BibTex RIS Cite

WHO SHOULD WORK AS INFORMATION TECHNOLOGY TEACHERS? VOCATIONAL PERSONALITY APPROACH

Year 2012, Volume: 7 Issue: 4, 1045 - 1053, 01.05.2012

Abstract

The main purpose of the current study was to examine vocational satisfaction of information technology teachers and the role of personality on their satisfaction. Holland and Equity theories served as the theoretical frameworks for the current study. Participants were 121 information technology teachers in Turkey. Results indicated that the vocational satisfaction of information technology teachers were low and satisfaction was significantly related to satisfaction. Based on these results, the profession of information technology teaching seems to be an ideal career for those with realistic personality traits.

KİMLER BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENİ OLMALI? MESLEK KİŞİLİĞİ YAKLAŞIMI

Year 2012, Volume: 7 Issue: 4, 1045 - 1053, 01.05.2012

Abstract

Bu çalışmanın
amacı Türkiye’deki bilişim teknolojileri öğretmenlerinin mesleklerinden
memnuniyetini ölçmek ve kişiliğin memnuniyet düzeyi ile olan ilişkisini
incelemektir. Holland ve Eşitlik Teorisi çalışmanın teorik çerçevesini
oluşturdu. Çalışmaya Türkiye’nin çeşitli yerlerinden 121 bilişim teknolojileri öğretmeni
katıldı. Sonuçlar bilişim teknoloji öğretmenlerinin mesleki memnuniyetlerinin
düşük olduğunu ve gerçekçi kişiliğin memnuniyetle istatistikî olarak anlamlı
ilişkili olduğunu ortaya çıkarmıştır. Bu sonuçlara dayalı olarak gerçekçi
kişiliğe sahip bireyler için bilişim teknolojileri öğretmenliğinin ideal bir meslek
olduğu söylenebilir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Educational Sciences
Authors

Perkmen Serkan This is me

Publication Date May 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 7 Issue: 4

Cite

APA Serkan, P. (2012). KİMLER BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENİ OLMALI? MESLEK KİŞİLİĞİ YAKLAŞIMI. Education Sciences, 7(4), 1045-1053. https://doi.org/10.12739/10.12739
AMA Serkan P. KİMLER BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENİ OLMALI? MESLEK KİŞİLİĞİ YAKLAŞIMI. Education Sciences. May 2012;7(4):1045-1053. doi:10.12739/10.12739
Chicago Serkan, Perkmen. “KİMLER BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENİ OLMALI? MESLEK KİŞİLİĞİ YAKLAŞIMI”. Education Sciences 7, no. 4 (May 2012): 1045-53. https://doi.org/10.12739/10.12739.
EndNote Serkan P (May 1, 2012) KİMLER BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENİ OLMALI? MESLEK KİŞİLİĞİ YAKLAŞIMI. Education Sciences 7 4 1045–1053.
IEEE P. Serkan, “KİMLER BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENİ OLMALI? MESLEK KİŞİLİĞİ YAKLAŞIMI”, Education Sciences, vol. 7, no. 4, pp. 1045–1053, 2012, doi: 10.12739/10.12739.
ISNAD Serkan, Perkmen. “KİMLER BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENİ OLMALI? MESLEK KİŞİLİĞİ YAKLAŞIMI”. Education Sciences 7/4 (May 2012), 1045-1053. https://doi.org/10.12739/10.12739.
JAMA Serkan P. KİMLER BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENİ OLMALI? MESLEK KİŞİLİĞİ YAKLAŞIMI. Education Sciences. 2012;7:1045–1053.
MLA Serkan, Perkmen. “KİMLER BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENİ OLMALI? MESLEK KİŞİLİĞİ YAKLAŞIMI”. Education Sciences, vol. 7, no. 4, 2012, pp. 1045-53, doi:10.12739/10.12739.
Vancouver Serkan P. KİMLER BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENİ OLMALI? MESLEK KİŞİLİĞİ YAKLAŞIMI. Education Sciences. 2012;7(4):1045-53.