The main purpose of this study is to develop a valid and reliable measurement tool that aims to reveal the curiosity perceptions of early childhood children towards science. Since no science curiosity scale suitable for early childhood can be found in the literature, scale development studies have been started in order to eliminate this deficiency in the literature. First of all, the dimensions of the concept of curiosity were examined by making a literature review, and then an item pool was created with the focus group interview with the children. The created items were submitted to expert opinion and necessary arrangements were made. After obtaining the ethics committee and MEB permissions required for the research, the questions were converted into an online form and sent to preschool teachers working in a province in the Black Sea region. The teachers were also given the necessary instructions for the application of the form to the students by their parents. In this way, the parents read the scale items to the children and made markings on their behalf. A total of 645 children were reached, 372 for exploratory factor analysis and 273 for confirmatory factor analysis. The scale, which had 25 statements before the exploratory factor analysis, displayed a structure consisting of 16 statements and 5 factors after the analysis. After the confirmatory factor analysis, the reliability coefficient of the developed scale was determined as .80 for the whole scale and for its sub-dimensions; .75; .80; .81; .82 and .75.
Bu çalışmanın temel amacı, erken çocukluk dönemindeki çocukların fen bilimlerine yönelik merak algılarını ortayı koymayı hedefleyen geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesidir. Alanyazında erken çocukluk dönemine uygun ve fen bilimlerine yönelik bir merak ölçeğine rastlanamadığı için literatürdeki bu eksikliğin giderilmesi amacıyla ölçek geliştirme çalışmalarına başlanmıştır. Öncelikle literatür taraması yapılarak merak kavramının boyutları incelenmiş, ardından çocuklarla yapılan odak grup görüşmesi ile madde havuzu oluşturulmuştur. Oluşturulan maddeler uzman görüşüne sunularak gerekli düzenlemeler sağlanmıştır. Araştırma için gerekli olan etik kurul ve MEB izinleri alındıktan sonra sorular online forma dönüştürülmüş ve Karadeniz bölgesinde yer alan bir ilde görev yapmakta olan okulöncesi öğretmenlerine gönderilmiştir. Öğretmenlere, formun öğrencilere velileri tarafından uygulanabilmesi için gerekli olan yönerge de verilmiştir. Bu sayede veliler ölçek maddelerini çocuklara okuyarak onlar adına işaretlemelerde bulunmuştur. Açımlayıcı faktör analizi için 372, doğrulayıcı faktör analizi için ise toplamda 273 olmak üzere toplamda 645 çocuğa ulaşılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi öncesinde 25 ifadeye sahip olan ölçek, analiz sonrasında 16 ifadeli ve 5 faktörden meydana gelen bir yapı sergilemiştir. Geliştirilen ölçeğin güvenirlik katsayısı doğrulayıcı faktör analizi sonrasında ölçeğin tamamı için ,80; alt boyutları içinse sırasıyla ,75; ,80; ,81; ,82 ve ,75 olarak belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 11 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |