Dil insanların yaratılışından bugüne kadar kendi duygularını ve düşüncelerini anlatmak için ve iletişim kurmak için en çok kullandıkları ve en temel iletişim aracıdır. Dil kullanımı ve öğreniminin temeli dört temel beceri olan dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerileri üzerinden biçimlenir. Okuma becerisi dinleme ve konuşma becerilerinin öğrenilmesinden sonra ihtiyaç duyulan, okuyucu ve okunanları içeren akıcı bir işlemdir. Yabancı dil öğretiminde okuma becerisi diğer becerilerin edinilmesinde ve gelişmesinde büyük rol oynamakta ve bu beceri dil öğretiminde hem amaç hem diğer becerileri desteklediğinden araç da olabildiği için yabancı dil öğretiminde daha çok önem kazanmaktadır. Yabancı Dil olarak Türkçe öğretiminde en çok kullanılan ve temel materyal dil öğretimi için resmi kurumlar tarafından hazırlanmış ders kitaplarıdır. Ders kitaplarında temel dil becerileri olan dinleme, okuma, konuşma ve yazma becerilerine ait etkinliklere yer verilmektedir. Bu çalışmada yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan Kesit Eğitim Yayınları’nın Türkçeye Yolculuk orta seviye ders kitabı ile Yunus Emre Enstitüsü’nün Yedi İklim Türkçe orta seviye ders kitabının dinleme etkinlikleri karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. İncelenen ders kitaplarında dinleme etkinlikleri diğer temel dil becerilerini destekleyip desteklemediği, dinleme etkinliklerinin kültürel unsurlar içerip içermediği ve dinleme aşamasında ne tür dinleme etkinliklerine yer verildiği üzerinde durulmuştur. Çalışmada ders kitaplarının her ikisinin ünitelerinde bulunan dinleme etkinlikleri karşılaştırmalı incelenip elde edilen verilerin sonucunda yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ders kitaplarının daha sistemli ve nitelikli hazırlanmasına katkı sağlaması umulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Acceptance Date | June 17, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 3 Issue: 1 |