Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrenme yönetim sistemlerinin (ÖYS) yeniliğin yayılımı kuramı çerçevesinde incelenmesi: Anadolu Üniversitesi tezsiz yüksek lisans öğrenci görüşlerine ilişkin bir araştırma

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 4, 1647 - 1662, 21.12.2024
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1294098

Öz

Bu araştırma, Anadolu Üniversitesi Uzaktan Öğretim Bölümü Tezsiz Yüksek Lisans öğrencilerinin görüşleri doğrultusunda Anadolu Üniversitesi Öğrenme Yönetim Sistemini (ÖYS), yeniliğin yayılımı kuramı çerçevesinde incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu amaçlı örneklem türlerinden ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenmiş ve Anadolu Üniversitesi Uzaktan Öğretim Tezsiz Yüksek Lisans Programında öğrenim gören 20 öğrenci araştırmanın katılımcılarını oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır. İçerik analizi yöntemi ile toplanan veriler kod ve temalara dönüştürülerek analiz edilmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular sonucunda öğrenme yönetim sistemlerinin yeniliğin yayılımı kuramının yenilik algısı boyutunda yer alan beş özelliğine (göreceli avantaj, uyumluluk, denenebilirlik, karmaşıklık ve gözlenebilirlik) göre; sistemin, katılımcıların eğitim gereksinimlerini karşıladığı, öğrenenlerin önceki deneyimleri sayesinde sisteme kolay adapte oldukları ve sistemi yararlı buldukları ortaya çıkmıştır. ÖYS’lerin katılımcılar tarafından özellikle göreceli yarar boyutunda kullanım kolaylığı sağlaması, sadelik ve basitlik nitelikleri ile karmaşıklık düzeyini azalttığı ve böylece sistemin kullanımının arttığı görülmüştür.

Teşekkür

Bu çalışmanın yürütülmesinde en başından itibaren yanımda olan, gece gündüz demeden benimle uğraş veren, katkılarını bir an olsun eksik etmeyen ve sabır gösteren çok kıymetli hocam Doç. Dr. Berrin ÖZKANAL’ a teşekkürü borç bilirim. Aynı zamanda yüksek lisans eğitimim boyunca ders aldığım, bilgileriyle ufkumu açan Anadolu Üniversitesi Uzaktan Eğitim Anabilim Dalı’nın kıymetli hocalarına da teşekkürlerimi belirtmek isterim. Son olarak yoğun çalışmamda bana katlanan annem Fatma, eşim Ömer ve sürekli çalışmama izin veren küçük kızım Zeynep Mina’ya çok teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Açıkgül, K. ve Diri, E. (2020). Matematik öğretmen adaylarının mobil öğrenmeyi benimseme düzeylerinin yeniliğin yayılması teorisi çerçevesinde incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 50, 353- 373.doi:10.9779/pauefd.593656
  • Al-Handhali, B. A., Al-Rasbi, A. T., & Sherimon, P. C. (2020). Advantages and disadvantages of earning management system (LMS) at AOU Oman. International Journal of Technology, 1(2), 222-228.
  • Ally, M. (2011). Foundations of educational theory for online learning. (T. Anderson, Ed.), Theory and practice of online learning (pp.15-44). AU Press, Second Edition.
  • Anadolu Öğrenme Yönetim Sistemi. (2022, Aralık, 9). https://mergen.anadolu.edu.tr/
  • Anadolu Üniversitesi. (2022, Ocak, 31). https://www.anadolu.edu.tr/
  • Bennett, J. & Bennett, L. (2003). A review of factors that influence the diffusion of innovation when structuring a faculty training program. The Internet and Higher Education, 6(1), 53–63.
  • Creswell, J. W. & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications.
  • Dingfelder, H. E. & Mandell, D. S. (2011). Bridging the research-to-practice gap in autism intervention: An application of diffusion of innovation theory. Journal of Autism and Developmental Disorders, 41(5), 597–609.
  • Duan, Y., He, Q., Feng, W., Li, D. & Fu, Z. (2010). A study on e-learning take-up intention from an innovation adoption perspective: A case in China. Computers & Education, 55(1), 237–246.
  • Evans, T.D. & Haughey, M. (2014). Online distance education models and research impilications. (O.Zawacki-Richter & T. Anderson, Eds.), Online distance education: Towards a resear agenda (pp 131-150). AU Press.
  • Finley, T.R. (2003). A descriptive study of utilization of technology from a perspective of full-time faculty in Virginia’s higher education teacher-education programs (Doctoral dissertation, The George Washington University, 2003). ProQuest DigitalDissertations. (UMI No. AAT 3083800).
  • Garrison, D. R & Cleveland-Innes, M F. (2010). Foundations of distance education. (M.F. Cleveland-Innes & D. R. Garrison, Eds.). An introduction to distance education: Understanding teaching and learning in a new era içinde (ss.13-25). Routledge: Taylor and Francis Group
  • Govender, D. W., Dhurup, M. & Y. Mudaly (2014). Perceptions of learners of a learning management system to support teaching and learning using the diffusion of innovation theory. Mediterranean Journal of Social Sciences MCSER 5(8), 377-385. Doi:10.5901/ mjss.2014.v5n8p377
  • Hackett, P. M. & Schwarzenbach, B. (2016). Ethographic cavcats (P.M. Hackett, Ed.), Qualitative research methods in consumer psychology: ethnograpy and culture.
  • Jebeile, S., & Reeve, R. (2003). The diffusion of e-learning innovations in an Australian secondary college: Strategies and tactics for educational leaders. The Innovation Journal: The Public Sector Innovation Journal 8(4), 2-12.
  • Kabbar, E. F. & Crump, B. J. (2006). The factors that influence adoption of ICTs by recent refugee immigrants to New Zealand. Informing Science: International Journal of an Emerging Transdiscipline, 9, 111–121.
  • Kandemir, C. M. (2013). Bulut tabanlı öğrenme yönetim sistemi: Canvas. 1st Internation Instructional Technologies & Teacher Education Symposium.
  • Mbati, L. & Minnaar, A. (2015). Guidelines towards the facilitation of interactive online learning programmes in higher education. International Review of Research in Open and Distributed Learning 16 (2), 272-287.
  • McKenzie, J. (2001). How teacher learn technology best. From now on: The Educational Technology Journal, 10(6).
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (Çev. Turan, S.). Ankara: Nobel Yayıncılık (Özgün çalışma, 2009).
  • Mkhize, P., Mtsweni E. S & Buthelezi, P. (2017). Diffusion of innovations approach to the evaluation of learning management system usage in an open distance learning institution. International Review of Research in Open and Distributed Learning. 17(3),295-312. https://doi.org/10.19173/irrodl.v17i3.2191
  • Murphy, T.H., & Lindner, J.R. (2001). Building and supporting online learning environments through web course tools: It is whippy, but does ıt work? https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED463751.pdf
  • Pacharapha, T., & Ractham, V. V. (2012). Knowledge acquisition: The roles of perceived value of knowledge content and source. Journal of Knowledge Management, 16(5), 724–739.
  • Rogers, E.M. (2003). Diffusion of innovations (5th ed.). New York: Free Press.
  • Seggie, N. & Bayyurt, Y. (2017). Nitel araştırma yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımlar. Anı Yayıncılık.
  • Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M. & Zvacek, S. (2006). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (3rd ed.). New Jersey: Prentice Hall
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. (2013). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma. Anı Yayıncılık.
  • Süral, İ. (2010). Moodle öğrenme yönetim sisteminin ilköğretimde destek amaçlı kullanımı. International Educational Technology Conference. 2, 976-980. İstanbul: IETC.
  • Teng, T. C., Grover, V. and Güttler, W. (2002), “Information technology innovations: General diffusion patterns and its relationships to innovation characteristics”, IEEE Transactions on Engineering Management, 49 (1), 13-27.
  • Tosuntaş ve Çubukçu, Z. (2019). Yeniliklerin yayılması teorisi bağlamında öğretmen adaylarının bulut teknolojisi kullanımlarını etkileyen faktörler. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 957-976
  • Uça Güneş, E. P., & Usta, İ. (2017). Öğrenme yönetim sistemleri. Anadolu Üniversitesi Basımevi
  • Venkatesh, V., and Davis, F. D. A, (2000). Theoretical extension of the technology acceptance model: Four longitudinal field studies, Management Science, 46(2),. 186-204.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık

Examining learning management systems (LMS) within the framework of diffusion of innovation theory: A research on the opinions of Anadolu University non-thesis master's degree students

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 4, 1647 - 1662, 21.12.2024
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1294098

Öz

This research aims to examine the Learning Management System of Anadolu University (LMS) within the framework of the theory of diffusion of innovation in accordance with the opinions of Non-Thesis Graduate students of the Department of Distance Education of Anadolu University. The qualitative research method was used in the research. The working group was determined by the criterion sampling method from the intended sample types and 20 students studying in the Distance Education Master's Program of Anadolu University Without Thesis formed the participants of the research. A semi-structured interview form was used in the collection of the data. In the analysis of the data, content analysis method was used. The data collected by the content analysis method were analyzed by converting them into codes and themes. As a result of the findings obtained from the study, according to the five characteristics (relative advantage, compatibility, testability, complexity and observability) included in the innovation perception dimension of the innovation diffusion theory of Learning Management Systems, it has been revealed that the system meets the educational needs of the participants, the learners adapt to the system easily thanks to their previous experiences and find the system useful. It has been seen that the LMS’s provides ease of use by the participants, especially in the relative utility dimension, reduces the level of complexity with the qualities of simplicity and simplicity, and thus increases the use of the system.

Kaynakça

  • Açıkgül, K. ve Diri, E. (2020). Matematik öğretmen adaylarının mobil öğrenmeyi benimseme düzeylerinin yeniliğin yayılması teorisi çerçevesinde incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 50, 353- 373.doi:10.9779/pauefd.593656
  • Al-Handhali, B. A., Al-Rasbi, A. T., & Sherimon, P. C. (2020). Advantages and disadvantages of earning management system (LMS) at AOU Oman. International Journal of Technology, 1(2), 222-228.
  • Ally, M. (2011). Foundations of educational theory for online learning. (T. Anderson, Ed.), Theory and practice of online learning (pp.15-44). AU Press, Second Edition.
  • Anadolu Öğrenme Yönetim Sistemi. (2022, Aralık, 9). https://mergen.anadolu.edu.tr/
  • Anadolu Üniversitesi. (2022, Ocak, 31). https://www.anadolu.edu.tr/
  • Bennett, J. & Bennett, L. (2003). A review of factors that influence the diffusion of innovation when structuring a faculty training program. The Internet and Higher Education, 6(1), 53–63.
  • Creswell, J. W. & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications.
  • Dingfelder, H. E. & Mandell, D. S. (2011). Bridging the research-to-practice gap in autism intervention: An application of diffusion of innovation theory. Journal of Autism and Developmental Disorders, 41(5), 597–609.
  • Duan, Y., He, Q., Feng, W., Li, D. & Fu, Z. (2010). A study on e-learning take-up intention from an innovation adoption perspective: A case in China. Computers & Education, 55(1), 237–246.
  • Evans, T.D. & Haughey, M. (2014). Online distance education models and research impilications. (O.Zawacki-Richter & T. Anderson, Eds.), Online distance education: Towards a resear agenda (pp 131-150). AU Press.
  • Finley, T.R. (2003). A descriptive study of utilization of technology from a perspective of full-time faculty in Virginia’s higher education teacher-education programs (Doctoral dissertation, The George Washington University, 2003). ProQuest DigitalDissertations. (UMI No. AAT 3083800).
  • Garrison, D. R & Cleveland-Innes, M F. (2010). Foundations of distance education. (M.F. Cleveland-Innes & D. R. Garrison, Eds.). An introduction to distance education: Understanding teaching and learning in a new era içinde (ss.13-25). Routledge: Taylor and Francis Group
  • Govender, D. W., Dhurup, M. & Y. Mudaly (2014). Perceptions of learners of a learning management system to support teaching and learning using the diffusion of innovation theory. Mediterranean Journal of Social Sciences MCSER 5(8), 377-385. Doi:10.5901/ mjss.2014.v5n8p377
  • Hackett, P. M. & Schwarzenbach, B. (2016). Ethographic cavcats (P.M. Hackett, Ed.), Qualitative research methods in consumer psychology: ethnograpy and culture.
  • Jebeile, S., & Reeve, R. (2003). The diffusion of e-learning innovations in an Australian secondary college: Strategies and tactics for educational leaders. The Innovation Journal: The Public Sector Innovation Journal 8(4), 2-12.
  • Kabbar, E. F. & Crump, B. J. (2006). The factors that influence adoption of ICTs by recent refugee immigrants to New Zealand. Informing Science: International Journal of an Emerging Transdiscipline, 9, 111–121.
  • Kandemir, C. M. (2013). Bulut tabanlı öğrenme yönetim sistemi: Canvas. 1st Internation Instructional Technologies & Teacher Education Symposium.
  • Mbati, L. & Minnaar, A. (2015). Guidelines towards the facilitation of interactive online learning programmes in higher education. International Review of Research in Open and Distributed Learning 16 (2), 272-287.
  • McKenzie, J. (2001). How teacher learn technology best. From now on: The Educational Technology Journal, 10(6).
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (Çev. Turan, S.). Ankara: Nobel Yayıncılık (Özgün çalışma, 2009).
  • Mkhize, P., Mtsweni E. S & Buthelezi, P. (2017). Diffusion of innovations approach to the evaluation of learning management system usage in an open distance learning institution. International Review of Research in Open and Distributed Learning. 17(3),295-312. https://doi.org/10.19173/irrodl.v17i3.2191
  • Murphy, T.H., & Lindner, J.R. (2001). Building and supporting online learning environments through web course tools: It is whippy, but does ıt work? https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED463751.pdf
  • Pacharapha, T., & Ractham, V. V. (2012). Knowledge acquisition: The roles of perceived value of knowledge content and source. Journal of Knowledge Management, 16(5), 724–739.
  • Rogers, E.M. (2003). Diffusion of innovations (5th ed.). New York: Free Press.
  • Seggie, N. & Bayyurt, Y. (2017). Nitel araştırma yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımlar. Anı Yayıncılık.
  • Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M. & Zvacek, S. (2006). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (3rd ed.). New Jersey: Prentice Hall
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. (2013). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma. Anı Yayıncılık.
  • Süral, İ. (2010). Moodle öğrenme yönetim sisteminin ilköğretimde destek amaçlı kullanımı. International Educational Technology Conference. 2, 976-980. İstanbul: IETC.
  • Teng, T. C., Grover, V. and Güttler, W. (2002), “Information technology innovations: General diffusion patterns and its relationships to innovation characteristics”, IEEE Transactions on Engineering Management, 49 (1), 13-27.
  • Tosuntaş ve Çubukçu, Z. (2019). Yeniliklerin yayılması teorisi bağlamında öğretmen adaylarının bulut teknolojisi kullanımlarını etkileyen faktörler. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 957-976
  • Uça Güneş, E. P., & Usta, İ. (2017). Öğrenme yönetim sistemleri. Anadolu Üniversitesi Basımevi
  • Venkatesh, V., and Davis, F. D. A, (2000). Theoretical extension of the technology acceptance model: Four longitudinal field studies, Management Science, 46(2),. 186-204.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları, Alan Eğitimleri, Halkla İlişkiler
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Rezan Özgökçe Koç 0009-0000-5553-3814

Berrin Özkanal 0000-0002-9506-6082

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 8 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Özgökçe Koç, R., & Özkanal, B. (2024). Öğrenme yönetim sistemlerinin (ÖYS) yeniliğin yayılımı kuramı çerçevesinde incelenmesi: Anadolu Üniversitesi tezsiz yüksek lisans öğrenci görüşlerine ilişkin bir araştırma. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(4), 1647-1662. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1294098

  Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....

 ODÜSOBİAD