This research was conducted to determine the effect
of intercultural approaches of midwifery students on their empathy and
compassion levels. The research was descriptively carried out. The sample of
the research composed of freshmen and senior midwifery students (147 people)
studying in the midwifery departments of a university in the Central Anatolia
region. The data of research were collected by the "Student Description
Form", "Intercultural Sensitivity Scale", "Basic Empathy
Scale" and "Compassion Scale". The mean, standard deviation,
percentage distribution, Fisher Exact test, Chi square test, Mann-Whitney U
test and Spearman correlation test were used for statistical evaluation. There
was a statistically significant difference between the levels of intercultural
sensitivity, empathy and compassion of the freshmen and senior students
(p<0.05). The level of intercultural sensitivity, compassion and cognitive
empathy of frehmen students was higher than that of senior students
(p<0.05). There was a significant positive correlation between intercultural sensitivity and compassion levels of the freshmen and senior
students, and a negative correlation between the intercultural sensitivity and
the basic empathy levels of the senior students (p<0.05). As a result of the
findings, it can be concluded that the intercultural approaches of midwifery
students have an effect on the levels of compassion.
Bu araştırma, ebelik
öğrencilerinin kültürlerarası yaklaşımlarının empati ve merhamet düzeylerine
etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, tanımlayıcı araştırma
özelliğindedir. Araştırmanın örneklemini, İç Anadolu bölgesinde yer alan bir
üniversitesinin ebelik bölümünde öğrenim gören birinci ve dördüncü sınıf ebelik
öğrencileri (147 kişi) oluşturmuştur. Araştırmanın verileri “Öğrenci Tanıtım
Formu”, “Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği”, “Temel Empati Ölçeği” ve “Merhamet
Ölçeği” ile toplanmıştır. İstatistiksel değerlendirmede ortalama, standart
sapma, yüzdelik dağılım, Fisher Exact testi, Ki Kare testi, Mann-Whitney U
testi ve Spearman Korelasyon testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen
verilere göre, birinci ve dördüncü sınıf öğrencilerinin kültürlerarası
duyarlılık, empati ve merhamet düzeyleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı
bir farklılık bulunmaktadır (p<0.05). Birinci sınıf öğrencilerinin
kültürlerarası duyarlılık, merhamet ve bilişsel empati düzeyleri dördüncü sınıf
öğrencilerinden daha fazladır (p<0.05). Birinci ve dördüncü sınıf
öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılıkları ile merhamet düzeyleri arasında
pozitif yönde, dördüncü sınıf öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılıkları ile
temel empati düzeyleri arasında negatif yönde anlamlı düzeyde bir ilişki
saptanmıştır (p<0.05). Elde edilen bulgular doğrultusunda; ebelik
öğrencilerinin kültürlerarası yaklaşımlarının merhamet düzeyleri üzerine etkisi
olduğu sonucuna varılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Acceptance Date | January 8, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 15 Issue: 21 |