In this study, more effective instruction was investigated to be
implemented in higher education taking into account the opportunities of the
digital age. Instruction management plays a significant role in conducting an
effective instruction. To identify how to implement instruction management in
higher education, “management process, instruction/teaching and digital” key
words were searched in Thomson-Reuters Web of Science, Academic Search
Complete, ProQuest, OECD iLibrary, Ebook Central and Ulakbim Social Sciences
search engines. As a result of document review, a total of 195 documents
identified in books, theses and articles in the past five years constituted the
population of the research. 49 documents were examined through purposeful,
stratified and random sampling. A matrix was created to examine the documents
with regard to management processes consisting of planning, organization,
implementation and controlling dimensions and six instructional elements. The
findings derived from the content analysis were analytically classified and 566
instructional elements under 59 themes were determined. As a result of the
study, it was found that the most frequently mentioned findingsare
implementation and model, strategy, method and technique instructional
elements. The results were discussed and several suggestions were developed to
be applied.
Bu çalışmada, dijital çağın fırsatları dikkate
alınarak yükseköğretim düzeyinde öğretimin nasıl daha etkili gerçekleştirildiğine
ilişkin ulaşılan çalışmalar araştırılmıştır. Etkili bir öğretimin
gerçekleştirilmesinde öğretimin yönetimi önemli bir rol oynamaktadır. Öğretimin
yönetimini yükseköğretime nasıl uygulanacağı belirlemek için Thomson-Reuters Web of
Science, Academic Search Complete, ProQuest, OECD iLibrary, Ebook Central ve
Ulakbim Sosyal Bilimler Veri Tabanı arama motorlarında“yönetim
süreçleri-management process”, “öğretim/yetiştirme-instuction/teaching” ve
“dijital-digital” anahtar kelimeleriaranmıştır. Doküman arama süreci
sonundason beş yılda
yayınlanmış kitap, tez ve makale türünde toplam 195 doküman araştırmanın
evrenini oluşturmuştur. Amaçlı, tabakalı ve tesadüfi örnekleme ile 49 doküman
incelenmiştir. Dokümanları
incelemek için planlama, organizasyon, başlatma-sürdürme ve denetim boyutlarını
içeren yönetim süreçleri ile altı öğretimsel ögenin birleşimiyle oluşturulan
bir matris kullanılmıştır. Böylece içerik analiziyle elde edilen bulgular
analitik yolla tasnif edilmiş ve toplam 59 tema altında 566 bilgi parçası
saptanmıştır. Çalışma sonucunda bilgi parçalarının en sıklıkla
başlatma-sürdürme sürecinde ve model, strateji, yöntem ve teknik öğretimsel
ögesinde yer aldığı saptanmıştır. Sonuçlar tartışılarak uygulamada
kullanılabilecek öneriler geliştirilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Acceptance Date | January 21, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 15 Issue: 21 |