Araştırmanın amacı Fen Bilimleri öğretmenlerinin hem bilimin doğası hem de bilim tarihine yönelik görüşlerinin neler olduğunun belirlenmesidir. Çalışmada ayrıca Fen Bilimleri öğretmenlerinin gözünden, öğrencilerin bilim tarihine yönelik tepkileri ve ders kitaplarında bilim tarihine yer verilmesine yönelik görüşleri üzerinde durulması önemli bulunmuştur. Bilim tarihine derslerde yer verilmeli ve öğrenci de bilimsel bilginin nasıl süreçlerden geçip nasıl ilerlediğini görmeli, kendi de bir bilim insanın sahip olduğu becerilere sahip olarak yetişmelidir. Bu açıdan öğretmenlerin görüşleri alınıp önerilerde bulunması bulunmuştur. Fen Bilimleri öğretmenlerinin bilimin doğasına ve bilim tarihine yönelik görüşlerini tespit etmenin amaçlandığı çalışma, örnek olay yöntemine göre yürütülmüştür. 2019-2020 eğitim-öğretim yılı bahar döneminin başında Trabzon ilindeki ortaokullarda görev yapan toplamda 18 Fen Bilimleri öğretmeninin yarı yapılandırılmış mülakat kapsamında bilimin, bilimsel bilginin tanımı, bilimin doğası ve bilim tarihe yönelik görüşleri alınmıştır. 18 öğretmenin görüşleri Nvivo 9 programı ile analize tabi tutulmuştur. Elde edilen verilerin analizinde kodlamalar sonucu 7 tema elde edilmiştir. Öğretmenlerin bilimin doğasına yönelik sınırlı bilgilere ve bilim tarihine yönelik genel olarak olumlu düşünceye sahip oldukları görülmüştür. Bilimin doğasına yönelik bilgi sahibi olmalarını sağlamak için hizmet içi eğitim verilebileceği ve öğrencilerin de bilim tarihine olumlu tutum geliştirmeleri için anlatımın zenginleştirmesi önerilmektedir. Bu noktada öğretmenlerin bilimin doğasına yönelik kavram yanılgılarını düzeltmek ve bilimin doğasına yönelik bilgi sahibi olmalarını sağlamak için hizmet içi eğitim verilebilir. Aynı şekilde öğretmen adaylarının da bilimin doğasına yönelik kavram yanılgılarının önüne geçmek için hizmet öncesi eğitimde bilimin doğasına yönelik eğitime önem verilmelidir. Öğrencilerin bilim tarihine olumlu tutum geliştirmeleri için öğretmen anlatımı zenginleştirmelidir. Bilim insanlarının hayatlarının verilmesinde animasyonlar, videolar kullanarak anlatım zenginleştirilebilir. Bilim tarihi ve bilimin doğası ayrı bir ders olarak okutulabileceği de önerilmektedir.
The aim of this study is to determine the views of Science teachers regarding the nature of science and history of science. In the study, it was also found important to focus on the students' reactions to the history of science from the perspective of science teachers and their views on including the history of science in textbooks. The history of science should be included in the lessons, and the student should see how scientific knowledge progresses through the processes, and should grow up with the skills of a scientist. In this respect, it was found necessary to take the opinions of the teachers and make suggestions. In this direction, it is aimed to determine the views of science teachers on the nature of science and the history of science in this study. In the study, semi-structured interviews were conducted using the case study method. At the beginning of the spring term of 2019-2020, the views of 18 science teachers working in secondary schools of a province in the Black Sea Region on the definition of science and scientific knowledge, the nature of science and the history of science were taken. The data obtained from the study were analyzed with the help of the NVivo 9 program. As a result of the analysis of the data, 7 themes were reached. It has been observed that teachers have limited knowledge about the nature of science and generally have positive thoughts about the history of science. It can be said that some pre-service teachers have misconceptions about the nature of science. Teachers have a general idea about science and define scientific knowledge as knowledge that has been proven as a result of scientific studies. In-service training can be given to correct teachers' misconceptions about the nature of science and to ensure that they have knowledge about the nature of science. Narration can be enriched by using animations and videos for students to develop positive attitudes towards the history of science.
science education science teaching nature of science history of science
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Aralık 2021 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2021 |
Kabul Tarihi | 6 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 40 Sayı: 2 |