Studies on individuals
with multiple disabilities are essential for their active participant in life
as well as their life quality. Many target behaviors addressed in these studies
are often vital for individuals with multiple disabilities. Studies on
individuals with multiple disabilities are essential since such studies aim to
meet both educational and daily needs of those individuals. Most of the target
behaviors dealt with in these studies are vital for individuals with multiple
disabilities. The purpose of this study is to analyze existing single-subject
research on individuals with multiple disabilities in terms of age range and
number of participants, dependent and independent variables, settings, research
model, reliability, validity, and non-overlapping data (PND) percentages.
Initially, the research that fell within the scope of this study was scanned
electronically. Following index scanning, the bibliographies were scanned
manually. As a result, a total of 54 articles and 2 dissertations were
obtained. A set of inclusion criteria was used to select the ones to be
included in the meta-analysis, which yielded 14 studies to be considered for
criteria and the meta-analysis. Findings of the analysis, discussed in various
contexts, have demonstrated that the majority of the studies have a large PND
effect size. Some suggestions have been made for further research, as well.
Keywords:
Multiple
disabilities, individuals with multiple disabilities, single-subject research,
meta analysis.
Alanyazında çoklu yetersizliği (ÇYE) olan bireylere yönelik
yapılan çalışmalar, bu bireylerin gerek eğitim gerekse günlük yaşam
gereksinimlerini karşılamaya yönelik olduğundan önemli görülmektedir. Yapılan
araştırmalarda seçilen birçok hedef davranış çoklu yetersizliği olan bireyler
için genellikle yaşamsal önem taşıyan becerilerdir. Bu çalışmada çoklu
yetersizliği olan bireylerle yapılmış tek denekli araştırmaların; deneklerin
yaş ve sayıları, bağımlı ve bağımsız değişken, ortam, araştırma modeli, güvenirlik,
sosyal geçerlik ve örtüşmeyen veri yüzdesi (ÖVY) bağlamında incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırma kapsamına dahil edilen çalışmalar elektronik
ortamlarda taranmış, dizin taraması yapılarak ulaşılan araştırmaların
kaynakçalarından elle tarama yapılmıştır. Toplamda 54 makale ve 2 tez
çalışmasına ulaşılmıştır. Daha sonra bu çalışmalar yazarlar tarafından
incelenmiş ve belirlenen dahil etme ölçütlerine göre 13 çalışma meta analiz
bağlamında incelenmiştir. Araştırma bulgularına bakıldığında %46,15’inin (n=6) ÖVY etki büyüklüğü
%90 ve üzeri (Çok etkili uygulama), %30,76’sinin (n=4) ÖVY etki büyüklüğü
%70-%90 arası (Etkili uygulama), %23,07’nin (n=3) de ÖVY etki büyüklüğü %50-%70
(şüpheli/tartışmalı etkili uygulamalar) olarak bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.