Technological developments have made it necessary to make changes in mathematics education. These changes are not just students receiving information; It has made it important for them to grow up as individuals who can solve problems, produce, analyze-synthesise, think critically and creatively. Mathematics education and, accordingly, geometry has a great place in gaining these skills. It is thought that transferring the 21st century skills and the history of geometry to students through digital storytelling will be effective. Gaining these skills to gifted individuals, developing their talents, revealing their knowledge and capacities are of great importance for the society. Digital storytelling is among the applications that can be used in this context. In this study, it was tried to determine the reflections on the views of the gifted students included in the digital storytelling process on the nature of geometry and the formation of geometry knowledge. In the conducted research, the case study pattern, which is among the qualitative research methods, was used. The study group consists of 12 students from the Niğde Science and Art Center (BİLSEM). Each of the 12 students created a digital story about the history of geometry. This study data was collected through semi-structured interviews. Data were analyzed using the content analysis method. After the application of the digital storytelling method, it was observed that there was an increase in the categorization of these disciplines in the students' views on the sciences that geometry is related to, and their knowledge about geometry became clear. In this research, the digital storytelling process on the history of geometry was analyzed by the gifted students on the concept of geometry, the birth of geometry, what geometry contains, what kind of benefits it provides to people in real life and the branch of science related to the benefits it provides in real life, whether geometry can be learned by everyone and how it can be learned. It has been observed that the reflections have changed in a positive way. It is thought that including digital storytelling on the history of geometry in the mathematics education of gifted students is effective in keeping student motivation high and transferring information about mathematics education.
Gifted student Mathematics education Digital storytelling History of geometry Nature of geometry. Özel Yetenekli öğrenci Matematik eğitimi Dijital öyküleme Geometri tarihi Geometrinin doğası.
Yaşanılan teknolojik gelişmeler matematik eğitiminde değişiklikler yapılmasını zorunlu hale getirmiştir. Bu değişiklikler öğrencilerin yalnız bilgiyi alan değil; problem çözebilen, üreten, analiz-sentez yapabilen, eleştirel ve yaratıcı düşünebilen fertler olarak yetişmelerini önemli kılmıştır. Bu becerilerin kazandırılmasında matematik eğitiminin ve buna bağlı olarak geometrinin yeri büyüktür. 21. yüzyıl becerilerinin ve geometri tarihinin öğrencilere dijital öyküleme yoluyla aktarılmasının kazandırılmasında etkili olacağı düşünülmektedir. Özel yetenekli bireylere bu becerilerin kazandırılması, yeteneklerinin geliştirilmesi, bilgi ve kapasitelerinin ortaya çıkarılması toplum açısından büyük öneme sahiptir. Dijital öyküleme de bu bağlamda kullanılabilecek uygulamalar arasındadır. Bu araştırmada, dijital öyküleme sürecine dâhil edilen özel yetenekli öğrencilerin geometrinin doğasına ve geometri bilgisinin oluşumuna ilişkin görüşleri üzerine yansımalar tespit edilmeye çalışılmıştır. Yürütülen araştırmada nitel araştırma yöntemleri arasında olan durum çalışması desenine yer verilmiştir. Çalışma grubu, Niğde Bilim ve Sanat Merkezinden(BİLSEM) 12 öğrenciden oluşmaktadır. 12 öğrencinin her biri geometri tarihine yönelik dijital öykü oluşturmuştur. Bu çalışma verileri, yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığı ile toplanmıştır. İçerik analizi yönteminden faydalanılarak veriler analiz edilmiştir. Dijital öyküleme yönteminin uygulaması sonrasında geometrinin ilişkili olduğu bilim dallarına dair öğrenci görüşlerinde bu bilim dallarının kategorileşmesinde artış olduğu ve geometriye ilişkin bilgilerinin netleştiği gözlemlenmiştir. Bu araştırmada, Geometri tarihi konulu dijital öyküleştirme süreci, özel yetenekli öğrencilerin geometri kavramına, geometrinin doğuşuna, geometrinin neler içerdiğine, insanlara gerçek hayatta ne tür yararlar sağladığına ve gerçek hayatta sağladığı faydaların ilişkili olduğu bilim dalına, geometrinin herkes tarafından öğrenilip öğrenilemeyeceğine ve nasıl öğrenileceğine yönelik görüşlerine yansımalarının olumlu yönde değiştiği görülmüştür. Özel yetenekli öğrencilerin Matematik eğitiminde Geometri tarihi konulu dijital öykülemeye yer vermenin öğrenci motivasyonunun yüksek tutulmasında ve matematik eğitimine dair bilgilerin aktarılmasında etkili olduğu düşünülmektedir.
Özel Yetenekli öğrenci Matematik eğitimi Dijital öyküleme Geometri tarihi Geometrinin doğası.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 9 Kasım 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 42 Sayı: 2 |