Hemşirelik Öğrencilerinin Pediatri Kliniğine İlişkin Klinik Rahatlık ve Endişe Durumları
Year 2020,
Volume: 3 Issue: 3, 280 - 288, 31.12.2020
Fadime Üstüner Top
,
Nurşen Kulakaç
Abstract
Amaç: Bu araştırma, pediatri hemşireliği dersini alan öğrencilerin klinik rahatlık ve endişe durumlarının saptanması amacıyla planlandı.
Yöntem: Araştırma analitik tipte planlandı. Örneklemi bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi hemşirelik bölümünde pediatri hemşireliği dersine kayıtlı öğrenciler oluşturdu. Araştırmada veriler bireysel tanıtım formu ve Pediatri Hemşireliği Öğrencileri Klinik Rahatlık ve Endişe Değerlendirme Ölçeği ile toplandı. Araştırmada istatistiksel değerlendirme bilgisayar ortamında yapıldı. Sonuçlar % 95'lik bir güven aralığında analiz edildi ve istatistiksel olarak anlamlılık için p <0.05 referans alındı.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 21.47±1.18 ve %73’ü kadındır. Pediatri Hemşireliği Öğrencileri Klinik Rahatlık ve Endişe Değerlendirme Ölçeği Rahatlık alt boyut puanının 14.64±2.38, Endişe alt boyutu puanının 11.72±2.69 olduğu belirlendi. Hemşirelik mesleğini seven (p=0.008), bugün seçme şansı olsaydı yine hemşirelik mesleğini seçecek olan (p=0.044) ve hemşirelik mesleğini bırakmak istemeyen (p=0.005) öğrencilerin Rahatlık alt boyut puanlarının anlamlı olarak yüksek olduğu bulundu.
Sonuç: Bu çalışma sonucunda hemşirelik öğrencilerinin pediatri kliniğine ilişkin klinik rahatlık ve klinik endişe durumlarının orta düzeyde olduğu belirlendi. Öğrencilerin mesleğini isteyerek seçme ve sevme durumları klinik rahatlığı etkilemektedir.
References
- Aedh AI, Elfaki NK, Mohamed IA. (2015). Factors associated with stress among nursing students (Najran University - Saudi Arabia). IOSR Journal of Nursing and Health Science, 4(6),33-38.
- Altay N, Kılıçaslan Törüner F. (2014). Determining pediatric nursing students’ clinical stres and liking of children scores. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(3), 170-176.
- Al-Qaaydeh S, Lassche M, Macintosh CI. (2012). Exploratory factor analysis of the Pediatric Nursing Student Clinical Comfort and Worry Assessment Tool. Journal of Pediatric Nursing, 27(5), 39-43.
- Arslan S, Konuk Şener D, Cangür Ş. (2018). Pediatri hemşireliği öğrencileri klinik rahatlık ve endişe değerlendirme aracının geçerlik ve güvenirliği. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(2), 61-66.
- Chan D. (2002). Development of the clinical learning environment inventory: using the theoretical framework of learning environment studies to assess nursing students’ perceptions of the hospital as a learning environment. Journal of Nursing Education. 41(2), 69-75.
- Chen J. (2010). Morale and role strain of undergraduate nursing students in a pediatric clinical setting. Journal of Nursing Research, 18(2), 144-53.
- Cinar N, Altun I. (2012). ‘Good pediatric nurse’ characteristics in according to student nurses. HealthMed, 6(6), 1911-15.
- Coetzee M. (2004). Learning to nurse children: Towards a model for nursing students. Journa of Advanced Nursing, 47(6), 639-48.
- Çunkuş N, Solak S, Yiğitoğlu GT. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin pediatri kliniği uygulamaları sırasında endişe ve rahatlık seviyeleri ile iletişim becerileri arasındaki ilişki. 18. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongresi Bildiri Kitabı. s.15. 25-27 Nisan 2019.
- Dafogianni C, Alikari V, Galanis P, Gerali M, Margari N. (2015). Nursing students’ views on their clinical placement in Pediatric Hospitals of Athens, Greece. International Journal of Caring Sciences. September-December. 8(3), 673-682.
- Egan T, Jaye C. (2009). Communities of clinical practice: the social organization of clinical learning. Health: An Interdisciplinary Journal for the Social Study of Health, Illness & Medicine. 13, 107–125.
- Elçigil A, Yıldırım Sarı H. (2011). Facilitating factors in clinical education in nursing. Dokuz Eylul University School of Nursing Electronic Journal, 4 (2), 67-71.
- Ergin E, Çevik K, Çetin SP. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin eğitimlerine ilişkin algıladığı stres ve stresle baş
etme davranışlarının incelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 15(1), 16.
- Facione PA, Crossetti MGO, Riegel F. (2017). Holistic critical thinking in the nursing diagnostic process. Revista Gaúcha Enfermagem, 38(3), e75576.
- Glasper A, Richardson J, Whiting M. (2006). The highs and lows of learning to be a children’s nurse. Paediatric Nursing, 18(6), 22-6.
- Henderson A, Cooke M, Creedy, DΚ, Walker R. (2002). Nursing students’ perceptions of learning in practice environments: A review. Nurse Education Today. 32, 299–330.
- Jimenez C, Navia‐Osorio PM, Diaz CV. (2010). Stress and health in novice and experienced nursing students. Journal of Advanced Nursing. 66(2), 442-455.
- Kalaycı S, Avcı N, Azak M, Mutlu B. (2019). Pediatri dersi almış öğrencilerin klinik rahatlık ve endişe durumu ile öz yeterlilik algısı arasındaki ilişki. 18. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongresi Bildiri. s.276, 25-27 Nisan 2019.
- Karaca A, Yıldırım N, Ankaralı H, Açıkgöz F, Akkuş D. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin algılanan klinik stres düzeyi, stres cevapları ve baş etme davranışları. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi. 8(1), 32-39.
- Karagözoğlu Ş. (2005). Bilimsel bir disiplin olarak hemşirelik. C.Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 9(1), 6-14.
- Karagözoğlu Ş, Özden D, Tokyıldız F. (2013). Entegre program hemşirelik öğrencilerinin klinik stres düzeyi ve etkileyen faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 16(2), 89-95.
- Khater WA, Akhu_Zaheya LM, Shaban IA. (2014). Sources of stress and coping behaviours in clinical practice among baccalaureate nursing students. International Journal of Humanities and Social Science, 4(6), 194-202.
- Kılıç HF. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin eğitim stresi ve mesleki benlik saygısı arasındaki ilişki, Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 5(1), 49-59.
- Kubin L, Wilson CE. (2017). Effects of community volunteer children on student pediatric assessment behaviors. Clinical Simulation in Nursing, 13(7), 303-308.
- La Sala R, Ruozi C, Gavagni S, Martelli M, Marletta G, Primosa F. (2019). Nursing students’ perception of the quality of clinical learning: a mixed methods inquiry. Acta Biomed for Health Professions, 90(6), 78-86.
- Lassche M, Al-Qaaydeh S, Macintosh C, Black M. (2013). Identifying changes in comfort and worry among pediatric nursing students following clinical rotations. Journal of Pediatric Nursing, 28(1), 48-54.
- Moghaddam HR, Aghamohammadi V, Jafari M , Absalan M, Nasiri K. (2020). Challenges faced by nursing students to work with nursing personnel: A Qualitative Study. Advances in Medical Education and Practice, 22(11), 313-319.
- Muslu L, Özsoy SA. (2017). Hemşirelik, estetik ve sanat. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 14 (4), 287-291.
Oermann MH, Lukomski AP. (2001). Experiences of students in pediatric nursing clinical courses. Journal for Specialist in Pediatric Nursing, 6(2), 65-72.
- Pulido Martos M, Augusto Landa JM, Lopez Zafra E. (2011). Sources of stress in nursing students: a systematic review of quantitative studies. International Nursing Review, 59, 15-25.
Randall D, Brook G, Stammers P. (2008). How to make good children’s nurses: children’s views. Paediatric Nursing, 20(5), 22-5.
- Silva TP, Silva MM, Valadares GV, Silva IR, Leite JL. (2015). Nursing care management for children hospitalized with chronic conditions. Revista Brasialeria Enfermagem, 68(4),556-63. DOI: 10.1590/0034-7167.2015680410i.
- Singh C, Sharma S, Kumar Sharma R. (2011). Level of stress and coping strategies used by nursing interns. Nursing and Midwifery Research Journal. 7(4),152-160.
- Theofanidis D, Fountouki A. (2006). Lifelong education in nursing science and practice. Nosileftiki (Hellenic Journal of Nursing). 45, 476– 482.
- Yılmaz M, Yaman Z, Erdoğan S. (2017). Öğrenci hemşirelerde stres yaratan durumlar ve baş etme yöntemleri. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilim Dergisi. 10(2), 88-99.
Clinical Comfort and Worry Status of Nursing Students Related to Pediatrics Clinic
Year 2020,
Volume: 3 Issue: 3, 280 - 288, 31.12.2020
Fadime Üstüner Top
,
Nurşen Kulakaç
Abstract
Objective: This study was planned to determine the clinical comfort and anxiety states of the students taking Pediatrics Nursing course.
Method: The sample of the study was analytical type composed of students taking Pediatrics Nursing course at the Faculty of Health Sciences of the nursing department of a university. The data in this study; collected with the individual introduction form and the Clinical Comfort and Anxiety Assessment Tool of Pediatric Nursing Students. The research was conducted in the statistical analysis computer.The results were analyzed within a confidence interval of 95% and p<0.05 was considered as statistically significant.
Results: The average age of students is 21.47±1.18 and 73% of them are women. Pediatric Nursing Students Clinical Comfort and Anxiety Assessment Scale was determined that the Comfort subscale score was 14.64±2.38, and the Worry subscale score was 11.72±2.69. Comfort subscale scores of the students who love nursing profession (p = 0.008), who would choose the nursing profession if they had the chance to choose today (p = 0.044) and who did not want to leave the nursing profession (p = 0.005) were significantly higher.
Conclusion: In this study, it was observed that the pediatric clinic nursing students had a moderate level of clinical comfort and clinical worry. Students' willingness to choose and love their profession affects clinical comfort.
References
- Aedh AI, Elfaki NK, Mohamed IA. (2015). Factors associated with stress among nursing students (Najran University - Saudi Arabia). IOSR Journal of Nursing and Health Science, 4(6),33-38.
- Altay N, Kılıçaslan Törüner F. (2014). Determining pediatric nursing students’ clinical stres and liking of children scores. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(3), 170-176.
- Al-Qaaydeh S, Lassche M, Macintosh CI. (2012). Exploratory factor analysis of the Pediatric Nursing Student Clinical Comfort and Worry Assessment Tool. Journal of Pediatric Nursing, 27(5), 39-43.
- Arslan S, Konuk Şener D, Cangür Ş. (2018). Pediatri hemşireliği öğrencileri klinik rahatlık ve endişe değerlendirme aracının geçerlik ve güvenirliği. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(2), 61-66.
- Chan D. (2002). Development of the clinical learning environment inventory: using the theoretical framework of learning environment studies to assess nursing students’ perceptions of the hospital as a learning environment. Journal of Nursing Education. 41(2), 69-75.
- Chen J. (2010). Morale and role strain of undergraduate nursing students in a pediatric clinical setting. Journal of Nursing Research, 18(2), 144-53.
- Cinar N, Altun I. (2012). ‘Good pediatric nurse’ characteristics in according to student nurses. HealthMed, 6(6), 1911-15.
- Coetzee M. (2004). Learning to nurse children: Towards a model for nursing students. Journa of Advanced Nursing, 47(6), 639-48.
- Çunkuş N, Solak S, Yiğitoğlu GT. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin pediatri kliniği uygulamaları sırasında endişe ve rahatlık seviyeleri ile iletişim becerileri arasındaki ilişki. 18. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongresi Bildiri Kitabı. s.15. 25-27 Nisan 2019.
- Dafogianni C, Alikari V, Galanis P, Gerali M, Margari N. (2015). Nursing students’ views on their clinical placement in Pediatric Hospitals of Athens, Greece. International Journal of Caring Sciences. September-December. 8(3), 673-682.
- Egan T, Jaye C. (2009). Communities of clinical practice: the social organization of clinical learning. Health: An Interdisciplinary Journal for the Social Study of Health, Illness & Medicine. 13, 107–125.
- Elçigil A, Yıldırım Sarı H. (2011). Facilitating factors in clinical education in nursing. Dokuz Eylul University School of Nursing Electronic Journal, 4 (2), 67-71.
- Ergin E, Çevik K, Çetin SP. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin eğitimlerine ilişkin algıladığı stres ve stresle baş
etme davranışlarının incelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 15(1), 16.
- Facione PA, Crossetti MGO, Riegel F. (2017). Holistic critical thinking in the nursing diagnostic process. Revista Gaúcha Enfermagem, 38(3), e75576.
- Glasper A, Richardson J, Whiting M. (2006). The highs and lows of learning to be a children’s nurse. Paediatric Nursing, 18(6), 22-6.
- Henderson A, Cooke M, Creedy, DΚ, Walker R. (2002). Nursing students’ perceptions of learning in practice environments: A review. Nurse Education Today. 32, 299–330.
- Jimenez C, Navia‐Osorio PM, Diaz CV. (2010). Stress and health in novice and experienced nursing students. Journal of Advanced Nursing. 66(2), 442-455.
- Kalaycı S, Avcı N, Azak M, Mutlu B. (2019). Pediatri dersi almış öğrencilerin klinik rahatlık ve endişe durumu ile öz yeterlilik algısı arasındaki ilişki. 18. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongresi Bildiri. s.276, 25-27 Nisan 2019.
- Karaca A, Yıldırım N, Ankaralı H, Açıkgöz F, Akkuş D. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin algılanan klinik stres düzeyi, stres cevapları ve baş etme davranışları. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi. 8(1), 32-39.
- Karagözoğlu Ş. (2005). Bilimsel bir disiplin olarak hemşirelik. C.Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 9(1), 6-14.
- Karagözoğlu Ş, Özden D, Tokyıldız F. (2013). Entegre program hemşirelik öğrencilerinin klinik stres düzeyi ve etkileyen faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 16(2), 89-95.
- Khater WA, Akhu_Zaheya LM, Shaban IA. (2014). Sources of stress and coping behaviours in clinical practice among baccalaureate nursing students. International Journal of Humanities and Social Science, 4(6), 194-202.
- Kılıç HF. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin eğitim stresi ve mesleki benlik saygısı arasındaki ilişki, Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 5(1), 49-59.
- Kubin L, Wilson CE. (2017). Effects of community volunteer children on student pediatric assessment behaviors. Clinical Simulation in Nursing, 13(7), 303-308.
- La Sala R, Ruozi C, Gavagni S, Martelli M, Marletta G, Primosa F. (2019). Nursing students’ perception of the quality of clinical learning: a mixed methods inquiry. Acta Biomed for Health Professions, 90(6), 78-86.
- Lassche M, Al-Qaaydeh S, Macintosh C, Black M. (2013). Identifying changes in comfort and worry among pediatric nursing students following clinical rotations. Journal of Pediatric Nursing, 28(1), 48-54.
- Moghaddam HR, Aghamohammadi V, Jafari M , Absalan M, Nasiri K. (2020). Challenges faced by nursing students to work with nursing personnel: A Qualitative Study. Advances in Medical Education and Practice, 22(11), 313-319.
- Muslu L, Özsoy SA. (2017). Hemşirelik, estetik ve sanat. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 14 (4), 287-291.
Oermann MH, Lukomski AP. (2001). Experiences of students in pediatric nursing clinical courses. Journal for Specialist in Pediatric Nursing, 6(2), 65-72.
- Pulido Martos M, Augusto Landa JM, Lopez Zafra E. (2011). Sources of stress in nursing students: a systematic review of quantitative studies. International Nursing Review, 59, 15-25.
Randall D, Brook G, Stammers P. (2008). How to make good children’s nurses: children’s views. Paediatric Nursing, 20(5), 22-5.
- Silva TP, Silva MM, Valadares GV, Silva IR, Leite JL. (2015). Nursing care management for children hospitalized with chronic conditions. Revista Brasialeria Enfermagem, 68(4),556-63. DOI: 10.1590/0034-7167.2015680410i.
- Singh C, Sharma S, Kumar Sharma R. (2011). Level of stress and coping strategies used by nursing interns. Nursing and Midwifery Research Journal. 7(4),152-160.
- Theofanidis D, Fountouki A. (2006). Lifelong education in nursing science and practice. Nosileftiki (Hellenic Journal of Nursing). 45, 476– 482.
- Yılmaz M, Yaman Z, Erdoğan S. (2017). Öğrenci hemşirelerde stres yaratan durumlar ve baş etme yöntemleri. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilim Dergisi. 10(2), 88-99.