It is widely accepted that
individuals are a typology of values that rank all their preferences for
private and social behavior. Over time, he left the place of thought as a way
of creating individual, flexible hierarchies of each person's unique values.
The value of a person's first or top rank of values can be counted as his or
her basic value. When the values are given to one person and they are
ordered, the value that the person places at the top is the value that he cares
the most. The individual makes an order according to the value world they live
in when making this choice. In this context, it was aimed to reveal the value
hierarchies of the history teacher candidates about the values in the
program. The case study was used in the research qualitative research methods.
The working group constitutes history teacher candidates trained in pedagogical
formation at a state university during the 2017-2018 academic year. The
structured interview form used in the research consists of 4 open-ended
questions. It is requested that the values in the History Course Curriculum
be sorted according to their importance (the first 3 values) and to express
their justifications. In the analysis of the data obtained from the research,
the sample analysis was used from the content analysis types. The values of
patriotism, justice and honesty are ranked among the first three values by
prospective teachers. Teacher candidates stated that the first three values
should be earned mostly from the teacher. In addition to these, it is stated
that they can be won from historical / religious characters and literary works.
On these methods, some suggestions such as modeling, giving examples, making
applications, making various historical trips, watching historical films and
documentaries and making conceptual explanations by the teachers have been
introduced.
Bireylerin tüm özel ve toplumsal
davranış tercihlerinin sıralandığı bir değerler tipolojisi olduğu yaygın kabul
görmektedir. Zamanla düşünce yerini, her insanın var olan değerlerden kendine
has, kişisel ve esnek hiyerarşiler oluşturduğuna bırakmıştır. Bir kimsenin
değerler sıralamasının birinci veya en üst sırasında bulunan değeri, onun temel
değeri sayılabilir. Değerler bir kişiye verilip onların bir sıralaması
yaptırıldığında, kişinin en yukarıya koyduğu değer onun en önemsediği değer
olmaktadır. Birey bu tercihini yaparken içinde yaşadığı değer dünyasına göre
bir sıralama yapmaktadır. Bu bağlamda araştırmada tarih öğretmen adaylarının
programdaki değerlere ilişkin değer hiyerarşilerini nedenleri ile ortaya
çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum
çalışması kullanılmıştır. Çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında bir
devlet üniversitesinde pedagojik formasyon eğitimi alan tarih öğretmen adayları
oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan yapılandırılmış görüşme formu açık uçlu
4 sorudan oluşmaktadır. Tarih Dersi Öğretim Programı’nda yer alan değerleri
kendilerince önem derecesine göre (ilk 3 değer) sıralamaları ve gerekçelerini
ifade etmeleri istenmiştir. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin çözümlenmesinde
içerik analizi türlerinden tümevarımcı analiz kullanılmıştır. Vatanseverlik,
adalet ve dürüstlük değerleri öğretmen adayları tarafından ilk üç değer
arasında sırlanmıştır. Öğretmen adayları ilk üç değerin çoğunlukla öğretmenden
kazanılması gerektiğini ifade etmişlerdir. Bunların yanı sıra tarihi/dini
karakterlerden ve edebi eserlerden de kazanılabileceği ifade edilmiştir. Bu
değerlerin kazandırılmasında izlenecek yöntemler konusunda ise model olunması,
örnekler verilmesi, uygulama yaptırılması, çeşitli tarihsel geziler yapılması,
tarihsel film-belgesel izletilmesi ve öğretmen tarafından kavramsal olarak
açıklama yapılması gibi öneriler getirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 25, 2018 |
Acceptance Date | April 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 14 |