Written in the 12th century, the anonymous satire Timarion criticises Byzantine medical practices and the medical theories of the Galenic tradition. Timarion, the protagonist of the story, loses his right to live according to the four-humours theory because he suffers several illnesses and loses his bile on his return from Thessaloniki to Constantinople and dies. When his soul arrives in Hades, Timarion is informed that he will have to appear in court, but with the defence of his rhetoric expert Sophist teacher, he proves that the liquid he expelled from his body was an excess liquid, not necessary and essential for life, and returns to life. The four-humours theory, which was the basis of the Hippocratic and Galenic traditions, was thus ridiculed.
12. yüzyılda yazıldığı tahmin edilen ve anonim bir hiciv olan Timarion metninde, Bizans tıbbi uygulamalarına ve izinde gidilen Galenci tıbbi geleneğin teorilerine ilişkin eleştiriler bulunur. Hikâyenin kahramanı Timarion, Selanik’ten Konstantinopolis’e dönüşü esnasında birkaç hastalık yaşayıp safrasını kaybettiği için dört sıvı kuramına göre yaşama hakkını kaybeder ve ölür. Ruhu Hades’e geldiğinde mahkemeye çıkacağının haberi gelen Timarion, orada karşılaştığı retorik uzmanı sofist hocasının savunmasıyla vücudundan attığı sıvının, yaşam için zorunlu ve gerekli olmayan aşırılaşmış bir sıvı olduğunu ispatlar, yaşama döner. Böylece Hippokrates ve Galen geleneğinin temeli olan dört sıvı kuramı alay konusu olur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of The Byzantine |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2023 |
Submission Date | February 17, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 1 |
Articles published in Ortaçağ Araştırmaları Dergisi are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0). Ortaçağ Araştırmaları Dergisi provides immediate open-access to its content, reflecting its conviction in advancing global knowledge exchange. The opinions presented in the articles are the sole responsibility of their respective authors and do not present the view or opinions of Ortaçağ Araştırmaları Dergisi. Terms of Use & Privacy Policy