Çalışmanın
amacı, öğretmen adaylarının öznel iyi oluş, algılanan sosyal destek ve kendini
saklama düzeylerinin; cinsiyet, ekonomik durum, psikolojik destek, eğitim
sürecinde ikamet edilinen yer, anne ve babanın eğitim durumu ve özel ilişkisi
olup olmama değişkenlerine göre incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini Kuzey
Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ndeki bir üniversitenin Eğitim Fakültesinde öğrenim
gören 488 (288 kadın, 200 erkek) öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışma
betimsel modelde olup ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Verilerin
analizinde gruplar arasında parametrik olmayan ölçümlerde farkın olup
olmadığını belirlemek için ikili değişkenler için Mann–Whitney U, ikiden fazla
değişkenler için ise Kruskal–Wallis H teknikleri uygulanmıştır. Korelasyon analizi
için Spearman Korelasyon tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına
bakıldığı zaman, öğretmen adaylarının öznel iyi oluş, algılanan sosyal destek
ve kendini saklama düzeylerinin cinsiyet değişkenine göre farklılaştığı
görülmüştür. Buna göre kadınların öznel iyi oluş ve algılanan sosyal destek
puanlarının erkeklere göre daha yüksek olduğu görülürken, kendini saklama
puanlarının ters yönde olduğu ve erkeklerin puanlarının daha yüksek olduğu
görülmüştür. Elde edilen sonuçlara göre öğretmen adaylarının ekonomik durum,
psikolojik destek ve üniversite sürecinde kalınan yer değişkenlerine göre öznel
iyi oluş, algılanan sosyal destek ve kendini saklama puanları arasında anlamlı
bir farka rastlanmamıştır. Algılanan sosyal destek puanları ile öznel iyi oluş puanları
arasında pozitif yönde düşük düzeyde bir ilişkiye rastlanırken, algılanan
sosyal destek puanları ile kendini saklama puanları arasında negatif yönde
düşük düzeyde bir ilişkiye rastlanmıştır (r=0,137, p<.05). Bu durumda algılanan sosyal desteğin artması ile
kişilerin öznel iyi oluş düzeylerinin olumlu yönde etkilendiğini, buna karşın
kendini saklamada bu yönde bir etkinin görülmediği söylenilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2019 |
Acceptance Date | December 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 38 Issue: 2 |