The main purpose of this study is to compare James R. Rest’s Defining Issues Test and Georg Lind’s Moral Judgment Test in terms of theory and practice. It is known that both of them are most widely used tests to measure moral judgment throughout the world. With this aim, in this article, firstly both scientists’ theories and own studies on tests are handled theoretically. Then some academic studies of these tests applied in Turkey are mentioned. Finally, findings and comments of this research related to DIT and MJT are revealed.
Both tests were performed on a group of 251 students in studying various programs of Artvin Çoruh and Ondokuz Mayıs universities in 2012-2013 academic year. In research process, relational scanning model was used, and in data analysis SPSS 16.0 statistical program was applied. To determine the correlation between DIT and MJT tests, Pearson moments correlation test was used. In order to see relationship between both tests and independent variables benefited from t-test and ANOVA.
As a result, it was revealed that the main theoretical difference between both tests is DIT’s step priority and MJT’s step consistency. Besides, it was also concluded that tests are structurally different from each other.
The results of data analysis demonstrated that there was no significant relationship (r= -0,02) between P-Point of DIT scale and C-point of MJT scale; between students’ moral judgment points and gender variant there was significant difference in DIT, but in contrast to this, no difference in MJT test; terms of university and department of education variant, there was no significant change in DIT, but on contrary, there is a significant difference in MJT test. Finally, between moral judgment points and students grade level no significant differences found in both tests.
Moral Judgment Moral Development Defining Issues Test Moral Judgment Test James R. Rest Georg Lind
Bu araştırmada,
ahlaki yargıyı ölçmek amacıyla yerli ve yabancı literatürde en yaygın olarak
kullanılan James R. Rest’in geliştirdiği DIT (Defining Issues Test) ile Georg Lind’in geliştirmiş olduğu MUT (Moralisches Urteil Test) testlerinin
teorik ve uygulama açısından karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu amaçla, ilk
olarak her iki bilim adamının testlerle ilgili kendi teorileri ve çalışmaları kuramsal
açıdan ele alınmıştır. Daha sonra, testlerin ülkemizde uygulandığı bazı araştırmalara
değinilmiştir. Son başlık da, DIT ve MUT testlerinin uygulandığı bulgular ve
yorum kısmına ayrılmıştır.
Her iki test, 2012-2013
eğitim-öğretim yılında Artvin Çoruh ve Ondokuz Mayıs Üniversitelerinin çeşitli
programlarında öğrenim görmekte olan 251 öğrenci üzerinde uygulanmıştır. Araştırmada
ilişkisel tarama modeli benimsenmiş ve verilerin çözümlenmesinde SPSS 16.0
programından yararlanılmıştır. DIT ve MUT testleri arasındaki korelasyonu
belirlemek için Pearson momentler çarpımı korelasyon testi kullanılmıştır. Bağımsız
değişkenler ile DIT ve MUT testi arasındaki ilişkinin belirlenmesinde, t-testi
ve ANOVA testinden yararlanılmıştır.
Sonuç olarak, her
iki test arasındaki en temel teorik farkın DIT’ta basamak önceliği; MUT’ta ise
basamak tutarlılığı olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte; testlerin
yapısal anlamda da birbirinden farklı olduğu sonucuna varılmıştır.
Uygulama sonucunda DIT ölçeğinin P-Puanı ile
MUT ölçeğinin C-puanı arasında anlamlı bir ilişkinin (r= -0,02) olmadığı ortaya
çıkmıştır. Bağımsız değişkenlerle
yapılan ilişkilendirmeler sonucunda cinsiyet değişkeni ile öğrencilerin ahlaki yargı
puanları arasında DIT testinde anlamlı bir farklılaşma bulunurken, MUT testinde
bir farklılaşmaya rastlanılmamıştır. Üniversite ve öğrenim görülen bölüm
değişkenleri ile ahlaki yargı puanları arasında DIT testinde anlamlı bir
farklılaşma görülmezken, MUT testinde anlamlı bir farklılaşma ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin ahlaki yargı puanları ile sınıf
değişkeni arasında ise, her iki testte de anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.
Ahlaki Yargı Ahlak Gelişimi Değerlerin Belirlenmesi Testi Ahlaki Yargı Yeteneği Testi James R. Rest Georg Lind
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 19, 2017 |
Submission Date | April 21, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 42 |