir, M., Kızıl, H., & Yılmaz Coşkun. E. (2022). Evaluation of individual innovative characteristics and problem-solving skills of students. JAREN, 8(1):10-19.
  • Akan, Y., & Günek, A. (2021). Üniversite öğrencilerinin iletişim ve problem çözme beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: muş alparslan üniversitesi örneği. Journal of University Research, 4(1):44-52.
  • Arslan, A. (2020). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin öz-liderlik algıları ve sosyal problem çözme becerilerinin belirlenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(1), 80-106.
  • Aytekin, G., Özdemir. S.T., Ediz, P., & Ceylan, F. (2015). Uludağ üniversitesi sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerileri ile empatik becerilerinin karşılaştırılması. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 14(2). 13-16.
  • Doğan, E. (2023). Ortaokul Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerine İlişkin Algılarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 10(20):159-176.
  • Durmaz, Ş., Kaçar, Z., Can, S., Koca, R., Yeşilova, D., & Tortumluoğlu, G. (2007). Çanakkale sağlık yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerileri (PÇB) ve etkileyen bazı faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(4). 63-71.
  • Edison Knapp, S. (2003).,School counseling and school social work homework planner. New Jersey. John Wiley & Sons. Inc.
  • Elkin, N., & Karadağlı, F. (2015). Üniversite öğrencilerinin problem çözme becerilerinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1:11-18.
  • Heppner, P.P., & Petersen, CH. (1982). the development and ımplications of a personal problem-solving inventory. Journal of Counseling Psychology, 29 (1): 66-75.
  • Koç, Z., Koyuncu, S., & Sağlam., Z. (2015). Sağlık yüksekokulu hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin problem çözme beceri düzeyleri ve etkileyen faktörler. HEAD, 12(1):41-50.
  • Liman, B., & Oral Paksoy, S.A. (2018). Sağlık meslek yüksekokulu öğrencilerinin empatik ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 1(1). 108-122.
  • Olgun, N., Öntürk, Z.K., Karabacak, Ü., Aslan, F.E., & Serbest, Ş. (2010).Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri: bir yıllık izlem sonuçları. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 1:188-195.
  • Oğuzkan, A.F., & Bingham, A. (2004). Çocuklarda problem çözme yeteneklerinin geliştirilmesi. (Çeviri). Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul.
  • Santrock,. J.W. (2001). Educational Psychology. New York. McGraw-Hill Companies Inc.
  • Şahin, N.H., Şahin, N., & Heppner. P. (1993). Psychometric properties of the problem solving inventory in a group of Turkish university students. Cognitive Ther Res, 17(3): 379-385.
  • Şahiner, G., Açıksöz. S., & Açıkel, C. (2013). Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerilerinin incelenmesi. TAF Prev Med Bull, 12(6):673-680.
  • Taylan, S. (1990). Heppner'in problem çözme envanterinin uyarlama güvenirlik ve geçerlik çalışmaları (Yüksek Lisans tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tezel, A., Arslan, S., Topal, M., Aydoğan, Ö., Çiğdem, Koç., & Şenlik, M. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri ve depresyon düzeylerinin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(4). 1-10.
  • Türk dil Kurumu (TDK). (2023). Problem. https://sozluk.gov.tr/ erişim tarihi: 23.10.2023
  • Uysal, N., & Manavoğlu, B. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerilerinin incelenmesi. Sağlık ve Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1): 1-5.
  • Yıldırım, B., Koç, Ş.Ö., & Karabudak, S.S. (2014). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin problem çözme becerileri ile öğrenme biçemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3). 859-882. Yıldırım, B., & Özkahraman, Ş. (2011). Hemşirelikte problem çözme. S.D.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi,2(3):155-160.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal ve Kişilik Psikolojisi (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Belgin Yıldırım 0000-0001-5451-5526

Sevil Olğun 0000-0002-8848-3259

Erken Görünüm Tarihi 28 Ekim 2024
Yayımlanma Tarihi 28 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 28 Mart 2024
Kabul Tarihi 7 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Yıldırım, B., & Olğun, S. (2024). Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 6(2), 19-25. https://doi.org/10.56493/nkusbmyo.1460907