The aim of this study is to determine the research trends in the field of primary school mathematics education in Turkey on the basis of theses prepared in the classroom teacher education programs of the institutes giving postgraduate education. In this context, the research data were analyzed through classification by the year in which the study was conducted, type of the study, topic of the study, research model, sampling / study group and variables. No sampling was constructed in the current study. As the primary school programs have been undergoing a reform since 2005, the current study focused on the research conducted as of 2005. The universe of the study is comprised of a total of 103 postgraduate theses (86 are master’s theses and 17 are PhD dissertations) completed in the field of primary school mathematics education in the classroom teacher education programs of institutes in Turkey. These 103 theses were selected from among a total of 952 postgraduate dissertations which were approved and archived between 2005 and 2016 by the Documentation Bureau of the Higher Education Council. In the research process, the document analysis method, one of the qualitative research methods, has been employed. In the analysis of the data, one of the content analysis methods, categorical analysis was used. The categories set for the analysis were determined on the basis of the topics of the theses. On the basis of their topics, the theses were examined in six categories: effect, relationship, book, teacher, student and program. The data obtained within the scope of the research are summarized in the form of percentages and frequencies.
primary mathematics education post-graduate theses research trends
Bu çalışmanın amacı, ilkokul matematik eğitimi alanındaki
araştırma eğilimlerinin, lisansüstü eğitim veren enstitülerdeki sınıf
öğretmenliği anabilim dallarında hazırlanmış olan tezler temelinde
belirlenmesidir. Bu kapsamda araştırma verileri yapılma yılları, türleri,
konuları, araştırma modelleri, örneklem/çalışma grupları, değişkenleri
açısından analiz edilerek betimlenmiştir. Araştırmada örneklem alma yoluna
gidilmemiştir. Verilerin toplanmasında, ilköğretim programlarının yenilenme
süreci göz önünde bulundurularak 2005 yılı ve sonrası seçilmiştir. Araştırmanın
evrenini Türkiye’de lisansüstü eğitim veren enstitülerin sınıf öğretmenliği
bilim dallarınca hazırlanan, YÖK Dokümantasyon Daire Başkanlığı tarafından
2005- 2016 yılları arasında onaylanan ve arşivlenen toplam 952 lisansüstü tez
içinden matematik eğitimi alanında hazırlanmış 86’sı yüksek lisans, 17’si
doktora tezi olan toplam 103 lisansüstü tez oluşturmaktadır. Araştırma sürecinde nitel araştırma
yöntemlerinden doküman
inceleme yöntemi benimsenmiştir. Verilerin çözümlenmesi sürecinde
içerik çözümlemesi yöntemlerinden
kategorisel çözümleme kullanılmıştır.
Çözümlemede kullanılan kategoriler, tezlerin çalışma konularına dayalı olarak
belirlenmiştir. Çalışmalar konuları bakımından etki, ilişki, kitap, öğretmen,
öğrenci, program altı kategoride incelenmiştir. Araştırma kapsamında ulaşılan
veriler yüzde ve frekanslar halinde özetlenmiştir.
ilkokul matematik eğitimi lisansüstü tezler araştırma eğilimleri
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | MAKALE |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Temmuz 2017 |
Gönderilme Tarihi | 7 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD