Önemli tehlike ve risk içeren balık avlama faaliyetleri, Türkiye’de ve denize kıyısı olan ülkelerde sürekli olarak yapılmaktadır. Bu faaliyet alanında görev yapan tekne personellerinin iş kazası ve meslek hastalıklarından korunması önemli bir konudur. Teknolojinin gelişmesiyle birlikte balıkçı teknelerinde kullanılan tesisat ve seyir yardımcı malzemeleri de modernleştirilmiştir. Türkiye’de çok büyük ağ takımlarına sahip balıkçı gemileri mevcuttur. Bu durum, çalışan personeller için daha çok tehlike ve risk faktörü oluşturmaktadır.
Bu çalışmada, Çanakkale ilinde faaliyette bulunan 4 balık avlama ve 2 özel teknede, ‘Balıkçı Gemilerinde İş Sağlığı ve Güvenliği Kontrol Listesi’ balıkçı teknelerinde kullanılan araç ve gereçlere göre uyumlaştırılarak kullanılmıştır. Elde edilen veriler, Elmeri gözlem yöntemi kullanılarak teknelerin güvenlik endeksleri belirlenmiştir. Kategorilere göre ortalama Elmeri güvenlik endeks değerleri sırasıyla makine dairesi için %90, kullanılan ağları atma ve sarma operasyonu için %89, yatakhane için %87, gemi güvenliği için %86, ağ makarası ile yapılan faaliyetler için %83, vinç ve halat ile yapılan faaliyetler için %83, kaptan köşkü için %80, güvertedeki genel çalışmalar için %78, yakalanan balığın taşıyıcı gemiye alınması ya da limana çıkarılması için %78, hasarlı donanımın tamiri için %77, gemi mutfağı/lavabo kullanımı için %77, geminin iskeleye bağlanması için %75, gemiye biniş ve inişler için %58 olarak bulunmuştur. Bu sonuçlar, literatürde farklı bilimsel metotlar kullanılarak yapılan çalışmalardaki sonuçlarla karşılaştırılarak tartışılmış olup tüm sanayii sektörlerinde kullanılan Elmeri gözlem yönteminin balıkçı teknelerinde de kullanılabileceğini göstermektedir.
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar Proje Birimi
FYL-2020-3180
FYL-2020-3180
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | FYL-2020-3180 |
Publication Date | December 31, 2021 |
Acceptance Date | December 26, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 3 |