BibTex RIS Cite

“Adnan Menderes Üniversitesi Nazilli İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimleri”

Year 2010, Volume: 2 Issue: 2, 103 - 110, 01.12.2010

Abstract

References

  • Carter, N.M, Gartner, W.B., Shaver, K.G, ve Gatewood, E.J, The career reasons of nascent entrepreneurs, Journal of Business Venturing, 18:1, 2003, 13-39
  • Chen, Yu-Fen ve Lai, Ming-Chuan, Factors Influencing the Entrepreneurial Attitude of Taiwanese Tertiary-Level Business Students, Social Behaviour and Personality, 38:1, 2010, 1-12
  • Costa, P.T. ve McCrae, R.R., Four ways five factors are basic, Personality and Individual Differences, 13, 1992, 653-665
  • Crant, J.M., The Proactive Personality Scale As a Predictor of Entrepreneurship İntention, Journal of Small Business Management, 34:3, 1996, 42-49
  • Cromie, S., ve O’Donoghue, J., Assessing Entrepreneurial attitudes, International Small Business Journal, 10:2, 1992, 66-70.
  • Güney; Semra, Girişimcilik, Temel Kavramlar ve Bazı Güncel Konular, Siyasal Kitabevei, Ankara, 2008, 55-86.
  • Kalaycı, Ş., SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara, Asil Yayın Dağıtım, Kosgeb, 2002 Yılı Genel Sanayi Ve İşyerleri Sayımı İmalat Sanayi Değerlendirmesi, Ekonomik
  • Ve Stratejik Araştırmalar Merkez Müdürlüğü, Ankara, 2005
  • Kourilsky, M.L., ve Walstad, W.B., Entrepreneurship and female youth: Knowledge, attitude, gender differences, and educational practices, Journal of Business Venturing, 13:1, 1998, 77-88
  • Kristiansen, S. ve Indarti, N, Entrepreneurial Intention Among Indonesian and Norwegian Students, Journal of Enterprising Culture, 12:1, 2004, 55-78
  • Mazzarol, T., Doss, N., ve Thein, V., Factors Influencing Small Business Start-up. International Journal of Entrepreneur Behaviour and Research, 5:2, 1999, 48-63
  • Norman, W.T., Toward an Adequate Taxonomy of Personality Attributes: Replicated Factor Structure in Peer Nomination Personality Ratings. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 66:6, 1963, 574-583
  • Nunnaly, J.C., Psychometric Theory, New York, McGraw-Hill, 1978
  • Raab, G., Stedham, Y., ve Neuner, M., Entrepreneurial Potential: An Exploratory Study of Business Students in the U.S. and Germany, Journal of Business and Management, 11:2, 2005, 71
  • Shariff, M.N.M., ve Saud, M.B., An Attitude Approach to the Prediction of Entrepreneurship on Students at Institution of Higher Learning in Malaysia, International Journal of Business and Management, 4:4, 2009, 129-135
  • Shinnar, R., Pruett, M., ve Toney, B., Entrepreneurship Education: Attitudes Across Campus, Journal of Education for Business, January/February, 2009, 151-158
  • Venesaar, U., Kolbre, E. Ve Piliste, T., Students’ Attitudes and Intentions toward Entrepreneurship at Tallinn University of Technology, Working Papers in Economics, 21:154, 2006, 97-114
  • Wilson, F., Marlino, D. ve Kickul, D., Our entrepreneurial future: Examining the diverse attitudes and motivations of teens across gender and ethnic identity, Journal of Developmental Entrepreneurship, 9, 2004, 177-197

ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ NAZİLLİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ İŞLETME BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİK EĞİLİMLERİ

Year 2010, Volume: 2 Issue: 2, 103 - 110, 01.12.2010

Abstract

Girişimcilik, ülkelerin uyguladığı ekonomik politikalar nedeniyle önemini her geçen gün artırmaktadır. Dolayısıyla hükümetler ve üniversiteler girişimcilik konusunda öğrencileri eğitmek konusunda daha fazla uğraş sergilemelidirler. Bu çalışmanın amacı diğer bölümlere göre daha yoğun girişimcilik eğitimi alan üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini etkileyen faktörleri ortaya koymaktır. Örneklem olarak İşletme Bölümü öğrencileri alınmıştır. Çalışmada girişimcilik eğiliminin cinsiyet, eğitim durumu, girişimcinin donanımsal hazırlığının olup olmaması ve kişilik özelliklerinden etkilenebileceği öngörülmüştür. 229 adet öğrenciden elde edilen anketlere uygulanan analizler sonucunda erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre girişimcilik eğilimlerinin daha fazla olduğu ortaya konulmuştur. Fakat öğrencilerin eğitim düzeyleri ile girişimcilik eğilimleri arasında anlamlı bir ilişki ortaya konamamıştır. Kişilik özellikleri ı dikkate alındığında girişimcilik eğilimi ile yaratıcılık ve başarma arzusu arasında pozitif bir ilişki tespit edilmiştir

References

  • Carter, N.M, Gartner, W.B., Shaver, K.G, ve Gatewood, E.J, The career reasons of nascent entrepreneurs, Journal of Business Venturing, 18:1, 2003, 13-39
  • Chen, Yu-Fen ve Lai, Ming-Chuan, Factors Influencing the Entrepreneurial Attitude of Taiwanese Tertiary-Level Business Students, Social Behaviour and Personality, 38:1, 2010, 1-12
  • Costa, P.T. ve McCrae, R.R., Four ways five factors are basic, Personality and Individual Differences, 13, 1992, 653-665
  • Crant, J.M., The Proactive Personality Scale As a Predictor of Entrepreneurship İntention, Journal of Small Business Management, 34:3, 1996, 42-49
  • Cromie, S., ve O’Donoghue, J., Assessing Entrepreneurial attitudes, International Small Business Journal, 10:2, 1992, 66-70.
  • Güney; Semra, Girişimcilik, Temel Kavramlar ve Bazı Güncel Konular, Siyasal Kitabevei, Ankara, 2008, 55-86.
  • Kalaycı, Ş., SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara, Asil Yayın Dağıtım, Kosgeb, 2002 Yılı Genel Sanayi Ve İşyerleri Sayımı İmalat Sanayi Değerlendirmesi, Ekonomik
  • Ve Stratejik Araştırmalar Merkez Müdürlüğü, Ankara, 2005
  • Kourilsky, M.L., ve Walstad, W.B., Entrepreneurship and female youth: Knowledge, attitude, gender differences, and educational practices, Journal of Business Venturing, 13:1, 1998, 77-88
  • Kristiansen, S. ve Indarti, N, Entrepreneurial Intention Among Indonesian and Norwegian Students, Journal of Enterprising Culture, 12:1, 2004, 55-78
  • Mazzarol, T., Doss, N., ve Thein, V., Factors Influencing Small Business Start-up. International Journal of Entrepreneur Behaviour and Research, 5:2, 1999, 48-63
  • Norman, W.T., Toward an Adequate Taxonomy of Personality Attributes: Replicated Factor Structure in Peer Nomination Personality Ratings. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 66:6, 1963, 574-583
  • Nunnaly, J.C., Psychometric Theory, New York, McGraw-Hill, 1978
  • Raab, G., Stedham, Y., ve Neuner, M., Entrepreneurial Potential: An Exploratory Study of Business Students in the U.S. and Germany, Journal of Business and Management, 11:2, 2005, 71
  • Shariff, M.N.M., ve Saud, M.B., An Attitude Approach to the Prediction of Entrepreneurship on Students at Institution of Higher Learning in Malaysia, International Journal of Business and Management, 4:4, 2009, 129-135
  • Shinnar, R., Pruett, M., ve Toney, B., Entrepreneurship Education: Attitudes Across Campus, Journal of Education for Business, January/February, 2009, 151-158
  • Venesaar, U., Kolbre, E. Ve Piliste, T., Students’ Attitudes and Intentions toward Entrepreneurship at Tallinn University of Technology, Working Papers in Economics, 21:154, 2006, 97-114
  • Wilson, F., Marlino, D. ve Kickul, D., Our entrepreneurial future: Examining the diverse attitudes and motivations of teens across gender and ethnic identity, Journal of Developmental Entrepreneurship, 9, 2004, 177-197
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mustafa Doğaner This is me

Ali Ender Altunoğlu This is me

Publication Date December 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Doğaner, M., & Altunoğlu, A. E. (2010). ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ NAZİLLİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ İŞLETME BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİK EĞİLİMLERİ. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2), 103-110.
AMA Doğaner M, Altunoğlu AE. ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ NAZİLLİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ İŞLETME BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİK EĞİLİMLERİ. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. December 2010;2(2):103-110.
Chicago Doğaner, Mustafa, and Ali Ender Altunoğlu. “ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ NAZİLLİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ İŞLETME BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİK EĞİLİMLERİ”. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi 2, no. 2 (December 2010): 103-10.
EndNote Doğaner M, Altunoğlu AE (December 1, 2010) ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ NAZİLLİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ İŞLETME BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİK EĞİLİMLERİ. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi 2 2 103–110.
IEEE M. Doğaner and A. E. Altunoğlu, “ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ NAZİLLİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ İŞLETME BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİK EĞİLİMLERİ”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, vol. 2, no. 2, pp. 103–110, 2010.
ISNAD Doğaner, Mustafa - Altunoğlu, Ali Ender. “ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ NAZİLLİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ İŞLETME BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİK EĞİLİMLERİ”. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi 2/2 (December 2010), 103-110.
JAMA Doğaner M, Altunoğlu AE. ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ NAZİLLİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ İŞLETME BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİK EĞİLİMLERİ. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 2010;2:103–110.
MLA Doğaner, Mustafa and Ali Ender Altunoğlu. “ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ NAZİLLİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ İŞLETME BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİK EĞİLİMLERİ”. Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, vol. 2, no. 2, 2010, pp. 103-10.
Vancouver Doğaner M, Altunoğlu AE. ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ NAZİLLİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ İŞLETME BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİK EĞİLİMLERİ. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 2010;2(2):103-10.