Research Article
BibTex RIS Cite

Hemşirelik Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri ile Yaşam Kalitesi Arasındaki İlişki

Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 404 - 412, 26.08.2025
https://doi.org/10.38108/ouhcd.1384635

Abstract

Amaç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri ile yaşam kaliteleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla planlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel türdeki çalışma 01.03.2023 - 31.03.2023 tarih aralığında bir vakıf üniversitesinde okuyan toplam 103 hemşirelik öğrencisi ile yürütülmüştür. Veriler, “Öğrenci Tanılama Formu”, “Dünya Sağlık Örgütü Yaşam Kalite Ölçeği–Kısa Formu (WHOQOL-BREF)” ve “Hemşirelerin Zaman Yönetimine İlişkin Tutum Ölçeği” ile toplanmıştır.
Bulgular: Katılımcıların %68’inin kadın ve yaş ortalamalarının 20.54±1.30 olduğu saptanmıştır. Hemşirelik öğrencilerinin Yaşam Kalitesi Ölçeği puan ortalaması 90.60±12.09 ve Zaman Yönetimi Ölçeği puan ortalaması 62.64±19.10 olduğu belirlenmiştir. Araştırmaya katılanların demografik özellikleri, yaşam kalitesi ve zaman yönetimi arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. Yapılan korelasyon analizinde; yaşam kalitesi ve zaman yönetimi arasında negatif yönlü bir ilişki saptanmıştır (r=-.352, p=0.000).
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin yaşam kalitesini ve zaman yönetimi ile ilgili becerilerini artırmak için bu konuların hemşirelik eğitim planında yer alması, uygulamalarda ise zaman yönetiminin önemine sık sık vurgu yapılması ve rehberlik hizmetlerinin sunulması önemlidir. Ayrıca, hemşirelik okullarında öğrencilere; teknolojinin verimli ve doğru kullanımı ve aşırı sosyal medya kullanımından kaçınılması konusunda eğitim verilmesi gerektiği vurgulanmalıdır.

Ethical Statement

Çalışma için İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Rektörlüğü Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu Başkanlığı’ndan 17.01.2023 tarihinde 595710 sayılı onay alınmıştır. İstanbul Sağlık ve Teknoloji Üniversitesi Rektörlüğünden çalışmayı sürdürmek için gerekli izin alınmıştır. Araştırmaya katılan tüm öğrencilere araştırma ve amacı hakkında bilgi verilmiş olup, gönüllülük esasına dayalı olarak katılımları sağlanmıştır.

References

  • Ançel G, Yilmaz Y. (2016).Ançel, G., & Yilmaz, Y. (2016). Time management in Turkish nurses. New Trends and Issues Proceedings on Humanities and Social Sciences, 2(2), 205–211.
  • Badri MA, Alkhaili M, Aldhaheri H, Yang G, Albahar M, Alrashdi A. (2022). Exploring the Reciprocal relationships between happiness and life satisfaction of working adults—evidence from Abu Dhabi. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, 3575.
  • Başak T, Uzun Ş, Arslan F. (2008). Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 7(5), 429-434.
  • Bıçkıcı C, Torun S. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerinin belirlenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi, 8(1), 65-76.
  • Boduç, N. (2021). Hemşirelerin zaman yönetimine ilişkin tutum ölçeğinin geliştirilmesi [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Hemşirelikte Yönetim Anabilim Dalı. İstanbul.
  • Boduç N, Baykal Ü. (2021). Hemşirelerde zaman yönetiminin önemi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi, 8(1), 125-131.
  • Bognar G. (2005). The concept of quality of life. Social Theory and Practice, 31(4), 561–580.
  • Çavuşoğlu S, Yalçin M. (2021). Üniversitelerde kuşaklararası farklılık ve erişilebilirlik: Kavramsal bir değerlendirme. Third Sector Social Economic Review, 56(2), 1021-1045.
  • Çiftçioğlu G, Tunç G, Güneş A, Değer V, Çiftçi S. (2018). Hastanelerde görevli sağlık çalışanlarının bireysel iş yükü algıları. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 5(1), 1-8.
  • Dunmade EO, Kadırı IB, Yahaya IJ, Omolabı I. (2020). Effective time management practice and organizational survival: An experience from Internatıonal Brewery Plc, Ilesha, Osun State, Nıgerıa. Fountain University Osogbo Journal Of Management, 5(1), 19-30.
  • Ebrahimi H, Hosseinzadeh R, Tefreshi MZ. (2014). Time management behaviors of head nurses and staff nurses employed in tehran social security hospitals. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research, 19(2),193-197.
  • Erzincanlı S, Zaybak A, Khorshid L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve zaman yönetimi becerileri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 31(2), 8-25.
  • Fatema K, Nasreen S, Parvez S, Rahaman A. (2020). Impact of using the internet on students: A sociological analysis at bangabandhu sheikh mujibur Rahman science and technology university, gopalganj, Bangladesh. Open Journal Of Social Sciences, 08(12), 71–83.
  • Gündoğdu F, Boztaş EN, Güler E, Akbaba A, Varsoyoğlu S. (2020). Hemşirelik bölümü öğrencilerinin zaman yönetim becerileri ve sosyal medya bağımlılık düzeylerinin belirlenmesi. KTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(2), 5-16.
  • İnce F. (2018). Kuşaklar arası etkin iletişim ve davranış. Eğitim Yayınevi, Konya.
  • Kaya H, Kaya N, Öztürk Pallos A. (2012). Assessing Time-Management Skills in Terms of Age, Gender, and Anxiety Levels: A Study on Nursing and Midwifery Students in Turkey. Nurse Education in Practice, 12(5), 284-288.
  • Köse D, Çınar N, Akduran F. (2012). Hemşirelik öğrencilerinde internet bağımlılığının kişilik özellikleri ve zaman yönetimi ile ilişkisi. Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 16(3), 227-233.
  • Lafçı D, Öztunç G. (2015). The relationship between time management skills with the anxiety levels of nursing students. European Journal of Therapeutics, 21(3), 164-171.
  • Mancini M. (2003). Time Management. USA: McGraw-Hill Companies, Inc.
  • Marcilio FCP. (2021). Guia de técnicas para a gestão do tempo de estudos: relato da construção/ Guide of techniques for study time management: report of construction. Psicologia Ciência e Profissão, 41, e218325.
  • Nasri SH, Pazargadi M, Zagheri Tafreshi M, Nassiri N. (2013). The correlation of head nurses’ time management with nurses’ job satisfaction in medical and surgical wards of hospitals in Arak Medical Sciences University. Journal of Nursing and Midwifery, 22(79), 1-7.
  • Nayak SG. (2018). Time management in nursing–hour of need. International Journal of Caring Sciences, 11(3), 1997-2000.
  • Ömer K, Arslantaş S. (2021). Sağlık alanında öğrenim gören lisans ve ön lisans öğrencilerinin stres düzeyleri ile zaman yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(3), 469-477.
  • Perveen R, Ashiq A, Farooq Z, Parveen I, Munir S, Sehar S, Naeem M. (2023). Assessment of time management skills among nurses working in the emergency department. Biological and Clinical Sciences Research Journal, 2023, 500.
  • Tecer H, Dönmezler S, Erensoy H, Berkol TD. (2021). Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerinin; depresyon düzeyleri, anksiyete ve stres seviyeleri ile ilişkisi. Genel Tıp Dergisi, 31(3), 202-207.
  • Uyar S, Kıraç R, Kıraç FÇ. (2020). Sağlık çalışanlarında zaman yönetimi ile iş-yaşam kalitesinin ilişkisi. Ekev Akademi Dergisi, (81), 397-410.
  • Uysal N, Sözeri E, Selen F, Bostanoğlu H. (2017). Hemşirelik bölümü öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri ve yaşam doyumlarının belirlenmesi. GOP Taksim EAH. JAREN, 3(1), 30-36.
  • Wang WC, Kao CH, Huan TC, Wu CC. (2011). Free time management contributes to better quality of life: A study of undergraduate students in Taiwan. Journal of Happiness Studies, 12, 561-573.
  • WHOQOL Group. (1998). Development of the World Health Organization WHOQOL-BREF quality of life assessment. Psychological Medicine, 28(3), 551-558.
  • Yeşil F. (2009). Hastane yöneticilerinin etkili zaman yönetimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Programı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Yüksel AK. (2016). Hemşirelerde zaman yönetimi ve zaman yönetimini etkileyen faktörler. İstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Programı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Zhang F, Liu J, An M, Gu H. (2021). The effect of time management training on time management and anxiety among nursing undergraduates. Psychology, Health and Medicine, 26(9), 1073-1078.

The Relationship between Nursing Students’ Time Management Skills and Quality of Life

Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 404 - 412, 26.08.2025
https://doi.org/10.38108/ouhcd.1384635

Abstract

Objective: This study aimed to determine the relationship between nursing students’ time management skills and quality of life.
Methods: This descriptive and cross-sectional study was conducted with a total of 103 nursing students from a foundation university. Data were collected between March 1, 2023, and March 31, 2023 using the “Student Identification Form,” the “World Health Organization Quality of Life Scale-Short Form (WHOQOL-BREF),” and the “Nurses Attitude towards Time Management Scale.”
Results: It was found that 68% of the participants were female, and the participants’ mean age was 20.54±1.30. The mean scores for the students were 90.60±12.09 for the Quality of Life Scale and 62.64±19.10 for the Time Management Scale. There was no statistically significant difference between students’ demographic characteristics and the relationship between quality of life and time management. The correlation analysis revealed a negative relationship between quality of life and time management (r=-.352, p=0.000).
Conclusions: It is important to include topics related to the themes addressed in this study in the nursing curriculum to enhance the quality of life and time management skills of nursing students, emphasizing their importance in practical applications and providing counseling services. Additionally, it should be emphasized that nursing schools should provide education to students on efficient and proper use of technology, as well as the avoidance of excessive use of social media.

References

  • Ançel G, Yilmaz Y. (2016).Ançel, G., & Yilmaz, Y. (2016). Time management in Turkish nurses. New Trends and Issues Proceedings on Humanities and Social Sciences, 2(2), 205–211.
  • Badri MA, Alkhaili M, Aldhaheri H, Yang G, Albahar M, Alrashdi A. (2022). Exploring the Reciprocal relationships between happiness and life satisfaction of working adults—evidence from Abu Dhabi. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, 3575.
  • Başak T, Uzun Ş, Arslan F. (2008). Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 7(5), 429-434.
  • Bıçkıcı C, Torun S. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerinin belirlenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi, 8(1), 65-76.
  • Boduç, N. (2021). Hemşirelerin zaman yönetimine ilişkin tutum ölçeğinin geliştirilmesi [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Hemşirelikte Yönetim Anabilim Dalı. İstanbul.
  • Boduç N, Baykal Ü. (2021). Hemşirelerde zaman yönetiminin önemi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi, 8(1), 125-131.
  • Bognar G. (2005). The concept of quality of life. Social Theory and Practice, 31(4), 561–580.
  • Çavuşoğlu S, Yalçin M. (2021). Üniversitelerde kuşaklararası farklılık ve erişilebilirlik: Kavramsal bir değerlendirme. Third Sector Social Economic Review, 56(2), 1021-1045.
  • Çiftçioğlu G, Tunç G, Güneş A, Değer V, Çiftçi S. (2018). Hastanelerde görevli sağlık çalışanlarının bireysel iş yükü algıları. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 5(1), 1-8.
  • Dunmade EO, Kadırı IB, Yahaya IJ, Omolabı I. (2020). Effective time management practice and organizational survival: An experience from Internatıonal Brewery Plc, Ilesha, Osun State, Nıgerıa. Fountain University Osogbo Journal Of Management, 5(1), 19-30.
  • Ebrahimi H, Hosseinzadeh R, Tefreshi MZ. (2014). Time management behaviors of head nurses and staff nurses employed in tehran social security hospitals. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research, 19(2),193-197.
  • Erzincanlı S, Zaybak A, Khorshid L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve zaman yönetimi becerileri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 31(2), 8-25.
  • Fatema K, Nasreen S, Parvez S, Rahaman A. (2020). Impact of using the internet on students: A sociological analysis at bangabandhu sheikh mujibur Rahman science and technology university, gopalganj, Bangladesh. Open Journal Of Social Sciences, 08(12), 71–83.
  • Gündoğdu F, Boztaş EN, Güler E, Akbaba A, Varsoyoğlu S. (2020). Hemşirelik bölümü öğrencilerinin zaman yönetim becerileri ve sosyal medya bağımlılık düzeylerinin belirlenmesi. KTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(2), 5-16.
  • İnce F. (2018). Kuşaklar arası etkin iletişim ve davranış. Eğitim Yayınevi, Konya.
  • Kaya H, Kaya N, Öztürk Pallos A. (2012). Assessing Time-Management Skills in Terms of Age, Gender, and Anxiety Levels: A Study on Nursing and Midwifery Students in Turkey. Nurse Education in Practice, 12(5), 284-288.
  • Köse D, Çınar N, Akduran F. (2012). Hemşirelik öğrencilerinde internet bağımlılığının kişilik özellikleri ve zaman yönetimi ile ilişkisi. Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 16(3), 227-233.
  • Lafçı D, Öztunç G. (2015). The relationship between time management skills with the anxiety levels of nursing students. European Journal of Therapeutics, 21(3), 164-171.
  • Mancini M. (2003). Time Management. USA: McGraw-Hill Companies, Inc.
  • Marcilio FCP. (2021). Guia de técnicas para a gestão do tempo de estudos: relato da construção/ Guide of techniques for study time management: report of construction. Psicologia Ciência e Profissão, 41, e218325.
  • Nasri SH, Pazargadi M, Zagheri Tafreshi M, Nassiri N. (2013). The correlation of head nurses’ time management with nurses’ job satisfaction in medical and surgical wards of hospitals in Arak Medical Sciences University. Journal of Nursing and Midwifery, 22(79), 1-7.
  • Nayak SG. (2018). Time management in nursing–hour of need. International Journal of Caring Sciences, 11(3), 1997-2000.
  • Ömer K, Arslantaş S. (2021). Sağlık alanında öğrenim gören lisans ve ön lisans öğrencilerinin stres düzeyleri ile zaman yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(3), 469-477.
  • Perveen R, Ashiq A, Farooq Z, Parveen I, Munir S, Sehar S, Naeem M. (2023). Assessment of time management skills among nurses working in the emergency department. Biological and Clinical Sciences Research Journal, 2023, 500.
  • Tecer H, Dönmezler S, Erensoy H, Berkol TD. (2021). Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerinin; depresyon düzeyleri, anksiyete ve stres seviyeleri ile ilişkisi. Genel Tıp Dergisi, 31(3), 202-207.
  • Uyar S, Kıraç R, Kıraç FÇ. (2020). Sağlık çalışanlarında zaman yönetimi ile iş-yaşam kalitesinin ilişkisi. Ekev Akademi Dergisi, (81), 397-410.
  • Uysal N, Sözeri E, Selen F, Bostanoğlu H. (2017). Hemşirelik bölümü öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri ve yaşam doyumlarının belirlenmesi. GOP Taksim EAH. JAREN, 3(1), 30-36.
  • Wang WC, Kao CH, Huan TC, Wu CC. (2011). Free time management contributes to better quality of life: A study of undergraduate students in Taiwan. Journal of Happiness Studies, 12, 561-573.
  • WHOQOL Group. (1998). Development of the World Health Organization WHOQOL-BREF quality of life assessment. Psychological Medicine, 28(3), 551-558.
  • Yeşil F. (2009). Hastane yöneticilerinin etkili zaman yönetimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Programı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Yüksel AK. (2016). Hemşirelerde zaman yönetimi ve zaman yönetimini etkileyen faktörler. İstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Programı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Zhang F, Liu J, An M, Gu H. (2021). The effect of time management training on time management and anxiety among nursing undergraduates. Psychology, Health and Medicine, 26(9), 1073-1078.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nurse Education, Nursing Management
Journal Section Araştırma
Authors

Ana Luiza Ferreira Aydoğdu 0000-0002-0411-0886

Fatma Akbulak 0000-0003-3175-6161

Demet Sökün Ayaz 0000-0002-6030-8176

Busra Dişbudak 0000-0002-5696-9158

Derya Avan Çınar 0000-0001-8090-8542

Publication Date August 26, 2025
Submission Date November 1, 2023
Acceptance Date August 27, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Aydoğdu, A. L. F., Akbulak, F., Sökün Ayaz, D., … Dişbudak, B. (2025). Hemşirelik Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri ile Yaşam Kalitesi Arasındaki İlişki. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 8(2), 404-412. https://doi.org/10.38108/ouhcd.1384635
AMA Aydoğdu ALF, Akbulak F, Sökün Ayaz D, Dişbudak B, Avan Çınar D. Hemşirelik Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri ile Yaşam Kalitesi Arasındaki İlişki. Ordu University J Nurs Stud. August 2025;8(2):404-412. doi:10.38108/ouhcd.1384635
Chicago Aydoğdu, Ana Luiza Ferreira, Fatma Akbulak, Demet Sökün Ayaz, Busra Dişbudak, and Derya Avan Çınar. “Hemşirelik Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri Ile Yaşam Kalitesi Arasındaki İlişki”. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi 8, no. 2 (August 2025): 404-12. https://doi.org/10.38108/ouhcd.1384635.
EndNote Aydoğdu ALF, Akbulak F, Sökün Ayaz D, Dişbudak B, Avan Çınar D (August 1, 2025) Hemşirelik Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri ile Yaşam Kalitesi Arasındaki İlişki. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi 8 2 404–412.
IEEE A. L. F. Aydoğdu, F. Akbulak, D. Sökün Ayaz, B. Dişbudak, and D. Avan Çınar, “Hemşirelik Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri ile Yaşam Kalitesi Arasındaki İlişki”, Ordu University J Nurs Stud, vol. 8, no. 2, pp. 404–412, 2025, doi: 10.38108/ouhcd.1384635.
ISNAD Aydoğdu, Ana Luiza Ferreira et al. “Hemşirelik Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri Ile Yaşam Kalitesi Arasındaki İlişki”. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi 8/2 (August2025), 404-412. https://doi.org/10.38108/ouhcd.1384635.
JAMA Aydoğdu ALF, Akbulak F, Sökün Ayaz D, Dişbudak B, Avan Çınar D. Hemşirelik Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri ile Yaşam Kalitesi Arasındaki İlişki. Ordu University J Nurs Stud. 2025;8:404–412.
MLA Aydoğdu, Ana Luiza Ferreira et al. “Hemşirelik Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri Ile Yaşam Kalitesi Arasındaki İlişki”. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, vol. 8, no. 2, 2025, pp. 404-12, doi:10.38108/ouhcd.1384635.
Vancouver Aydoğdu ALF, Akbulak F, Sökün Ayaz D, Dişbudak B, Avan Çınar D. Hemşirelik Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri ile Yaşam Kalitesi Arasındaki İlişki. Ordu University J Nurs Stud. 2025;8(2):404-12.