Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Intercultural Approaches of Midwifery Students on the Level of Compassion and Empathy

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 21, 282 - 300, 31.01.2020
https://doi.org/10.26466/opus.591200

Öz

This research was conducted to determine the effect
of intercultural approaches of midwifery students on their empathy and
compassion levels. The research was descriptively carried out. The sample of
the research composed of freshmen and senior midwifery students (147 people)
studying in the midwifery departments of a university in the Central Anatolia
region. The data of research were collected by the "Student Description
Form", "Intercultural Sensitivity Scale", "Basic Empathy
Scale" and "Compassion Scale". The mean, standard deviation,
percentage distribution, Fisher Exact test, Chi square test, Mann-Whitney U
test and Spearman correlation test were used for statistical evaluation. There
was a statistically significant difference between the levels of intercultural
sensitivity, empathy and compassion of the freshmen and senior students
(p<0.05). The level of intercultural sensitivity, compassion and cognitive
empathy of frehmen students was higher than that of senior students
(p<0.05). There was a significant positive correlation between  intercultural sensitivity and  compassion levels of the freshmen and senior
students, and a negative correlation between the intercultural sensitivity and
the basic empathy levels of the senior students (p<0.05). As a result of the
findings, it can be concluded that the intercultural approaches of midwifery
students have an effect on the levels of compassion.

Kaynakça

  • Akdeniz, S. ve Deniz, M.E. (2016). Merhamet ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 4(1), 50-61.
  • Aktaş, Y.Y., Uğur, H.G. ve Orak, O.S. (2016). Hemşirelerin kültürlerarası hemşirelik bakımına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 8, 120-135.
  • Arli, S.K. ve Bakan, A.B. (2018). An investigation of the relationship between intercultural sensitivity and compassion in nurses. International Journal of Intercultural Relations, 63, 38-42.
  • Aslan, S., Yılmaz, D., Kartal, M., Erdemir, F. ve Güleç, H.Y. (2016). Determination of intercultural sensitivity of nursing students in Turkey. Int J Health Sci Res, 6(11), 202-208.
  • Atasoy, I. ve Ermin, C. (2016). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin mesleklerine bakış açısının incelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 83-91.
  • Bekmezci, H., Yurttaş, Ç.B. ve Özkan, H. (2015). Ebelik bölümü öğrencilerinin empatik eğilim düzeylerinin belirlenmesi. HSP, 2(1), 46-54.
  • Bray, L.O.M.R., Kirton, J., Zubairu, K. ve Christiansen, A. (2014). The role of professional education in developing compassionate practitioners: A mixed methods study exploring the perceptions of health professionals and pre-registration students. Nurse Education Today, 34, 480-486. doi:10.1016/j.nedt.2013.06.017.
  • Bulduk, S., Tosun A. ve Ardıç, E. (2011). Türkçe kültürlerarası duyarlılık ölçeğinin hemşirelik öğrencilerinde ölçümsel özellikleri. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics, 19(1), 25-31.
  • Bulduk, S., Usta, E. ve Dinçer, Y. (2017). Kültürlerarası duyarlılık ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Bir sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu örneği. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(2), 73-77.
  • Cetişli, N.E., Işık, G., Öztornacı, B.Ö., Ardahan, E., Uran, B.N.Ö., Top, E.D. ve Avdal, E.Ü. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin empati düzeylerine göre kültürlerarası duyarlılıkları. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(1), 27-33.
  • Cevahir, R., Çınar, N., Sözeri, C., Şahin, S. ve Kuğuoğlu, S. (2008). Ebelik öğrencilerinin devam ettikleri sınıflara göre empatik becerilerinin değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3(7), 3-15.
  • Ceylantekin, Y. ve Öcalan, D. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin kültürel farkındalığı ve kültürlerarası hemşirelik dersine yönelik düşünceleri. GÜSBD, 5(4), 45-53.
  • Chen, G.M. ve Starosta, W. (2000). The development and validation of the Intercultural Sensitivity Scale. Human Communication, 3(1), 2-14.
  • Çaka, S.Y., Topal, S., Nemut, T. ve Çınar, N. (2018). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinde aleksitimi ile empati arasındaki ilişki. Journal of Human Sciences, 15(2), 996-1005.
  • Çalım, S.İ., Öztürk, E., Ulaş, S.C., Okuyan, Y.Ç. ve Demirci, H. (2017). Ebelik 4. sınıf öğrencilerinin mesleği seçme nedenleri ve mezuniyet sonrası istihdam planları. MCBU-SBED, 4(4), 1039-1042.
  • Çingöl, N., Çelebi, E., Zengin, S. ve Karakaş, M. (2018). Bir sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin merhamet düzeylerinin incelenmesi. Klinik Psikiyatri, 21, 61-67.
  • Deane-Gray, T. (2014). Effective communication: The student’s guide to becoming a midwife. Second Edition, (Ed. I. Peate and C. Hamilton), Hoboken: John Wiley & Sons.
  • Dinç, L. (2010). Bakım kavramı ve ahlaki boyutu. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 17(2), 74-82.
  • Ekong, G., Kavookjian, J. ve Hutchison, A. (2017). Predisposition for empathy, intercultural sensitivity, and intentions for using motivational interviewing in first year pharmacy students. American Journal of Pharmaceutical Education, 81(8), 59-89. http://doi.org/10.5688/ajpe5989
  • Ertaş, H. ve Kıraç, F.Ç. (2017). Küreselleşmenin ülkelerin sağlık sistemleri ve politikaları üzerine etkileri. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(3), 28-34.
  • Gönenç, İ.M., Göktaş, M., Dursun, A.R., Çökelek, F., Ercan, N. ve Şahin, D. (2018). Opinions and cultural sensitivities of midwives and nurses about providing health care to women seeking asylum. Journal of Human Sciences, 15(2), 683-696.
  • Jain, S. (2013). Experiential training for enhancing intercultural sensitivity. J Cult Divers Spring, 20(1), 15-20.
  • Jolliffe, D. ve Farrington, D.P. (2006). Development and validation of the Basic Empathy Scale. Journal of Adolescence, 29, 589-611.
  • Kılıç, S.P. ve Sevinç, S. (2018). The relationship between cultural sensitivity and assertiveness in nursing students from Turkey. J Transcult Nurs, 29(4), 379-386. doi: 10.1177/1043659617716518.
  • Knapp, R. (2015). Where there was love ... Compassionate midwifery as protection against trauma. Pract Midwife, 18(3), 17-19.
  • Ménage, D., Bailey, E., Lees, S. ve Coad, J. (2017). A concept analysis of compassionate midwifery. J Adv Nurs, 73(3), 558-573.
  • Meydanlioglu, A., Arikan, F. ve Gozum, S. (2015). Cultural sensitivity levels of university students receiving education in health disciplines. Adv Health Sci Educ Theory Pract, 20(5), 1195-1204. doi: 10.1007/s10459-015-9595-z.
  • Okumuş, N., Eğin, E., Kosdak, M. ve Çipil, Z. (2016). Sağlık çalışanlarının uluslararası göçü/istihdamı. Ankara: T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Sağlık İnsan Gücü Planlama Daire Başkanlığı.
  • Polat, F.N. ve Erdem, R. (2017). Merhamet yorgunluğu düzeyinin çalışma yaşam kalitesi ile ilişkisi: Sağlık profesyonelleri örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(1), 291-312.
  • Pommier, E.A. (2011). The Compassion scale. Humanities and Social Sciences, 72, 1174.
  • Shih, C.Y., Hu, W.Y., Lee, L.T., Yao, C.A., Chen, C.Y. ve Chiu, T.Y. (2017). Effect of a compassion-focused training program in palliative care education for medical students. American Journal of Hospice & Palliative Medicine, 30(2), 114-120. doi:10.1177/1049909112445463
  • Şimşek, H.N., Demirci, H. ve Bolsoy, N. (2018). Sosyal destek sistemleri ve ebelik. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(2), 97-103.
  • Tanrıverdi, G. (2017). Hemşirelerde kültürel yeterliliği geliştirmeye yönelik yaklaşım ve öneriler. FNJN Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 25(3), 227-236.
  • Topçu, Ç., Baker, E.Ö. ve Aydın Ç.Y. (2010). Temel Empati Ölçeği Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(34), 174-182.
  • Tortumluoğlu, G. (2004). Transkültürel hemşirelik ve kültürel bakım modeli örnekleri. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(2), 47-57.
  • Uslu, E. ve Buldukoğlu, K. (2017). Psikiyatri hemşireliğinde şefkat yorgunluğu: Sistematik derleme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 9(4), 421-430.
  • Valizadeh, L., Zamanzadeh, V., Ghahramanian, A. ve Aghajari, P. (2017). The exploration of culturally sensitive nursing care in pediatric setting: A qualitative study. Int J Pediatr, 5, 4329-4341.
  • Williams, B., Brown, T., Boyle, M., McKenna, L., Palermo, C. ve Etherington, J. (2014). Levels of empathy in undergraduate emergency health, nursing, and midwifery students: A longitudinal study. Advances in Medical Education and Practice, 5, 299-306. http://doi.org/10.2147/AMEP.S66681
  • Yılmaz, M., Toksoy, S., Direk, Z.D., Bezirgan, S. ve Boylu, M. (2017). Cultural sensitivity among clinical nurses: A descriptive study. J Nurs Scholarsh, 49(2), 153-161. doi:10.1111/jnu.12276

Ebelik Öğrencilerinin Kültürlerarası Yaklaşımlarının Merhamet ve Empati Düzeylerine Etkisi

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 21, 282 - 300, 31.01.2020
https://doi.org/10.26466/opus.591200

Öz



Bu araştırma, ebelik
öğrencilerinin kültürlerarası yaklaşımlarının empati ve merhamet düzeylerine
etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, tanımlayıcı araştırma
özelliğindedir. Araştırmanın örneklemini, İç Anadolu bölgesinde yer alan bir
üniversitesinin ebelik bölümünde öğrenim gören birinci ve dördüncü sınıf ebelik
öğrencileri (147 kişi) oluşturmuştur. Araştırmanın verileri “Öğrenci Tanıtım
Formu”, “Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği”, “Temel Empati Ölçeği” ve “Merhamet
Ölçeği” ile toplanmıştır. İstatistiksel değerlendirmede ortalama, standart
sapma, yüzdelik dağılım, Fisher Exact testi, Ki Kare testi, Mann-Whitney U
testi ve Spearman Korelasyon testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen
verilere göre, birinci ve dördüncü sınıf öğrencilerinin kültürlerarası
duyarlılık, empati ve merhamet düzeyleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı
bir farklılık bulunmaktadır (p<0.05). Birinci sınıf öğrencilerinin
kültürlerarası duyarlılık, merhamet ve bilişsel empati düzeyleri dördüncü sınıf
öğrencilerinden daha fazladır (p<0.05). Birinci ve dördüncü sınıf
öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılıkları ile merhamet düzeyleri arasında
pozitif yönde, dördüncü sınıf öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılıkları ile
temel empati düzeyleri arasında negatif yönde anlamlı düzeyde bir ilişki
saptanmıştır (p<0.05). Elde edilen bulgular doğrultusunda; ebelik
öğrencilerinin kültürlerarası yaklaşımlarının merhamet düzeyleri üzerine etkisi
olduğu sonucuna varılabilir.



Kaynakça

  • Akdeniz, S. ve Deniz, M.E. (2016). Merhamet ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 4(1), 50-61.
  • Aktaş, Y.Y., Uğur, H.G. ve Orak, O.S. (2016). Hemşirelerin kültürlerarası hemşirelik bakımına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 8, 120-135.
  • Arli, S.K. ve Bakan, A.B. (2018). An investigation of the relationship between intercultural sensitivity and compassion in nurses. International Journal of Intercultural Relations, 63, 38-42.
  • Aslan, S., Yılmaz, D., Kartal, M., Erdemir, F. ve Güleç, H.Y. (2016). Determination of intercultural sensitivity of nursing students in Turkey. Int J Health Sci Res, 6(11), 202-208.
  • Atasoy, I. ve Ermin, C. (2016). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin mesleklerine bakış açısının incelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 83-91.
  • Bekmezci, H., Yurttaş, Ç.B. ve Özkan, H. (2015). Ebelik bölümü öğrencilerinin empatik eğilim düzeylerinin belirlenmesi. HSP, 2(1), 46-54.
  • Bray, L.O.M.R., Kirton, J., Zubairu, K. ve Christiansen, A. (2014). The role of professional education in developing compassionate practitioners: A mixed methods study exploring the perceptions of health professionals and pre-registration students. Nurse Education Today, 34, 480-486. doi:10.1016/j.nedt.2013.06.017.
  • Bulduk, S., Tosun A. ve Ardıç, E. (2011). Türkçe kültürlerarası duyarlılık ölçeğinin hemşirelik öğrencilerinde ölçümsel özellikleri. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics, 19(1), 25-31.
  • Bulduk, S., Usta, E. ve Dinçer, Y. (2017). Kültürlerarası duyarlılık ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Bir sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu örneği. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(2), 73-77.
  • Cetişli, N.E., Işık, G., Öztornacı, B.Ö., Ardahan, E., Uran, B.N.Ö., Top, E.D. ve Avdal, E.Ü. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin empati düzeylerine göre kültürlerarası duyarlılıkları. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(1), 27-33.
  • Cevahir, R., Çınar, N., Sözeri, C., Şahin, S. ve Kuğuoğlu, S. (2008). Ebelik öğrencilerinin devam ettikleri sınıflara göre empatik becerilerinin değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3(7), 3-15.
  • Ceylantekin, Y. ve Öcalan, D. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin kültürel farkındalığı ve kültürlerarası hemşirelik dersine yönelik düşünceleri. GÜSBD, 5(4), 45-53.
  • Chen, G.M. ve Starosta, W. (2000). The development and validation of the Intercultural Sensitivity Scale. Human Communication, 3(1), 2-14.
  • Çaka, S.Y., Topal, S., Nemut, T. ve Çınar, N. (2018). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinde aleksitimi ile empati arasındaki ilişki. Journal of Human Sciences, 15(2), 996-1005.
  • Çalım, S.İ., Öztürk, E., Ulaş, S.C., Okuyan, Y.Ç. ve Demirci, H. (2017). Ebelik 4. sınıf öğrencilerinin mesleği seçme nedenleri ve mezuniyet sonrası istihdam planları. MCBU-SBED, 4(4), 1039-1042.
  • Çingöl, N., Çelebi, E., Zengin, S. ve Karakaş, M. (2018). Bir sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin merhamet düzeylerinin incelenmesi. Klinik Psikiyatri, 21, 61-67.
  • Deane-Gray, T. (2014). Effective communication: The student’s guide to becoming a midwife. Second Edition, (Ed. I. Peate and C. Hamilton), Hoboken: John Wiley & Sons.
  • Dinç, L. (2010). Bakım kavramı ve ahlaki boyutu. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 17(2), 74-82.
  • Ekong, G., Kavookjian, J. ve Hutchison, A. (2017). Predisposition for empathy, intercultural sensitivity, and intentions for using motivational interviewing in first year pharmacy students. American Journal of Pharmaceutical Education, 81(8), 59-89. http://doi.org/10.5688/ajpe5989
  • Ertaş, H. ve Kıraç, F.Ç. (2017). Küreselleşmenin ülkelerin sağlık sistemleri ve politikaları üzerine etkileri. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(3), 28-34.
  • Gönenç, İ.M., Göktaş, M., Dursun, A.R., Çökelek, F., Ercan, N. ve Şahin, D. (2018). Opinions and cultural sensitivities of midwives and nurses about providing health care to women seeking asylum. Journal of Human Sciences, 15(2), 683-696.
  • Jain, S. (2013). Experiential training for enhancing intercultural sensitivity. J Cult Divers Spring, 20(1), 15-20.
  • Jolliffe, D. ve Farrington, D.P. (2006). Development and validation of the Basic Empathy Scale. Journal of Adolescence, 29, 589-611.
  • Kılıç, S.P. ve Sevinç, S. (2018). The relationship between cultural sensitivity and assertiveness in nursing students from Turkey. J Transcult Nurs, 29(4), 379-386. doi: 10.1177/1043659617716518.
  • Knapp, R. (2015). Where there was love ... Compassionate midwifery as protection against trauma. Pract Midwife, 18(3), 17-19.
  • Ménage, D., Bailey, E., Lees, S. ve Coad, J. (2017). A concept analysis of compassionate midwifery. J Adv Nurs, 73(3), 558-573.
  • Meydanlioglu, A., Arikan, F. ve Gozum, S. (2015). Cultural sensitivity levels of university students receiving education in health disciplines. Adv Health Sci Educ Theory Pract, 20(5), 1195-1204. doi: 10.1007/s10459-015-9595-z.
  • Okumuş, N., Eğin, E., Kosdak, M. ve Çipil, Z. (2016). Sağlık çalışanlarının uluslararası göçü/istihdamı. Ankara: T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Sağlık İnsan Gücü Planlama Daire Başkanlığı.
  • Polat, F.N. ve Erdem, R. (2017). Merhamet yorgunluğu düzeyinin çalışma yaşam kalitesi ile ilişkisi: Sağlık profesyonelleri örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(1), 291-312.
  • Pommier, E.A. (2011). The Compassion scale. Humanities and Social Sciences, 72, 1174.
  • Shih, C.Y., Hu, W.Y., Lee, L.T., Yao, C.A., Chen, C.Y. ve Chiu, T.Y. (2017). Effect of a compassion-focused training program in palliative care education for medical students. American Journal of Hospice & Palliative Medicine, 30(2), 114-120. doi:10.1177/1049909112445463
  • Şimşek, H.N., Demirci, H. ve Bolsoy, N. (2018). Sosyal destek sistemleri ve ebelik. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(2), 97-103.
  • Tanrıverdi, G. (2017). Hemşirelerde kültürel yeterliliği geliştirmeye yönelik yaklaşım ve öneriler. FNJN Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 25(3), 227-236.
  • Topçu, Ç., Baker, E.Ö. ve Aydın Ç.Y. (2010). Temel Empati Ölçeği Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(34), 174-182.
  • Tortumluoğlu, G. (2004). Transkültürel hemşirelik ve kültürel bakım modeli örnekleri. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(2), 47-57.
  • Uslu, E. ve Buldukoğlu, K. (2017). Psikiyatri hemşireliğinde şefkat yorgunluğu: Sistematik derleme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 9(4), 421-430.
  • Valizadeh, L., Zamanzadeh, V., Ghahramanian, A. ve Aghajari, P. (2017). The exploration of culturally sensitive nursing care in pediatric setting: A qualitative study. Int J Pediatr, 5, 4329-4341.
  • Williams, B., Brown, T., Boyle, M., McKenna, L., Palermo, C. ve Etherington, J. (2014). Levels of empathy in undergraduate emergency health, nursing, and midwifery students: A longitudinal study. Advances in Medical Education and Practice, 5, 299-306. http://doi.org/10.2147/AMEP.S66681
  • Yılmaz, M., Toksoy, S., Direk, Z.D., Bezirgan, S. ve Boylu, M. (2017). Cultural sensitivity among clinical nurses: A descriptive study. J Nurs Scholarsh, 49(2), 153-161. doi:10.1111/jnu.12276
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Psikoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülbahtiyar Demirel 0000-0003-2258-7757

Nurdan Kaya 0000-0002-8910-381X

Adem Doğaner 0000-0002-0270-9350

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2020
Kabul Tarihi 8 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Demirel, G., Kaya, N., & Doğaner, A. (2020). Ebelik Öğrencilerinin Kültürlerarası Yaklaşımlarının Merhamet ve Empati Düzeylerine Etkisi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(21), 282-300. https://doi.org/10.26466/opus.591200

Cited By




A Descriptive Study on Intercultural Sensitivity of Health Sciences Students
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi
https://doi.org/10.31020/mutftd.1143422




Ebelik Öğrencilerinin Kültürel Duyarlılık İle Kültürel Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi
Ozlem ALTİNKAYA
https://doi.org/10.31020/mutftd.718978