This study examines the literary worlds, personalities, worldviews, the ways in which the works deal with the subjects and their places in German literature of Heinrich Mann (1871-1950) and Thomas Mann (1875-1955), who are representatives of two different movements in contemporary German literature. Heinrich Mann is one of the representatives of Expressionism and Dadaism in contemporary German literature. Thomas Mann has emerged as someone who has produced works mature enough to represent the German novel in world literature within the New Objectivism movement. Heinrich Mann heavily criticized the Wilhelm II period in his works. Thomas Mann is known for his treatment of classical European novel art in his works. Despite being born and raised in the same environment, both writers were very different from each other in terms of temperament, perspective and worldview. The political atmosphere of the First World War greatly affected the mentality of both brothers. Both writers were supported and encouraged by their families in their advancement in the field of literature. Music had an important place in the family atmosphere of the Mann family, and Wagner deeply influenced the family's taste in music. For this reason, both writers grew up under the influence of a musical atmosphere. From a literary perspective, Thomas Mann has been like a shadow in front of his older brother Heinrich Mann. His prominence and recognition in the literary field with his style has, in a way, caused the fame of his older brother Heinrich Mann to be blocked and his fame to be overshadowed. This situation was unfortunate for Heinrich Mann. Although these two brothers, whose temperaments and mentalities were opposite to each other, represented two different aspects of German literature, they also formed an interesting whole. In fact, as a common feature of both brothers, they wrote their literary works based on autobiographical elements and foundations.
Bu çalışmada, Çağdaş Alman edebiyatının birbirinden farklı iki akımının temsilcilerinden olan Heinrich Mann (1871-1950) ve Thomas Mann (1875-1955) kardeşlerin edebiyat dünyaları, şahsiyetleri, dünya görüşleri, eserlerindeki konuları işleyiş biçimleri ve Alman edebiyatındaki yerleri ele alınmıştır. Heinrich Mann Çağdaş Alman edebiyatında Expressionizm ve Dadaizm akımının temsilcilerinden biridir. Thomas Mann Yeni Nesnelcilik akımı içerisinde Alman romanını dünya edebiyatında temsil eden eserler veren birisi olarak öne çıkmıştır. Heinrich Mann, II. Wilhelm dönemini eserlerinde ağır bir şekilde eleştirmiştir. Thomas Mann eserlerinde klasik Avrupa roman sanatını işlemesiyle bilinmektedir. Her iki yazar aynı ortamda doğup büyümüş olmalarına rağmen mizaç, bakış açısı ve dünya görüşleri bakımından birbirlerinden çok farklıdırlar. Birinci Dünya Savaşı’nın siyasi atmosferi her iki kardeşin zihniyet yapısını oldukça etkilemiştir. Her iki yazarın edebiyat sahasındaki ilerlemesi ailelerince destek görmüş ve teşvik edilmiştir. Mann ailesinin aile atmosferi içerisinde müzik önemli bir yer tutmuş, bilhassa Wagner ailenin müzik zevkini derinlemesine etkilemiştir. Bundan ötürü iki yazar da bir müzik atmosferinden etkilenerek büyümüşlerdir. Edebiyat açısından bakıldığında Thomas Mann, ağabeyi Heinrich Mann’ın önünde adeta bir gölge gibidir. Zira onun edebiyat sahasında üslupçuluğuyla öne çıkması ve tanınması, bir bakıma ağabeyi Heinrich Mann’ın şöhretinin önünün kesilmesine ve onun ününün gölgelenmesine neden olmuştur. Bu durum Heinrich Mann açısından bir talihsizlik olmuştur. Yaratılışları ve zihniyetleri birbirlerine zıt olan bu iki kardeş yazar, Alman edebiyatının iki farklı yönünü temsil etmelerine rağmen ilginç bir bütünlük de oluşturmuşlardır. Nitekim, iki kardeş yazar da ortak bir özellik olarak edebi eserlerini otobiyografik unsurlara ve temellere dayandırarak kaleme almışlardır.
“Heinrich Mann ve Thomas Mann kardeşlerin edebiyat dünyası” başlıklı makalemin herhangi bir kurum, kuruluş, kişi ile mali çıkar çatışması yoktur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Comparative and Transnational Literature |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 28, 2025 |
Submission Date | February 26, 2025 |
Acceptance Date | May 13, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 3 |