Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2018, Volume: 8 Issue: 2, 421 - 429, 27.07.2018

Abstract

References

  • Aybakan, B. (2006/2), “Fürû’ Fıkıh Sistematiği Üzerine”, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 31, 5-32.
  • Bayrakdar, M. (1987), İslâm İbadet Fenomonolojisi, Ankara.
  • Çelik, Y. (2014), “Kur’an’da İbadet”, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 41, Erzurum, 203-219. Çiftçi, A. (2000), “Din İstismarı: Kavramsal ve Kuramsal Bir Çalışma -Sosyolojik Bir Yaklaşım-, İslâmiyât, C. 3, S. 3, Temmuz-Eylül, 11-28.
  • Dönmez, İ. K. (2008), “Ruhsat”, DİA, C. 37, İstanbul, 207-210.
  • Emir Padişah (1351), Teysîru’t-Tahrîr, Mısır, I-IV.
  • Hakkı, A. (1993), Sivaslı Kemâleddin İbn-i Hümâm ve Tahriri, Sivas.
  • Hökelekli, H. (1999), “İbadet-Psikoloji ve Sosyoloji Açısından İbadet”, DİA, C. 19, İstanbul, 248-252.
  • İbn Manzûr (tz.), Lisânü’l-Arab, (Dârü’s-Sadr), Beyrut, I-XV.
  • İbnü’l-Hümâm (1351), et-Tahrîr fî usûli’l-fıkh, Mısır.
  • ___________ (1389/1970), Şerhu fethu’l-kadîr, I-X, Mısır.
  • Kalın, İ. (2013), Akıl ve Erdem-Türkiye’nin Toplumsal Muhayyilesi, Küre Yayınları, İstanbul.
  • Kırbaşoğlu, M. H. (1993), “Kemaleddin İbn-i Hümam’ın Hadisçiliği”, Kemaleddin İbn-i Hümâm’ın Hayatı, Eserleri ve İlmî Kişiliği, (haz. Mustafa Aymak-Halil İbrahim Karademir), Sivas, 31-43.
  • Koca, F. (1999), “İbadet”, DİA, C. 19, İstanbul, 240-247.
  • ___________ (2000a), İslâm Hukukunda İbadet Kavramı, Çorum.
  • ___________ (2000b), “İbnü’l-Hümâm”, DİA, C. 21, İstanbul, 87-90.
  • Köse, S. (1999), “İslam Hukuk Düşüncesinin Bazı Problemleri -Bir Zihniyetin Eleştirisi-“, İslâmiyât, C. II, Sayı: 2, Ankara Ocak-Mart, 35-61.
  • Merginânî, B. (1986), el-Hidâye, İstanbul, I-IV.
  • Olgun, T. (1998), Müslümanlıkta İbadet Tarihi, Ankara.
  • Özafşar, M. E. (1998), “Polemik Türü Rivayetlerin Gerçek Mahiyeti”, İslâmiyât, C. I, Sayı: 3, Ankara, Temmuz- Eylül, 19-49.
  • Özdemir, İ. (2014), “’Ahkâmın Değişmesine’ farklı Bir Bakış”, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt- Sayı: 47, 19-42.
  • Özen, Ş. (1998), “Hilâf”, DİA, C. 17, İstanbul, 527-538.
  • Öztürk, M. (2014), “Hz. Ömer’in İçtihadının Fıkhi İlkelerde ki Karşılığına Kısa Bir Bakışlar”, Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C. 1, S. 2, 75-103.
  • Peker, H. (1996), Din Psikolojisi, Sönmez Matbaası, Samsun.
  • Ragıp el-İsfehânî (tz.), el-Müfredât fi garibi’l-Kur’ân, (nşr. Muhammed Seyyid Kilânî), Beyrut., (Dârü'l-Ma‘rife).
  • Sehâvî, Muhammed b. Abdurrahman (tz.), ed-Dav’ü’l-Lâmi fi A’yâni’l-Karnut-Tâsi, Beyrut, I-XII.
  • Sinanoğlu, M. (1999), “İbadet”, DİA, C. 19, İstanbul, 233-235.
  • Şentürk, H. (1997), Din Psikolojisi, Esra Yay., İstanbul.
  • Zühaylî, V. (1406/1986), Usulü’l-fıkhi’l-İslâmî, C. II, Dârü'l-Fikr, Dımaşk.

İbnü’l-Hümâm’ın İbadetler Alanındaki Fıkhî Yaklaşımlarına Fürû’ Fıkıh Açısından Bakış

Year 2018, Volume: 8 Issue: 2, 421 - 429, 27.07.2018

Abstract

İnsanın yaratılış
gayesi Allah’a kulluktur. Din, insanın Allah ile irtibatını sağlar. Allah’a
inanma ve ibadet bir bütün olarak dinin asli unsurlarını meydana getirir. Bu
açıdan bakıldığında ibadetler, inanç sisteminden sonra dinde ikinci önemli
alanı oluşturur. İbadetlerin Allah ve Resulünün bildirdiği biçimiyle yapılması
esastır. Dindeki konumu, inancın korunmasındaki rolü ve dinin gündelik hayatta
dışa akseden simgeleri (şeâir)/pratikleri
olma özelliği sebebiyle ibadet konuları dini öğreti ve literatürde önemini her
dönemde korumuş ve fıkıh kitaplarının ilk konularını oluşturmuştur. Bu bağlamda
bir Hanefî fıkıh, usûl ve kelam âlimi olan İbnü’l-Hümâm’ın ibadetler alanındaki
fıkhî yaklaşım ve değerlendirmelerinin fürû’ fıkıh açısından tespit ve
değerlendirmesi bu makalenin amacıdır. Çalışmada İbnü’l-Hümâm’ın mezhep içi ve
mezhepler arası mukayeseye yer verişi, mezhep taassubuna düşmemeye özen
göstermesi, kolaylaştırma ilkesini kullanışı, Hz. Peygamber sonrası dönemde
gerçekleşen değişimlere yaklaşımı, ortaya koyduğu görüş, değerlendirme ve
tercihlerinde ‘tashih mercii
konusunda özeni gibi hususlardaki metodu, tercihleri ve değerlendirmeleri
ortaya konmaya çalışılmıştır. Makalede müellifin kendi fıkıh ve usûl alanındaki
eserleri -özellikle Fethu’l-kadîr- esas alınmıştır.

References

  • Aybakan, B. (2006/2), “Fürû’ Fıkıh Sistematiği Üzerine”, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 31, 5-32.
  • Bayrakdar, M. (1987), İslâm İbadet Fenomonolojisi, Ankara.
  • Çelik, Y. (2014), “Kur’an’da İbadet”, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 41, Erzurum, 203-219. Çiftçi, A. (2000), “Din İstismarı: Kavramsal ve Kuramsal Bir Çalışma -Sosyolojik Bir Yaklaşım-, İslâmiyât, C. 3, S. 3, Temmuz-Eylül, 11-28.
  • Dönmez, İ. K. (2008), “Ruhsat”, DİA, C. 37, İstanbul, 207-210.
  • Emir Padişah (1351), Teysîru’t-Tahrîr, Mısır, I-IV.
  • Hakkı, A. (1993), Sivaslı Kemâleddin İbn-i Hümâm ve Tahriri, Sivas.
  • Hökelekli, H. (1999), “İbadet-Psikoloji ve Sosyoloji Açısından İbadet”, DİA, C. 19, İstanbul, 248-252.
  • İbn Manzûr (tz.), Lisânü’l-Arab, (Dârü’s-Sadr), Beyrut, I-XV.
  • İbnü’l-Hümâm (1351), et-Tahrîr fî usûli’l-fıkh, Mısır.
  • ___________ (1389/1970), Şerhu fethu’l-kadîr, I-X, Mısır.
  • Kalın, İ. (2013), Akıl ve Erdem-Türkiye’nin Toplumsal Muhayyilesi, Küre Yayınları, İstanbul.
  • Kırbaşoğlu, M. H. (1993), “Kemaleddin İbn-i Hümam’ın Hadisçiliği”, Kemaleddin İbn-i Hümâm’ın Hayatı, Eserleri ve İlmî Kişiliği, (haz. Mustafa Aymak-Halil İbrahim Karademir), Sivas, 31-43.
  • Koca, F. (1999), “İbadet”, DİA, C. 19, İstanbul, 240-247.
  • ___________ (2000a), İslâm Hukukunda İbadet Kavramı, Çorum.
  • ___________ (2000b), “İbnü’l-Hümâm”, DİA, C. 21, İstanbul, 87-90.
  • Köse, S. (1999), “İslam Hukuk Düşüncesinin Bazı Problemleri -Bir Zihniyetin Eleştirisi-“, İslâmiyât, C. II, Sayı: 2, Ankara Ocak-Mart, 35-61.
  • Merginânî, B. (1986), el-Hidâye, İstanbul, I-IV.
  • Olgun, T. (1998), Müslümanlıkta İbadet Tarihi, Ankara.
  • Özafşar, M. E. (1998), “Polemik Türü Rivayetlerin Gerçek Mahiyeti”, İslâmiyât, C. I, Sayı: 3, Ankara, Temmuz- Eylül, 19-49.
  • Özdemir, İ. (2014), “’Ahkâmın Değişmesine’ farklı Bir Bakış”, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt- Sayı: 47, 19-42.
  • Özen, Ş. (1998), “Hilâf”, DİA, C. 17, İstanbul, 527-538.
  • Öztürk, M. (2014), “Hz. Ömer’in İçtihadının Fıkhi İlkelerde ki Karşılığına Kısa Bir Bakışlar”, Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C. 1, S. 2, 75-103.
  • Peker, H. (1996), Din Psikolojisi, Sönmez Matbaası, Samsun.
  • Ragıp el-İsfehânî (tz.), el-Müfredât fi garibi’l-Kur’ân, (nşr. Muhammed Seyyid Kilânî), Beyrut., (Dârü'l-Ma‘rife).
  • Sehâvî, Muhammed b. Abdurrahman (tz.), ed-Dav’ü’l-Lâmi fi A’yâni’l-Karnut-Tâsi, Beyrut, I-XII.
  • Sinanoğlu, M. (1999), “İbadet”, DİA, C. 19, İstanbul, 233-235.
  • Şentürk, H. (1997), Din Psikolojisi, Esra Yay., İstanbul.
  • Zühaylî, V. (1406/1986), Usulü’l-fıkhi’l-İslâmî, C. II, Dârü'l-Fikr, Dımaşk.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Religious Studies
Journal Section ARTICLE
Authors

Yakup Kaya

Publication Date July 27, 2018
Submission Date June 14, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Kaya, Y. (2018). İbnü’l-Hümâm’ın İbadetler Alanındaki Fıkhî Yaklaşımlarına Fürû’ Fıkıh Açısından Bakış. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 8(2), 421-429.

Hope to be enlightened in the light of knowledge ....

ODÜSOBİAD