Sosyal bilgiler, ilkokul ve
ortaokul düzeylerindeki bireylerin toplumsal varoluşunu gerçekleştirmek
amacıyla ihtiyaç duydukları çeşitli sosyal ve beşeri bilim içeriklerinin
harmanlanarak verildiği bir derstir. Sosyal bilgilerin doğası gereği konuları
yaşamla iç içedir. Bu nedenle konuların öğretiminde yerel coğrafyada yer alan
unsurlara öncelik verilerek bireyin bulunduğu çevreyi anlamasına ve küreseli
anlamlandırmasına yardımcı olmaktadır. 2017 yılında Millî Eğitim Bakanlığı tüm
ortaokullarda 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerine seçmeli olarak verilmek üzere
“Şehrimiz ... Dersi Öğretim Programı” yayınlamıştır. "Şehrimiz …"
adlı bu dersin, tıpkı sosyal bilgilerde olduğu gibi, tarih, coğrafya, ekonomi,
felsefe, psikoloji, sosyoloji, antropoloji, etnografya, sanat ve estetik gibi
farklı sosyal bilim alanlarının birbirleriyle ilişkilendirilerek yani
disiplinler arası bir yaklaşımla verileceği ifade edilmiştir. “Şehrimiz …”
dersinin gerek felsefi ve eğitimsel temelleri, gerek ise de içeriği sosyal
bilgiler ile çeşitli benzerlikler göstermektedir. Bu doğrultuda çalışmanın
amacı, “Şehrimiz …” ve “Sosyal Bilgiler” Dersi Öğretim Programlarını hedef,
içerik, öğrenme-öğretme süreci ve ölçme ve değerlendirme ögeleri açısından
karşılaştırarak incelemek ve alanyazından hareketle her iki dersin benzerlik ve
farklılıklarını saptamaktır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman
inceleme kullanılmıştır. Çalışma sonucunda her iki öğretim programının temel
felsefesi, amaçları, değer ve becerileri, uygulamada dikkat edilecek hususları,
ölçme ve değerlendirme yaklaşımları başta olmak üzere içeriklerinin önemli
oranda benzerlik gösterdiği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2019 |
Acceptance Date | October 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 38 Issue: 2 |