Bu çalışmanın amacı, fen bilimleri
öğretmenlerinin astronomi konularının öğretimine ilişkin öz-yeterlik inanç
düzeylerinin belirlenmesi ve cinsiyet, öğrenim durumu, mesleki kıdem, mezun
olunan fakülte/yüksekokul türü, astronomi dersi alım durumu ve astronomiye
ilişkin etkinliklere katılım durumu arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmada
öğretmenlerin öz-yeterlik inanç düzeylerini belirlemek amacıyla Demirci (2017)
tarafından geliştirilen, 13 madde ve 3 alt boyuttan oluşan “Astronomi
Konularının Öğretimi Öz-Yeterlik İnanç Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubu, 2016-2017 eğitim-öğretimin yılında, Ordu ili merkez ve ilçe
okullarında görev yapan toplam 106 fen bilimleri öğretmeninden oluşmaktadır.
Ölçeğin tamamından elde edilen verilerin analizi sonucunda, fen bilimleri
öğretmenlerinin öz-yeterlik inanç düzeylerinin genel olarak orta düzeyde olduğu
saptanmıştır. Ayrıca öğretmenlerin astronomi etkinliğine katılım durumu göre astronomi
konularının öğretimine ilişkin öz-yeterlik inançlarının etkinliğe katılmayanlar
lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılaşmasına rağmen; cinsiyet, öğrenim
durumu, mesleki kıdem, mezun olunan fakülte/yüksekokul türü ve astronomi dersi
alım durumu değişkenlerine göre anlamlı farklılaşmadığı görülmüştür. Ölçeğin
alt boyutları açısından, sadece öğretmenlerin cinsiyetine göre astronomi
konularında öğretim stratejilerine ilişkin öz-yeterlik inançlarının erkek
öğretmenler lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılaştığı olduğu tespit
edilmiştir.
Not: Bu
çalışma 11-14 Mayıs 2017 tarihlerinde Ordu’da gerçekleştirilen “IX. Uluslararası
Eğitim Araştırmaları Kongresi’nde sözlü bildiri olarak sunulmuştur.
Astronomi öğretimi öz-yeterlik inancı fen bilimleri öğretmeni
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | MAKALE |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Kasım 2017 |
Gönderilme Tarihi | 7 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 3 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD