This study purposes to determine educational beliefs of teachers working for primary and secondary schools. The study was designed with the survey model. The population consists of teachers who work for primary schools at the provincial center of Kütahya. The proportional group sampling technique was used in the process of determining the sample. Accordingly, data was collected from a total of 379 teachers, namely, 206 primary and 173 secondary school teachers. The Educational Belief Scale (EBS) was used as data collection tool in the study. The descriptive statistics, t-test and ANOVA analyses were used in data analysis. According to research results, the dimensions in which teachers agreed the most consisted of following sub-dimensions, respectively: existentionalism, progressivism, perennialism, reconstructionalism, and essentialism. The teachers showed a low agreement rate in essentialist educational philosophy with a high agreement rate in others. The teachers’ educational beliefs do not differ with variations of gender and school type, but display some differences depending on variations of branch and seniority.
Araştırmada, ilköğretim ve ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin eğitim inançlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın evrenini Kütahya il merkezindeki okullarda görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Örneklemin belirlenmesinde oranlı küme örneklemesi tekniği kullanılmıştır. Buna göre 206 ilköğretim ve 173 ortaöğretim olmak üzere 379 öğretmenden veri toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak Eğitim İnançları Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistikler, t-testi ve ANOVA analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin en yüksek katılım gösterdiği boyutlar sırası ile varoluşçuluk, ilerlemecilik, daimicilik, yeniden kurmacılık ve esasiciliktir. Öğretmenlerin esasicilik eğitim felsefesine katılım düzeyleri düşük, diğerlerine ise yüksek düzeydedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 31 Issue: 2 |