The aim of
this study is to investigate the factors that predict the prospective teachers'
family participation studies and family participation barriers. In the
research, relational screening model was used..
167 third and fourth grade students, 116 women and 51 men, participated
in the study. The data were collected with “Demographic Information Form”,
“Family Participation Barriers Scale Form”, “Family Participation Effectiveness
Scale Evaluation Form”, Tut Attitude Scale towards Teaching ”and“ Teacher
Self-Efficacy Scale “. Multiple regression analysis was used to determine
whether independent variables predicted dependent variables. The effect of the
mediator variable defined in the study was determined by three-stage multiple
regression analysis. Finally, by using Sobel test, the significant difference
in the Beta values of the predictor variable and the relationship between the
mediator variable and the predictor and predicted variables were examined.
According to the results of the study, it was found that attitude and teaching
self-efficacy scores significantly predicted the effectiveness of family
participation, teacher attitude and teacher self-efficacy scores significantly
predicted the barriers of family participation, and the effectiveness of family
participation and obstacles to predicting family participation Similarly, a
statistically significant result was reached. In the last part of the research,
various suggestions were made.
Effectiveness of family participation barriers to family participation attitudes towards teaching professional self-efficacy teacher candidates
Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının aile katılımı çalışmalarını ve
aile katılımı engellerini yordayan faktörlerin incelenmesidir. Araştırmada
ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya 116 kadın, 51 erkek olmak
üzere 167 adet üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri katılmıştır. Araştırmada
veriler “Demografik bilgi formu”, “Aile Katılımı Engelleri Ölçeği Formu”, “Aile
Katılımı Etkililik Ölçeğinin Değerlendirilmesi Formu”, “Öğretmenliğe İlişkin
Tutum Ölçeği” ve “Öğretmen Öz yeterlik Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırmada
bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkenleri yordayıp yordamadığını belirlemek
için çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmada tanımlanan aracı
değişkenin etkisi ise üç aşamalı çoklu regresyon analiziyle belirlenmiştir. Son
olarak Sobel testi kullanılarak, yordayıcı değişkenin Beta değerlerindeki
anlamlı farkın ve aracı değişken ile yordayıcı ve yordanan değişkenler
arasındaki ilişkinin anlamlılığı incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre
öğretmenliğe ilişkin tutum ve öğretmenlik öz yeterlilik puanlarının aile
katılımının etkililiği puanını anlamlı olarak yordadığı, öğretmenliğe ilişkin
tutum ve öğretmenlik öz yeterlilik puanlarının aile katılımının engelleri
puanını anlamlı olarak yordadığı, öğretmenliğe ilişkin tutumun aile katılımının
etkililiğini ve engellerini yordama derecesi öğretmenlik öz yeterliğinin aile
katılımının etkililiğini ve engellerini benzer şekilde istatistiksel olarak
anlamlı bir sonuca ulaşılmıştır. Araştırma son bölümünde çeşitli önerilerde
bulunulmuştur
Aile katılımının etkililiği aile katılımı engelleri öğretmenliğe ilişkin tutum mesleki öz yeterlik öğretmen adayları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Acceptance Date | January 24, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 15 Issue: 21 |