Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Algısı İle Çatışma ve Şiddete İlişkin Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi
Year 2016,
Volume: 6 Issue: 11, 325 - 340, 30.12.2016
Ata Pesen
,
İdris Kara
,
Mustafa Kale
,
Burcu Sultan Abbak
Abstract
Bu araştırmada,
üniversiteli öğrencilerin toplumsal cinsiyet algısı ile çatışma ve şiddete
ilişkin farkındalık düzeyleri incelenmiştir. Çalışma 2015-2016 eğitim-öğretim
yılının bahar döneminde Siirt Üniversitesinin çeşitli fakültelerinde öğrenim
gören toplam 1029 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada, betimsel tarama modellerinden ‘genel tarama modeli’
kullanılmıştır. Bu çalışmada, Ohio Eğitim Komisyonu tarafından (2002)
geliştirilen ve Sargın (2010) tarafından Türkçeye uyarlanan Çatışma ve Şiddete
İlişkin Farkındalık Ölçeği ile Altınova ve Duyan (2013) tarafından geliştirilen
Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği kullanılmıştır. Çatışma ve Şiddete İlişkin
Farkındalık Ölçeğinin Cronbach Alpha değeri .87 ve Toplumsal Cinsiyet Algısı
Ölçeğinin Cronbach Alpha değeri 0.87’dir. Verilerin
analizi SPSS 21.0 istatistik paket programı ile yapılmıştır. İstatistiksel
analizlerde kullanılacak anlamlılık düzeyi p=0,05 olarak alınmıştır.
Araştırmada, ortalamaları karşılaştırmak için Mann-Whitney U testi ve Kruskal
Wallis testi uygulanmıştır.
Araştırma sonucunda üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet ile çatışma ve
şiddet farkındalık düzeylerinde yaş değişkeni açısından anlamlı bir faklılık
bulunmazken cinsiyet değişkeni açısından hem toplumsal cinsiyet algısında hem
de çatışma ve şiddet farkındalık düzeylerinde kızlar lehine anlamlı bir
farklılık bulunmuştur. Araştırmada Öğrencilerin öğrenim gördükleri fakülte ve
yüksek okullar açısından da hem toplumsal cinsiyet algısında hem de çatışma ve
şiddet algılama düzeylerinde anlamı bir farklılık tespit edilmiştir
References
- Akın, A., Demirel, S., 2003. Toplumsal Cinsiyet Kavramı Ve Sağlığa Etkileri. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi Halk Sağlığı Özel Eki 25(4):73–83.
- Alkan, A. (1999). Toplumsal Cinsiyet ve Kent Planlaması. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 54(4).
- Altınova, H. H. & Duyan, V. (2013). Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeğinin Geçerlik Güvenirlik Çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet (Journal of Society & Social Work), 24(2).
- Baykal S. (1998). Universite Oğrencilerinin Cinsiyet Rolleri İle İlgili Kalıp Yargılarının Bazı Değişkenler Acısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Universitesi Ankara.
- Bhasin, K., 2003. Toplumsal Cinsiyet "Bize Yüklenen Roller". Kadınlarla Dayanışma Vakfı Yayınları. İstanbul: Kuşak Ofset Birinci Basım, S.1-5.
- Cherry, A. L. (2005). Examining Global Social Welfare, Issues, Thomson Brooks/Cole, Belmontçetin, H. (2011). Ergenler İçin Şiddete Yönelik Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, İlköğretim Online, 10(1), 68-79, 2011. [Online]: Http://Ilkogretim-Online.Org.Tr
- Çelik, D., & Uysal, M. (2012). Köşe Yazılarının Toplumsal Cinsiyet Ve Kadın Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi. Journal of Faculty of Educational Sciences, 45(1).
- Çetin, H. (2011). Ergenler İçin Şiddete Yönelik Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, İlköğretim Online, 10(1), 68-79, 2011
- Dedeoğlu, S. (2000). Toplumsal Cinsiyet Rolleri Açısından Türkiye’de Aile Ve Kadın Emeği. Toplum Ve Bilim, 86, 139-170.
- Demirdirek, H., & Şener, Ü. (2014). 81 İl İçin Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Karnesi
Examining University Students’ Perceptions of Gender and Their Conflict and Violent Awareness Levels
Year 2016,
Volume: 6 Issue: 11, 325 - 340, 30.12.2016
Ata Pesen
,
İdris Kara
,
Mustafa Kale
,
Burcu Sultan Abbak
Abstract
In
this research, perception of gender, conflict and violent awareness levels of
the university students were examined. The study was conducted to a total of
1029 students from various departments at Siirt University during the spring
term of 2015-2016 academic year. “General Scanning Model”, one of the
descriptive scanning models, was used. Conflict and Violent Awareness Sclae
developed by Ohio Education Committee (2002) and adapted to Turkish by Sargın
(2010), and Perception of Gender Scale developed by Antınova and Duyan (2013)
were used for this study. The Cronbach Alpha for both Conflict and Violent
Awareness Scale and Perception of Gender Scale was as .87. The data analysis
was done with SPSS 21.0 statistical program. p=0.05 was used as significance level
for statistical analysis. Mann-Whitney U and Kruskal Wallis tests were used to
compare means in this study. At the end of the research, no significance
difference was found in students’ perception of gender and their conflict and
violent awareness levels in terms of age variable while a significance
difference in favour of female students was found both in their perception of
gender and conflict and violent awareness levels in terms of gender. Also,
according to faculty and vocational school variable, a significance difference
was determined both in students’ perception of gender and in their conflict and
violent awareness levels.
References
- Akın, A., Demirel, S., 2003. Toplumsal Cinsiyet Kavramı Ve Sağlığa Etkileri. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi Halk Sağlığı Özel Eki 25(4):73–83.
- Alkan, A. (1999). Toplumsal Cinsiyet ve Kent Planlaması. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 54(4).
- Altınova, H. H. & Duyan, V. (2013). Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeğinin Geçerlik Güvenirlik Çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet (Journal of Society & Social Work), 24(2).
- Baykal S. (1998). Universite Oğrencilerinin Cinsiyet Rolleri İle İlgili Kalıp Yargılarının Bazı Değişkenler Acısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Universitesi Ankara.
- Bhasin, K., 2003. Toplumsal Cinsiyet "Bize Yüklenen Roller". Kadınlarla Dayanışma Vakfı Yayınları. İstanbul: Kuşak Ofset Birinci Basım, S.1-5.
- Cherry, A. L. (2005). Examining Global Social Welfare, Issues, Thomson Brooks/Cole, Belmontçetin, H. (2011). Ergenler İçin Şiddete Yönelik Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, İlköğretim Online, 10(1), 68-79, 2011. [Online]: Http://Ilkogretim-Online.Org.Tr
- Çelik, D., & Uysal, M. (2012). Köşe Yazılarının Toplumsal Cinsiyet Ve Kadın Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi. Journal of Faculty of Educational Sciences, 45(1).
- Çetin, H. (2011). Ergenler İçin Şiddete Yönelik Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, İlköğretim Online, 10(1), 68-79, 2011
- Dedeoğlu, S. (2000). Toplumsal Cinsiyet Rolleri Açısından Türkiye’de Aile Ve Kadın Emeği. Toplum Ve Bilim, 86, 139-170.
- Demirdirek, H., & Şener, Ü. (2014). 81 İl İçin Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Karnesi