Eyyûbî hanedan üyelerinin birçoğunun Şâfiî mezhebini benimsemesi hâkimiyetleri altındaki pek çok şehir gibi Halep’te de dinî ve idarî yapının söz konusu mezhebe göre şekillenmesini beraberinde getirmiştir. Aynı zamanda Halep’te var olan Şiî temayülün gücünün kırılması adına özellikle din ve yargı alanlarında belli başlı Şâfiî aileler ön plana çıkmış, prestijli görevlerin birçoğu onlara bırakılmıştır. Bu bağlamda Eyyûbî yöneticileri, Şâfiî mezhebine bağlı bazı seçkin aileleri desteklemiş, onları dinî, ilmî ve yargı alanlarında önemli görevlere getirmiştir. Böylece mezhep temelli bir sosyo-politik strateji hayata geçirmişlerdir. Halep’te bu dönemde öne çıkan Şâfiî aileler arasında Benû Acemî, Benû Asrûn, Benû Alvân (Ulvân), Benû Şehrezûrî ve Benû Hâşim gibi köklü sülaleler yer almıştır. Söz konusu ailelerin birçok ferdi medreselerde müderrislik göreviyle iştigal ederken aynı zamanda kadılık ve çeşitli idarî görevlerde de etkinlik göstermişlerdir. Bu aileler, kurdukları ya da destek verdikleri medreseler aracılığıyla hem mezhep bilincini pekiştirmiş hem de eğitimde sürekliliği sağlamışlardır. Ayrıca bu yapı sayesinde devletle ulema sınıfı arasında bir bağ kurulmuştur. Söz konusu ailelerin mensupları, sadece ilmî camiada değil, şehir yönetimi ve halkla ilişkilerde de etkili olmuşlardır. Şehirdeki dinî liderlik konumları, toplumsal saygınlıkları ve Eyyûbî idaresine bağlılıklarıyla mezhepsel politikaların taşıyıcısı yerel otoritenin de temsilcisi hâline gelmişlerdir. Bu çalışma, adı geçen ailelerin Halep’teki faaliyetlerini, görevlerini ve şehir tarihine katkılarını mezhep, siyaset ve ilim ekseninde incelemeyi amaçlamaktadır.
The adoption of the Shāfiʿī school by many members of the Ayyubid dynasty led to the shaping of both the religious and administrative structures in cities under their rule—such as Aleppo—in accordance with this legal tradition. In an effort to suppress the influence of the existing Shīʿī tendencies in Aleppo, certain prominent Shāfiʿī families were elevated, particularly in the religious and judicial spheres and many prestigious positions were entrusted to them. In this context, Ayyubid rulers supported select elite families affiliated with the Shāfiʿī school, appointing them to significant religious, scholarly, and judicial offices. This reflected the implementation of a sectarian-based socio-political strategy. Among the Shāfiʿī families that came to the fore in Aleppo during this period were the Banū Ajamī, Banū Asrūn, Banū Alwān (or Ulwān), Banū Shahrzūrī, and Banū Hāshim. Many members of these families held positions as professors (mudarris) in madrasas, while also serving as judges and in various administrative roles. Through the madrasas they founded or supported, these families contributed to the consolidation of sectarian identity and the continuity of education. Moreover, such institutional structures fostered a connection between the state and the religious scholarly class (ʿulamāʾ). The members of these families played influential roles not only within scholarly circles but also in urban governance and public life. With their religious authority, social prestige, and loyalty to Ayyubid rule, they became both carriers of sectarian policies and representatives of local authority. This study aims to examine the activities, roles, and historical contributions of these families in Aleppo through the lenses of sect, politics, and scholarship.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Political and Civilization History of Islam, Turkish and Islamic Intellectual History |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Submission Date | July 5, 2025 |
| Acceptance Date | October 6, 2025 |
| Publication Date | December 26, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |
Articles published in Ortaçağ Araştırmaları Dergisi are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0). Ortaçağ Araştırmaları Dergisi provides immediate open-access to its content, reflecting its conviction in advancing global knowledge exchange. The opinions presented in the articles are the sole responsibility of their respective authors and do not present the view or opinions of Ortaçağ Araştırmaları Dergisi. Terms of Use & Privacy Policy