The main purpose of the current study was to examine vocational satisfaction of information technology teachers and the role of personality on their satisfaction. Holland and Equity theories served as the theoretical frameworks for the current study. Participants were 121 information technology teachers in Turkey. Results indicated that the vocational satisfaction of information technology teachers were low and satisfaction was significantly related to satisfaction. Based on these results, the profession of information technology teaching seems to be an ideal career for those with realistic personality traits.
Bu çalışmanın
amacı Türkiye’deki bilişim teknolojileri öğretmenlerinin mesleklerinden
memnuniyetini ölçmek ve kişiliğin memnuniyet düzeyi ile olan ilişkisini
incelemektir. Holland ve Eşitlik Teorisi çalışmanın teorik çerçevesini
oluşturdu. Çalışmaya Türkiye’nin çeşitli yerlerinden 121 bilişim teknolojileri öğretmeni
katıldı. Sonuçlar bilişim teknoloji öğretmenlerinin mesleki memnuniyetlerinin
düşük olduğunu ve gerçekçi kişiliğin memnuniyetle istatistikî olarak anlamlı
ilişkili olduğunu ortaya çıkarmıştır. Bu sonuçlara dayalı olarak gerçekçi
kişiliğe sahip bireyler için bilişim teknolojileri öğretmenliğinin ideal bir meslek
olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 7 Issue: 4 |