İki kere özel kavramı, bireylerin özel yetenek ile birlikte en az bir alanda engel
durumuna sahip olması ya da güçlük yaşaması olarak tanımlanmaktadır. İki kere
özel kavramı üstün zekayı/yeteneği ve eş zamanlı olarak özel öğrenme güçlüğü,
dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu, otizm spektrum bozukluğu, sosyal
duygusal gelişim bozukluğu, dil konuşma bozukluğu gibi durumlardan birine de
sahip olmayı içermektedir. Dünyada 1980’li yıllarda başlayan araştırmalar özel yetenekli öğrencilerin de çeşitli engel ya da güçlüklere sahip olduğunu ve dolayısıyla
öğrenme güçlüğü yaşayabildiğini göstermiştir. Bu nedenle iki kere özel olarak kavramsallaşan bu gruptaki öğrencilerin tanılanması, eğitim ihtiyaçlarına ilişkin sürecin belirlenmesi ve özel yetenek alanı ile özel eğitim alanını kapsayan bir eğitim
programının hazırlanması önem kazanmıştır. Bazı ülkelerde (ABD, Avusturalya,
Almanya, Hollanda, Suudi Arabistan, Singapur, Çin…) konuya ilişkin çalışmalar
yürütüldüğü gibi yasal düzenlemeler de yapılarak iki kere özel çocukların eğitim
faaliyetlerine ilişkin süreç başlatılmıştır. Türkiye’de her bireye ihtiyaç duyduğu eğitim hizmetinin verilmesi anayasa ve çeşitli kanunlar ile güvence altına alınmış olsa
da henüz bu gruptaki öğrenciler için herhangi bir yasal düzenleme bulunmamaktadır. Bu düzenlemelerin yapılabilmesi için hem alanda çalışma sayısının artması hem de yasal mevzuat sürecine ilişkin politikalar üretilmesi gerekmektedir. Bu
araştırmanın amacı da iki kere özel bireylerin eğitimine ilişkin politika önerisinde bulunmaktır. Buradan hareketle çalışmada iki kere özel alanına ilişkin mevcut durum ortaya konmaya çalışılmış ve önerilerde bulunulmuştur. Araştırmada
düzenleyici etki analizi yöntemi kullanılmıştır. Düzenleyici etki analizi konuya
ilişkin olarak sorunun tanımlanması, düzenleme yapılıp yapılmayacağının tespiti,
düzenleme neticesinde muhtemel olumlu olumsuz etkiler ve düzenlemeye ilişkin
toplumsal katma değer şeklinde ifade edilmektedir. Bu doğrultuda araştırmada
özel yetenek ile ilgili mevcut durumdan hareketle iki kere özel kavramının tanımı,
Türkiye’deki özel yetenekli öğrencilere ve özel eğitim ihtiyacı bulunan öğrencilere
yönelik yasal düzenlemelerle ilgili durum analizi, iki kere özel alanına ilişkin düzenlemelerin oluşturduğu riskler/fırsatlar ve öneri olarak bir yol haritası ortaya
konmaya çalışılmıştır.
The concept of twice exceptionality is defined as individuals having disability or experiencing difficulties in at least one area along with their giftedness or talent. Twice exceptionality includes giftedness/talent and, paradoxically, having one of the conditions such as specific learning disability, attention deficit and hyperactivity disorder, autism spectrum disorder, social emotional development disorder, speech or language disorder at the same time. Researches started in the 1980s have shown that gifted students also have various disabilities or difficulties and therefore may experience learning difficulties. Thus, it has become important to identify the students in this group, which is conceptualized as twice exceptional, to determine their educational needs and diagnostic process, and provide an education program including both giftedness/talent and special education areas. In some countries (the USA, Australia, Germany, the Netherlands, Saudi Arabia, Singapore, China, etc. ), as a result of theoretical back ground and case studies, legal regulations have been made and appropriate education programs are provided to support twice exceptionals. In Turkey, there is no any legal regulation for this group although it is guaranteed by various laws that every individual is provided with the education they need. There is a great need for both scientific researches and developing an educational policy to foster legislation process. The main aim of the study is to make policy recommendations for the education of twice exceptional students. Accordingly, the current situation of this field has been revealed and suggested recommendations. Regulatory impact analysis has been used as a method of the research, which is defined as describing the problem, determining whether or not to regulate, possible positive and negative effects as a result of regulation and its social added value. By that of, concept of twice exceptional based on the current situation of giftedness and talent is tried to be explained, legal regulations in Turkey for both gifted students and students in need of special education are analysed, the risks/opportunities for twice exceptionals due to the regulations are discussed and a road map is proposed.
Twice exceptionality educational policy gifted and talented special education. İki Kere Özel Eğitim Politikası Özel Yetenekli Özel Eğitim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2022 |
Kabul Tarihi | 14 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 41 Sayı: 2 |