Research Article
BibTex RIS Cite

The Applicaton Of Ferrocement At Ship And Boats

Year 2010, Volume: 23 Issue: 1, 49 - 62, 30.06.2010

Abstract


Ferrocement
is a kind of reinforced concrete with a thin wall, constructed of hydraulic
cement mortar reinforced with closely spaced layers of continuous and
relatively small diameter wire mesh. Its first applications were made by Joseph
Louis Lambot at 1848. In 1940s it was handled again and developed by Nervi. At
the end of the Nervi’s works it was restricted by the boat construction for
several years. Ferrocement boat construction was attracted great attention
because of being suitable for cheaper boat construction, easy finding its raw
materials, its less labour necessity, being easy shapeable and its technical specifications.
It was researched in our country too and a ferrocement boat was constructed at METU
in 1976. A ferrocement boat was constructed at Eskişehir Osmangazi University
CivilEngineering Department Laboratory and it was launched to Porsuk River. In
this study, it is aimed to give general knowledge about such ferrocement applications.




References

  • [1] UNIDO, “Boats from Ferrocement”, Utilization of Shipbuilding and Repair Facilities Series, No.1, United Nations, New York, 1972.
  • [2] Hurd, M. K., “Ferrocement-Boatbuilding and Beyond”, Concrete Construction, p.4, April 1977.
  • [3] Morgan, R. G., “History of and Experience with Concrete Ships”, Proceedings of the Conference on Concrete Ships and Floating Structures, Berkeley, University of California, pp.3-16, September 1975.
  • [4] Erdoğan, S. T. ve Erdoğan, T. Y., “Birinci Dünya Savaşı Yıllarında İlk Kez Yapılan Beton Gemiler”, Hazır Beton, Türkiye Hazır Beton Birliği, Mayıs-Haziran 2006, ss. 54-56.
  • [5] Campell, J. A., American Beton Gemi İnşası, Betonart, Beton ve Mimarlık Dergisi, TÇMB Yayınları, Sayı 4, 2004, ss. 79-85.
  • [6] Walkus, B. R., Kowalski, T. G., “Ferrocement: A Survey”, Concrete Cement-Concrete Association of London, pp. 48-52, February 1971.
  • [7] National Academy of Sciences, “Ferrocement Applications in Developing Countries”, A Report of an Ad Hoc Panel of the Advisory Committee on Technological Innovation, BOSTID, Washington, D.C., 1973.
  • [8] Topçu, İ. B., “Ferrocement Teknolojisi”, 2006, ss. 4-7,127-133.
  • [9] Anon, “Hong Kong: Roslyn I-Ferrocement Trawler”, Fishing News International, p. 33, July 1971.
  • [10] Özturan, T. ve Kocataşkın, F., “Ferrocementin Konut Yapımında Kullanılma Olanakları”, Türkiye İnşaat Mühendisliği 5. Teknik Kongre Bildiriler Kitabı, Cilt 1, Ankara, 1987.
  • [11] Ferrocement Applications in Developing Countries, A Report of an Ad Hoc Panel of the Advisory Committee on Technological Innovation, Board on Science and Technology for International Development, National Academy of Sciences, Washington D.C., 1973, p. 90.
  • [12] Uslu, İ., “Ferrocementin Zirai Amaçlı Yeni Kullanım Alanları”, Osmangazi Üniv., Fen Bil. Ens., Kasım 2001, Eskişehir, 74s.
  • [13] Topçu, İ.B., “Deprem Bölgeleri için Hafif Betonla Ferrocement Çadır Yapımı”, Osmangazi Üniv., Mühendislik-Mimarlık Fak. Dergisi, Cilt XIII, Sayı 1, 2000, ss. 1-13.
  • [14] Topçu, İ.B., “Hafif Betonla Ferrocement Kano Yapımı”, X. Müh. Semp., İnşaat Mühendisliği’99, 2-3 Haziran 1999, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta, ss. 351-359.
  • [15] Topçu, İ.B., Işıkdağ, B., Abi, E. ve Tatar, Ö., “Yapıların Depreme Karşı Güçlendirilmesinde Kullanılan Ferrocement Panellerin Özellikleri”, Kocaeli Deprem Sempozyumu, 23-25 Mart 2005, Grand Yükseliş Hotel, Kocaeli, Özler Kitabı, s.166.
  • [16] Topçu, İ.B., Canbaz, M. ve Boğa, A.R., “Deprem Bölgelerinde Kullanılabilecek Ferrocement Çadırlar Kocaeli Deprem Sempozyumu”, 23-25 Mart 2005, Grand Yükseliş Hotel, Kocaeli, Özler Kitabı, s.167.
  • [17] Topçu, İ.B. ve Uğurlu, A., “Tel Donatılı Örgülerle Güçlendirilmiş Önyapımlı Bir Beton Kompozit: Ferrobeton”, Çimento ve Beton Dünyası, TÇMB, Yıl 9, Sayı 52, Kasım Aralık 2004, ss. 34-41.
  • [18] Topçu, İ.B. ve Işıkdağ, B., “Beton Kent Mobilyalarının Özelikleri”, Yapı, Sayı 318, Mayıs 2008.
  • [19] Erant, E., “Building a Ferro-Cement Boat for Fishing in Turkey”, METU, M.S. Thesis, December 1976.

Ferrocementin Gemi Ve Teknelerde Kullanımı

Year 2010, Volume: 23 Issue: 1, 49 - 62, 30.06.2010

Abstract


Ferrocement
genellikle sık aralıklarla serilmiş, sürekli ve küçük çaplı tel örgülerle donatılmış
çimento harcından oluşan ince kesitli bir betonarme çeşididir. İlk uygulamaları
1848 yılında Joseph Louis Lambot tarafından yapılmıştır. 1940 yıllarında Nervi
tarafından tekrar ele alınmış ve eliştirilmiştir. Nervi’nin çalışmaları sonunda
uzun yıllar sadece tekne yapımı ile sınırlı kalmıştır. Ucuz tekne yapmaya uygun
olması, fazla işçilik gerektirmemesi, hammaddelerinin kolay bulunabilir olması,
kolay şekil verilebilmesi ve teknik özellikleri nedeniyle ferrocement tekne
yapımı büyük ilgi görmüştür. Özellikle gelişmekte olan ülkelerde kullanım alanı
yaygındır. Ülkemizde de araştırılmış ve ODTÜ’de 1976 yılında bir ferrocement tekne
inşa edilmiştir. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü Laboratuvarı’nda
ferrocement bir kayık yapılmış ve Porsuk Çayı’na indirilmiştir. Bu çalışmada bu
tür ferrocement uygulamalarla ilgili genel bilgi verilmesi amaçlanmıştır.




References

  • [1] UNIDO, “Boats from Ferrocement”, Utilization of Shipbuilding and Repair Facilities Series, No.1, United Nations, New York, 1972.
  • [2] Hurd, M. K., “Ferrocement-Boatbuilding and Beyond”, Concrete Construction, p.4, April 1977.
  • [3] Morgan, R. G., “History of and Experience with Concrete Ships”, Proceedings of the Conference on Concrete Ships and Floating Structures, Berkeley, University of California, pp.3-16, September 1975.
  • [4] Erdoğan, S. T. ve Erdoğan, T. Y., “Birinci Dünya Savaşı Yıllarında İlk Kez Yapılan Beton Gemiler”, Hazır Beton, Türkiye Hazır Beton Birliği, Mayıs-Haziran 2006, ss. 54-56.
  • [5] Campell, J. A., American Beton Gemi İnşası, Betonart, Beton ve Mimarlık Dergisi, TÇMB Yayınları, Sayı 4, 2004, ss. 79-85.
  • [6] Walkus, B. R., Kowalski, T. G., “Ferrocement: A Survey”, Concrete Cement-Concrete Association of London, pp. 48-52, February 1971.
  • [7] National Academy of Sciences, “Ferrocement Applications in Developing Countries”, A Report of an Ad Hoc Panel of the Advisory Committee on Technological Innovation, BOSTID, Washington, D.C., 1973.
  • [8] Topçu, İ. B., “Ferrocement Teknolojisi”, 2006, ss. 4-7,127-133.
  • [9] Anon, “Hong Kong: Roslyn I-Ferrocement Trawler”, Fishing News International, p. 33, July 1971.
  • [10] Özturan, T. ve Kocataşkın, F., “Ferrocementin Konut Yapımında Kullanılma Olanakları”, Türkiye İnşaat Mühendisliği 5. Teknik Kongre Bildiriler Kitabı, Cilt 1, Ankara, 1987.
  • [11] Ferrocement Applications in Developing Countries, A Report of an Ad Hoc Panel of the Advisory Committee on Technological Innovation, Board on Science and Technology for International Development, National Academy of Sciences, Washington D.C., 1973, p. 90.
  • [12] Uslu, İ., “Ferrocementin Zirai Amaçlı Yeni Kullanım Alanları”, Osmangazi Üniv., Fen Bil. Ens., Kasım 2001, Eskişehir, 74s.
  • [13] Topçu, İ.B., “Deprem Bölgeleri için Hafif Betonla Ferrocement Çadır Yapımı”, Osmangazi Üniv., Mühendislik-Mimarlık Fak. Dergisi, Cilt XIII, Sayı 1, 2000, ss. 1-13.
  • [14] Topçu, İ.B., “Hafif Betonla Ferrocement Kano Yapımı”, X. Müh. Semp., İnşaat Mühendisliği’99, 2-3 Haziran 1999, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta, ss. 351-359.
  • [15] Topçu, İ.B., Işıkdağ, B., Abi, E. ve Tatar, Ö., “Yapıların Depreme Karşı Güçlendirilmesinde Kullanılan Ferrocement Panellerin Özellikleri”, Kocaeli Deprem Sempozyumu, 23-25 Mart 2005, Grand Yükseliş Hotel, Kocaeli, Özler Kitabı, s.166.
  • [16] Topçu, İ.B., Canbaz, M. ve Boğa, A.R., “Deprem Bölgelerinde Kullanılabilecek Ferrocement Çadırlar Kocaeli Deprem Sempozyumu”, 23-25 Mart 2005, Grand Yükseliş Hotel, Kocaeli, Özler Kitabı, s.167.
  • [17] Topçu, İ.B. ve Uğurlu, A., “Tel Donatılı Örgülerle Güçlendirilmiş Önyapımlı Bir Beton Kompozit: Ferrobeton”, Çimento ve Beton Dünyası, TÇMB, Yıl 9, Sayı 52, Kasım Aralık 2004, ss. 34-41.
  • [18] Topçu, İ.B. ve Işıkdağ, B., “Beton Kent Mobilyalarının Özelikleri”, Yapı, Sayı 318, Mayıs 2008.
  • [19] Erant, E., “Building a Ferro-Cement Boat for Fishing in Turkey”, METU, M.S. Thesis, December 1976.
There are 19 citations in total.

Details

Subjects Civil Engineering
Journal Section Research Articles
Authors

İlker Bekir Topçu

Tolga Bahadırlı This is me

Publication Date June 30, 2010
Acceptance Date January 28, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 23 Issue: 1

Cite

APA Topçu, İ. B., & Bahadırlı, T. (2010). Ferrocementin Gemi Ve Teknelerde Kullanımı. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik Ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 23(1), 49-62.
AMA Topçu İB, Bahadırlı T. Ferrocementin Gemi Ve Teknelerde Kullanımı. ESOGÜ Müh Mim Fak Derg. June 2010;23(1):49-62.
Chicago Topçu, İlker Bekir, and Tolga Bahadırlı. “Ferrocementin Gemi Ve Teknelerde Kullanımı”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik Ve Mimarlık Fakültesi Dergisi 23, no. 1 (June 2010): 49-62.
EndNote Topçu İB, Bahadırlı T (June 1, 2010) Ferrocementin Gemi Ve Teknelerde Kullanımı. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dergisi 23 1 49–62.
IEEE İ. B. Topçu and T. Bahadırlı, “Ferrocementin Gemi Ve Teknelerde Kullanımı”, ESOGÜ Müh Mim Fak Derg, vol. 23, no. 1, pp. 49–62, 2010.
ISNAD Topçu, İlker Bekir - Bahadırlı, Tolga. “Ferrocementin Gemi Ve Teknelerde Kullanımı”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dergisi 23/1 (June 2010), 49-62.
JAMA Topçu İB, Bahadırlı T. Ferrocementin Gemi Ve Teknelerde Kullanımı. ESOGÜ Müh Mim Fak Derg. 2010;23:49–62.
MLA Topçu, İlker Bekir and Tolga Bahadırlı. “Ferrocementin Gemi Ve Teknelerde Kullanımı”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik Ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, vol. 23, no. 1, 2010, pp. 49-62.
Vancouver Topçu İB, Bahadırlı T. Ferrocementin Gemi Ve Teknelerde Kullanımı. ESOGÜ Müh Mim Fak Derg. 2010;23(1):49-62.

20873  13565  13566 15461  13568    14913