Birinci Sınıf Öğretmenlerinin Birinci Sınıf Matematik Dersi Öğretim Programına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi
Yıl 2019,
Cilt: 20 , 1033 - 1061, 05.04.2019
Mehmet Barbaros Kılınç
Hüseyin Anılan
Öz
Bu çalışmada, birinci sınıf öğretmenlerinin ilkokul birinci sınıf
matematik dersi öğretim programına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi ve bazı
değişkenlere göre karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın verileri
2016–2017 eğitim öğretim yılında Eskişehir ili merkezindeki devlet
ilkokullarında görev yapan birinci sınıf öğretmenlerinden toplanmıştır.
Öğretmenlerin görüşlerinin belirlenmesinde Sarıer (2007) tarafından hazırlanan
veri toplama aracı kullanılmıştır. Veri toplama aracının uygulanması için öğretmen
seçiminde tesadüfi küme örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Veriler bir
istatistik paket programında çözümlenmiştir. Verilerin çözümlenmesinde t testi
ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlarına göre,
araştırmaya katılan öğretmenlerin birinci sınıf matematik dersi öğretim
programını genel anlamda olumlu buldukları görülmüştür. Ancak öğretmenlerin
özellikle ölçme ve değerlendirmede bazı sorunlarla karşılaştıkları
anlaşılmaktadır
Kaynakça
- Acat, M. B. ve Demir, E. (2010). İlköğretim programlarındaki alternatif değerlendirme yöntemlerinin uygulanmasında karşılaşılan sorunlara ilişkin sınıf öğretmenlerinin gö-rüşleri. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 337-356.
Akbaş, O. (2003). Ulusal teknoloji politikaları ve ilköğretimde teknoloji eğitimi. Milli Eğitim Dergisi, 160. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/160/akbas.htm ad-resinden 07 Kasım 2018 tarihinde indirilmiştir.
Baykul, Y. (2005). İlköğretimde matematik öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Bulut, İ. (2006). Yeni ilköğretim birinci kademe programlarının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
Cousins, J. B., ve Whitmore, E. (1997). Framing participatory evaluation. Paper presented at the annual meeting of the Canadian Evaluation Society, Ottawa. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/ev.1114 adresinden 07 Kasım 2018 tarihinde indirilmiştir.
Ersoy, Y. (2003). Teknoloji destekli matematik eğitimi-1: Gelişmeler, politikalar ve strateji-ler. İlköğretim-online, 2(1), 18-27.
Fitz Gibbon, C. T., ve Morris, L. L. (1987). How to design a program evaluation. Newbury Park, CA: Sage Publications.
Gözütok, D. (2001). Program değerlendirme. Gültekin, M. (Ed.) Öğretimde Planlama ve Değerlendirme (ss.175–189). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Hochberg, Y. ve Tamhane, A.C. (1987). Multiple comparison procedures. New York: John Wiley & Sons press.
Kablan, Z. (2011). Analysis of elementary mathematics curriculum evaluation studies. Elementary Education Online, 10(3), 1160-1177.
Kardaş, G. (2008). Yeni ilköğretim birinci kademe matematik dersi programının uygulama-daki etkililiğinin değerlendirilmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Van.
Kayri, M. (2009). Araştırmalarda gruplar arası farkın belirlenmesine yönelik çoklu karşılaş-tırma (post-hoc) teknikleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 51-64.
Keçecioğlu, M. A. S. (2018). Milli eğitim bakanlığı bünyesindeki hizmet içi eğitim etkinlikle-rine ilişkin ilkokul öğretmenlerinin algıları (Yayınlanmamış Tezsiz Yüksek Lisans Proje-si). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli. http://acikerisim.pau.edu.tr/xmlui/handle/11499/2520 adresinden 27 Kasım 2018 ta-rihinde indirilmiştir.
Köse, E., Koçyiğit, S., Tuğluk, M.N., Çelik, M. ve Yazar, A. (2006). 2004 ilköğretim mate-matik programının eğitsel eleştiri modeline göre değerlendirilmesi, 15. Eğitim Bilimleri Kongresi, 13-15 Eylül 2006 Muğla Üniversitesi, Muğla, Türkiye, 11-20.
Malhotra, V. (2006). Methods of teaching mathematics. New Delhi, India: Crescent Publi-cation,
Nasibov, F. ve Kaçar, A. (2005). Matematik ve matematik eğitimi hakkında, Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 339-346.
Neuman, W. L. (2007). Toplumsal araştırma yöntemleri, Nitel ve nicel yaklaşımlar, İstan-bul: Yayınodası Yayıncılık.
Olkun, S. ve Toluk-Uçar, Z. (2012). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. An-kara: Anı Yayıncılık.
Orbeyi, S. (2007). İlköğretim matematik dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale On se-kiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
Öksüz, C. (2015). İlkokul matematik programını değerlendirme ölçeği, Pamukkale Üniversi-tesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(1), 21-36.
Özdaş, A. Tanışlı D., Köse, N.Y. ve Kılıç, C. (2005) Yeni İlköğretim matematik dersi (1.-5. sınıflar) öğretim programının öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi, Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni ilköğretim programlarını değerlendirme sempozyumu, 14-16 Kasım 2005 Erciyes Üniversitesi, Kayseri, Türkiye, 239-255.
Reys, R., Reys, B., Lapan, R., Holliday, G., ve Wasman, D. (2003). Assessing the impact of standards based middle grades mathematics curriculum materials on the student achievement. Journal for Research in Mathematics Education, 34(1), 74-95.
Romberg, T. A., ve Shafer, M. C. (2003). Mathematics in context (MiC)-Prelimery evidence about student outcome. In S. L. Senk & D. R. Thompson (Eds.), Standards-based school mathematics curricula. What are they? What do students learn? (pp.224-250). Lawrence Erlbaum Associates: NJ.
Rose, C., ve Nyre, G. F. (1977) The practice of evaluation. ERIC/TM Report 65. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED152859.pdf adresinden 07 Kasım 2018 tarihinde indirilmiştir.
Sarıer, Y. (2007). Altıncı sınıf matematik öğretmenlerinin matematik dersi öğretim prog-ramına ilişkin görüşleri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi Üni-versitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
Scheffe, H. (1959). The analysis of variance. New York: John Wiley press.
Sezgin Memnun, D. (2013). Türkiye’deki cumhuriyet dönemi ilköğretim matematik prog-ramlarına genel bir bakış. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 71-91.
Stake, R. E. (1972). Responsive evaluation. Unpublished manuscript, University of Illinois, https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED075487.pdf adresinden 20 Kasım 2018 tarihinde indirilmiştir.
Toptaş, V. (2007). İlköğretim matematik dersi (1–5) öğretim programında yer alan 1. Sınıf geometri öğrenme alanı öğrenme-öğretme sürecinin incelenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Yılmaz, T. (2006). Yenilenen 5. Sınıf matematik programı hakkında öğretmen görüşleri Sakarya ili örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bi-limler Enstitüsü, Sakarya.