Research Article
BibTex RIS Cite

Gelişim Güçleri Profili’nin Türkçeye Uyarlanması ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi

Year 2021, Volume: 4 Issue: 1, 35 - 66, 29.06.2021

Abstract

Bu çalışmanın amacı lise öğrencilerinin gelişim güçlerini belirlemek amacıyla Gelişim Güçleri Profili’nin (GGP- Developmental Assets Profile/DAP) Türkçeye uyarlanması ve psikometrik özeliklerinin incelenmesidir. Dilsel eşdeğerlik çalışmaları kapsamında yapılan uygulamalarda, ölçeğin Türkçe ve özgün formu arasında anlamlı ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yapılan doğrulayıcı faktör analizi bulguları, uyarlanan ölçeğin faktör yapısının özgün formdaki sekiz boyutlu yapıyı doğrulandığını göstermiş ve elde edilen uyum indeksleri modelin, orta düzeyde iyi uyum değerlerine sahip olduğunu ortaya koymuştur. Güvenirlik analizleri kapsamında hesaplanan Cronbach alfa iç tutarlık katsayıları oldukça yüksek bulunmuştur. Test-tekrar test analizi için üç hafta arayla yapılan uygulamalardan elde edilen puanlar arasında yüksek düzeyde korelasyon değerleri hesaplanmıştır. Elde edilen bulgular GGP’nin, lise öğrencilerinin gelişim güçlerini belirlemede kullanılmaya uygun, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu ortaya koymuştur.

References

  • Benson, P. L. (1996). Developmental assets among Minneapolis youth: The urgency of promoting healthy community. Search Institute.
  • Benson, P. L. (2003). Developmental assets and asset-building community: Conceptual and empirical foundations. In Developmental assets and asset-building communities (pp. 19-43). Springer, Boston, MA.
  • Benson, P. L. (2006). All kids are our kids: What communities must do to raise caring and responsible children and adolescents. Jossey-Bass.
  • Benson, P. L. (2007). Developmental assets: An overview of theory, research, and practice. Approaches to positive youth development, 33, 58.
  • Benson, P. L., Scales, P. C., & Syvertsen, A. K. (2011). The contribution of the developmental assets framework to positive youth development theory and practice. In Advances in child development and behavior (Vol. 41, pp. 197-230). JAI.
  • Byrne, B. M. (2012). A primer of LISREL: Basic applications and programming for confirmatory factor analytic models. Springer Science & Business Media.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları (Vol. 2). Ankara: Pegem Akademi.
  • dos Santos, A., & Gonçalves, C. (2016). Sport experience and age group effects on enjoyment and development assets of youth soccer athletes. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 38(2), 139-148. doi:10.1016/j.rbce.2015.10.013
  • Drescher, C. F., Johnson, L. R., Kurz, A. S., Scales, P. C., & Kiliho, R. P. (2018). A developmental assets approach in East Africa: Can Swahili measures capture adolescent strengths and supports?. In Child & Youth Care Forum (Vol. 47, No. 1, pp. 23-43). Springer US.
  • Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. (2008, September). Evaluating model fit: a synthesis of the structural equation modelling literature. In 7th European Conference on research methodology for business and management studies (pp. 195-200).
  • Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal, 6(1), 1-55.
  • Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications.
  • Kutsal, D. (2018). Yaşam Becerileri Psikoeğitim Programının Kız Meslek Lisesi Öğrencilerinin Yaşam Becerilerine ve Problem Davranışlarına Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi
  • Lerner, R. M., Lerner, J. V., Almerigi, J. B., Theokas, C., Phelps, E., Gestsdottir, S., . . . Ma, L. (2005). Positive youth development, participation in community youth development programs, and community contributions of fifth-grade adolescents: Findings from the first wave of the 4-H study of positive youth development. The Journal of Early Adolescence, 25(1), 17-71. doi:10.1177/0272431604272461
  • Marcoulides, G. A., & Schumacker, R. E. (Eds.). (2001). New developments and techniques in structural equation modeling. Psychology Press.
  • Mazloomy, S. S., Atabay, R. A., Rahimi, M., Fallahzadeh, H., & Vaezi, A. (2019). The relationship between developmental assets and well-being in adolescent female students in Yazd, Iran. Journal of Indian Association for Child & Adolescent Mental Health, 15(3).
  • Scales, P. C. (2011). Youth developmental assets in global perspective: Results from international adaptations of the Developmental Assets Profile. Child Indicators Research, 4(4), 619-645.
  • Scales, P. C., Roehlkepartain, E. C., & Shramko, M. (2017). Aligning youth development theory, measurement, and practice across cultures and contexts: Lessons from use of the Developmental Assets Profile. Child Indicators Research, 10(4), 1145-1178.
  • Search Institute (2004). 40 Developmental Assets. Retrieved from http://v.fastcdn.co/u/73824624/35782691-0-12-18-English2557998.pdf
  • Search Institute. (2016). Developmental Assets Profile: User Guide. Retrieved from https://www.search-institute.org/wp-content/uploads/2017/11/Fluid-DAP-User-Guide-1-2016.pdf
  • Van de Vijver, F., & Hambleton, R. K. (1996). Translating tests. European psychologist, 1(2), 89-99. doi:10.1027/1016-9040.1.2.89

Adapting the Developmental Assets Profile to Turkish and Examination the Psychometric Properties

Year 2021, Volume: 4 Issue: 1, 35 - 66, 29.06.2021

Abstract

The aim of this study is to adapt the Developmental Assets Profile to Turkish in order to determine the developmental assets of high school students and to examine its psychometric properties. In the applications conducted within the scope of linguistic equivalence studies, it was concluded that there is a significant relationship between the Turkish form and the original form of the scale. The findings of the confirmatory factor analysis performed showed that the factor structure of the adapted scale confirmed the eight-dimensional structure in the original form, and the fit indexes obtained revealed that the model had moderately good fit values. Cronbach alpha internal consistency coefficients calculated for reliability analysis were found to be quite high. Cronbach alpha internal consistency coefficients calculated for reliability analysis were found to be quite high. For the test-retest analysis, high level correlation values were calculated between the scores obtained from the applications performed three weeks apart. The findings revealed that DAP is a valid and reliable measurement tool suitable for use in determining the developmental strengths of high school students.

References

  • Benson, P. L. (1996). Developmental assets among Minneapolis youth: The urgency of promoting healthy community. Search Institute.
  • Benson, P. L. (2003). Developmental assets and asset-building community: Conceptual and empirical foundations. In Developmental assets and asset-building communities (pp. 19-43). Springer, Boston, MA.
  • Benson, P. L. (2006). All kids are our kids: What communities must do to raise caring and responsible children and adolescents. Jossey-Bass.
  • Benson, P. L. (2007). Developmental assets: An overview of theory, research, and practice. Approaches to positive youth development, 33, 58.
  • Benson, P. L., Scales, P. C., & Syvertsen, A. K. (2011). The contribution of the developmental assets framework to positive youth development theory and practice. In Advances in child development and behavior (Vol. 41, pp. 197-230). JAI.
  • Byrne, B. M. (2012). A primer of LISREL: Basic applications and programming for confirmatory factor analytic models. Springer Science & Business Media.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları (Vol. 2). Ankara: Pegem Akademi.
  • dos Santos, A., & Gonçalves, C. (2016). Sport experience and age group effects on enjoyment and development assets of youth soccer athletes. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 38(2), 139-148. doi:10.1016/j.rbce.2015.10.013
  • Drescher, C. F., Johnson, L. R., Kurz, A. S., Scales, P. C., & Kiliho, R. P. (2018). A developmental assets approach in East Africa: Can Swahili measures capture adolescent strengths and supports?. In Child & Youth Care Forum (Vol. 47, No. 1, pp. 23-43). Springer US.
  • Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. (2008, September). Evaluating model fit: a synthesis of the structural equation modelling literature. In 7th European Conference on research methodology for business and management studies (pp. 195-200).
  • Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal, 6(1), 1-55.
  • Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications.
  • Kutsal, D. (2018). Yaşam Becerileri Psikoeğitim Programının Kız Meslek Lisesi Öğrencilerinin Yaşam Becerilerine ve Problem Davranışlarına Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi
  • Lerner, R. M., Lerner, J. V., Almerigi, J. B., Theokas, C., Phelps, E., Gestsdottir, S., . . . Ma, L. (2005). Positive youth development, participation in community youth development programs, and community contributions of fifth-grade adolescents: Findings from the first wave of the 4-H study of positive youth development. The Journal of Early Adolescence, 25(1), 17-71. doi:10.1177/0272431604272461
  • Marcoulides, G. A., & Schumacker, R. E. (Eds.). (2001). New developments and techniques in structural equation modeling. Psychology Press.
  • Mazloomy, S. S., Atabay, R. A., Rahimi, M., Fallahzadeh, H., & Vaezi, A. (2019). The relationship between developmental assets and well-being in adolescent female students in Yazd, Iran. Journal of Indian Association for Child & Adolescent Mental Health, 15(3).
  • Scales, P. C. (2011). Youth developmental assets in global perspective: Results from international adaptations of the Developmental Assets Profile. Child Indicators Research, 4(4), 619-645.
  • Scales, P. C., Roehlkepartain, E. C., & Shramko, M. (2017). Aligning youth development theory, measurement, and practice across cultures and contexts: Lessons from use of the Developmental Assets Profile. Child Indicators Research, 10(4), 1145-1178.
  • Search Institute (2004). 40 Developmental Assets. Retrieved from http://v.fastcdn.co/u/73824624/35782691-0-12-18-English2557998.pdf
  • Search Institute. (2016). Developmental Assets Profile: User Guide. Retrieved from https://www.search-institute.org/wp-content/uploads/2017/11/Fluid-DAP-User-Guide-1-2016.pdf
  • Van de Vijver, F., & Hambleton, R. K. (1996). Translating tests. European psychologist, 1(2), 89-99. doi:10.1027/1016-9040.1.2.89
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ayşe Özlem Sarıcaoğlu 0000-0002-5951-1740

Ayşe Rezan Çeçen Eroğul

Publication Date June 29, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Sarıcaoğlu, A. Ö., & Çeçen Eroğul, A. R. (2021). Gelişim Güçleri Profili’nin Türkçeye Uyarlanması ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 4(1), 35-66.
AMA Sarıcaoğlu AÖ, Çeçen Eroğul AR. Gelişim Güçleri Profili’nin Türkçeye Uyarlanması ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. OPDD / JSC. June 2021;4(1):35-66.
Chicago Sarıcaoğlu, Ayşe Özlem, and Ayşe Rezan Çeçen Eroğul. “Gelişim Güçleri Profili’nin Türkçeye Uyarlanması Ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi”. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi 4, no. 1 (June 2021): 35-66.
EndNote Sarıcaoğlu AÖ, Çeçen Eroğul AR (June 1, 2021) Gelişim Güçleri Profili’nin Türkçeye Uyarlanması ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi 4 1 35–66.
IEEE A. Ö. Sarıcaoğlu and A. R. Çeçen Eroğul, “Gelişim Güçleri Profili’nin Türkçeye Uyarlanması ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi”, OPDD / JSC, vol. 4, no. 1, pp. 35–66, 2021.
ISNAD Sarıcaoğlu, Ayşe Özlem - Çeçen Eroğul, Ayşe Rezan. “Gelişim Güçleri Profili’nin Türkçeye Uyarlanması Ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi”. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi 4/1 (June 2021), 35-66.
JAMA Sarıcaoğlu AÖ, Çeçen Eroğul AR. Gelişim Güçleri Profili’nin Türkçeye Uyarlanması ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. OPDD / JSC. 2021;4:35–66.
MLA Sarıcaoğlu, Ayşe Özlem and Ayşe Rezan Çeçen Eroğul. “Gelişim Güçleri Profili’nin Türkçeye Uyarlanması Ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi”. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, vol. 4, no. 1, 2021, pp. 35-66.
Vancouver Sarıcaoğlu AÖ, Çeçen Eroğul AR. Gelişim Güçleri Profili’nin Türkçeye Uyarlanması ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. OPDD / JSC. 2021;4(1):35-66.

İletişim Adresi: Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği, Sağlık Mah. Süleyman Sırrı Cad. Sağlık İş Hanı No: 21/18, Çankaya/Ankara Tel: 0850 756 96 76