The food labels contain important information for consumers about the packaged food products. Today, factors such as technological advances, economical developments, and increasing levels of education have caused significant differences in label reading awareness and liability. This research has been planned and conducted to determine the food label reading level of the Gastronomy and Culinary Arts students who have taken various courses on food science, nutrition, and culinary practices. 392 students from Ankara Hacı Bayram Veli University, Necmettin Erbakan University, and Nevşehir Hacı Bektaş Veli University participated in this research. It was determined that students pay attention to issues such as price, flavor, reliability in terms of health, and expiration date. The consideration of price was associated with the budget of the student while giving importance to flavor was linked to the student’s education field. It was determined that the most read information on the label is the expiration date when the least read information was the product gross weight. It was found that female students especially control the halal food certificate and alcohol content more than male students while male students read the net and gross weights more than female students. It is believed that food science and nutrition courses that are taken by the students in the education program are contributing to behave liable to the food ingredients and food safety systems.
Etiketler, ambalajlanmış gıda ürünü konusunda tüketiciler için önemli bilgiler içermektedir. Günümüzde teknolojik ilerlemeler, ekonomik gelişmeler ve eğitim düzeyinin artması gibi etkenler etiket okuma bilincinde ve duyarlılığında belirgin farklılıklara neden olmuştur. Bu araştırma; gıda bilimi, beslenme ve mutfak uygulamalarına ilişkin çeşitli dersler alan Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü öğrencilerinin gıda etiketlerinde yer alan bilgileri okuma düzeylerini belirlemek amacıyla planlanmış ve yürütülmüştür. Araştırmaya Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi, Necmettin Erbakan Üniversitesi ve Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesinde okuyan 392 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin gıda satın alırken fiyat, lezzet, sağlık açısından güvenilirlik ve son tüketim tarihi gibi hususlara dikkat ettikleri belirlenmiş ve fiyatın dikkate alınması öğrenci bütçesi ile ilişkilendirilirken lezzete önem verilmesi öğrencilerin öğrenim gördüğü alan ile ilişkilendirilmiştir. Öğrenciler tarafından etiketlerdeki son kullanma tarihi bilgisinin en fazla düzeyde okudunduğu, ürünün brüt miktarı bilgisinin ise en az düzeyde okunduğu belirlenmiştir. Araştırmada kız öğrencilerin etiketlerde helal gıda sertifikasını ve gıdanın alkol içerme durumunu kontrol etme düzeylerinin erkeklere göre daha yüksek olduğu, erkek öğrencilerin ise ürünlerin net miktarı ve brüt miktarını okuma düzeylerinin kız öğrencilere göre daha yüksek olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin okudukları alan ile ilgili öğrenim gördükleri süre zarfında aldıkları beslenme ve gıda bilimi derslerinin gıda bileşenler listesi ve gıda güvenliği sistemleri konularında duyarlı davranmalarına katkı sağladığı düşünülmektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2020 |
Acceptance Date | August 12, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 16 Issue: 29 Ekim Özel Sayısı |