Research Article
BibTex RIS Cite

İşitme Kayıplı Çocuğu Olan Annelerin Çocuklarına İlişkin Gereksinimler ve Destekler Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi

Year 2021, Volume: 22 Issue: 1, 31 - 59, 02.03.2021
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.587730

Abstract

Araştırmanın amacı, işitme
kayıplı çocuğu olan annelerin çocuklarına ilişkin gereksinimleri ve destekler
hakkındaki görüşlerini incelemektedir. Betimsel durum çalışması olarak desenlenen
araştırmanın katılıcılarının çocukları işitme kayıplı ve çocuklarının birincil
bakıcıları olan 11 annedir. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme,
araştırmacı günlüğü ve doküman incelemesi yoluyla toplanmıştır. Toplanan
veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Annelerin gereksinimleri bilgi,
eğitim, psikososyal, maddi, öngörülen gereksinimler başlıkları altında
toplanmıştır. Ailelerin gereksinimlere ilişkin destek aldıkları kaynakların
yakın çevreleri, uzmanlar, internet, devlet ve çocuğu işitme kayıplı olan
aileler olduğu görülmüştür. Annelerin gereksinimlerine ilişkin beklentileri
yoğun olarak maddi gereksinimlerine yönelik devlet desteğinin artması
yönündedir. Annelerin önerileri ise işitme kayıplı çocuğu olan ailelere olmuş
ve çocuklarıyla ilgilenmelerini önermişlerdir. Annelerin gereksinimleri
arasındaki bilgi gereksiniminin diğer gereksinimlerle ilişkili olduğu, bilgi
gereksinimlerinin giderilmesi durumunda diğer gereksinimlerinin bir kısmını
yaşamayacakları söylenebilir. 

References

  • Ainbinder, J. G., Blanchard, L. W., Singer, G. H., Sullivan, M. E., Powers, L. K. & Marquis, J. G. (1998). Consortium to evaluate parent to parent. A qualitative study of parent to parent support for parents of children with special needs. Journal of Pediatric Psychology, 23(2), 99-109.
  • Akçamete, G. & Kargın, T. (1996). İşitme engelli çocuğa sahip annelerin gereksinimlerinin belirlenmesi. Özel Eğilim Dergisi, 2(2), 7-24.
  • Bayguzina, S. (2010) Okul öncesi eğitim kurumlarına geçiş sürecindeki koklear implantlı çocukların ebeveynlerinin ihtiyaçlarının belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık bilimleri enstitüsü, Ankara, Türkiye). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’inden elde edilmiştir. (Tez no. 266783)
  • Bennett T., Deluca D.A. & Allen R.W. (1995). Religion and children with disabilities. Journal of Religion and Health, 34 (4), 301-312.
  • Brantlinger, E., Jimenez, R., Klingner, J., Pugach, M., & Richardson, V. (2005). Qualitative studies in special education. Council for Exceptional Children, 71 (2), 195-207.
  • Bogdan, R.C., & Biklen, S.K. (2007). Qualitative research for education an introduction to theories and methods (5. baskı). Boston: Pearson.
  • Cankuvvet, N. (2015). Çocuğu koklear implant adayı ebeveynlerin gereksinimlerine dayalı bilgilendirme programı geliştirilmesi (Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim bilimleri enstitüsü, Eskişehir, Türkiye). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’inden elde edilmiştir. (Tez no. 385585)
  • Davey, L. (1991). The application of case study evaluations. ERIC Clearinghouse on Tests, Measurement, and Evaluation, 1-5.
  • Detsky, A. S. (2003). Canada's health care system-reform delayed. The New England Journal of Medicine, 349(8), 804-810.
  • De Vaus, D. A., & de Vaus, D. (2001). Research design in social research. Sage.
  • Doğan, M. (2017). İşitme ve görme yetersizliği olan çocukların aileleri. H. Gürgür ve P. Şafak (Ed.), İşitme ve görme yetersizliği içinde (s. 262-286). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Devlet Malzeme Ofisi. (2018). T.C. Resmi Gazete, 9237, 1 Kasım 2018.
  • Erdoğan, A. (2017). Koklear implantlar. Z. Turan (Ed), İşitmenin doğası ve işitmeye yardımcı teknolojiler içinde (s.199-224). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ekiz, D. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (4. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji. A. Saban & A. Ersoy (Ed.), Eğitimde nitel araştırma desenleri içinde (s. 52-109). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Fitzpatrick, E., Angus, D., Durieux-Smith, A., Graham, I. D., & Coyle, D. (2008). Parents’ needs following identification of childhood hearing loss. American Journal of Audiology, 17(1), 38-49.
  • Gay, L. R., Mills G. E., & Airasian, P. (2012). Educational research: Competencies for analysis and aplications (10th edition). New Jersey: Prentice-Hall Inc.
  • Gestwicki, C. (2004). Home, school and community relations (5. Baskı). United states: Delmar Learning.
  • Glesne, C. (2014). Nitel araştırmaya giriş. (A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu, çev. ed.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Henderson, R. J., Johnson, A., & Moodie, S. (2014). Parent-to-parent support for parents with children who are deaf or hard of hearing: A conceptual framework. American Journal of Audiology, 23(4), 437-448.
  • İçyüz, R. (2016) İşitme kayıplı çocuğu kaynaştırmaya devam eden ebeveynlerin sorunlarının ve gereksinimlerinin belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim bilimleri enstitüsü, Eskişehir, Türkiye). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’inden elde edilmiştir. (Tez no. 438262)
  • İncesulu, A., Vural M., & Erkam U. (2003). Children with cochlear implants: Parentalperspective. Otol Neurotol, 24(4), 605-611.
  • Kargin, T., Baydik, B., & Akcamete, G. (2004). A study on needs of parents with children with hearing impairment in transition to kindergarten in Turkey. International Journal of Special Education, 19(2), 35-45.
  • Luterman, D., & Kurtzer-White, E. (1999). Identifying hearing loss: Parents' needs. American Journal of Audiology, 8(1), 13-18.
  • McCormick, B., & Archbold, S. (2003). Cochlear implants for young children: the Nottingham approach to assessment and rehabilitation (Vol. 15). Wiley.
  • Mitchell, R. E., & Karchmer, M. A. (2004). Chasing the mythical ten percent: Parental hearing status of deaf and hard of hearing students in the United States. Sign Language Studies, 4(2), 138-163.
  • Most, T., & Zaidman-Zait, A. (2003). The needs of parents of children with cochlear implants. Volta Review, 103(2) 99-113.
  • Odom, S. L., Brantlinger, E., Gersten, R., Horner, R. H., Thompson, B., and Harris, K. R. (2005). Research in special education: Scientific methods and evidence-based practices. Exceptional Children, 71 (2), 137-148.
  • Peters, B. R., Wyss, J., & Manrique, M. (2010). Worldwide trends in bilateral cochlear implantation. The laryngoscope, 120(2), 17-S44.
  • Porter, A. & Edirippulige, S. (2007). Parents of deaf children seeking hearing loss-related information on the internet: The Australian experience. Journal of deaf studies and deaf education, 12(4), 518-529.
  • Sass-Lehrer, M. (2016). Early intervention for deaf and hard-of-hearing infants, toddlers, and their families: Interdisciplinary perspectives. Oxford University Press.
  • Seidman, I. E. (1991). Interviewing as qualitative research. New York: Teachers College Press.
  • Sennaroğlu, L. (2004). Koklear implantasyon. Koç C (ed) Kulak burun boğaz hastalıkları ve baş boyun cerrahisi. Ankara: Turgut Yayıncılık. 403-414.
  • Sucuoğlu, B, (1995) Ozurlu çocuğu olan anne-babalarm gereksinimlerinin belirlenmesi Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 2 (1), 10-18.
  • Silverman, D. (2015). Interpreting qualitative data: Methods for analyzing talk, text and interaction. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Treloar, L. L. & Bahçekapılı, M. (2012). Engellilik, dini inançlar ve kilise: engelli yetişkinlerin ve aile bireylerinin deneyimleri. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 27, 211-230.
  • Ünal, F. (2010). Aile eğitiminde ebeveyn hakları ile ilgili yasalar ve etik kurallar. F. Temel (Ed.) Aile eğitimi ve erken çocuklukta aile katılımı etkinlikleri içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Varol, N. (2006) Aile eğitimi. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Wainscott, S., Sass-Lehrer, M., & Croyle, C. (2008). Decision-making processes of EHDI families. Presentation at the Early Hearing Detection and Intervention Conference. New Orleans.
  • Wu, C. L., &Grant, N. C. (2013). Multicultural deaf children and the hearing families (4. baskı). In C. C. Lee (Eds.) Working with a constellation of diversities (pp. 235-258). Amerika: American Counseling Association.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2021, Volume: 22 Issue: 1, 31 - 59, 02.03.2021
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.587730

Abstract

References

  • Ainbinder, J. G., Blanchard, L. W., Singer, G. H., Sullivan, M. E., Powers, L. K. & Marquis, J. G. (1998). Consortium to evaluate parent to parent. A qualitative study of parent to parent support for parents of children with special needs. Journal of Pediatric Psychology, 23(2), 99-109.
  • Akçamete, G. & Kargın, T. (1996). İşitme engelli çocuğa sahip annelerin gereksinimlerinin belirlenmesi. Özel Eğilim Dergisi, 2(2), 7-24.
  • Bayguzina, S. (2010) Okul öncesi eğitim kurumlarına geçiş sürecindeki koklear implantlı çocukların ebeveynlerinin ihtiyaçlarının belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık bilimleri enstitüsü, Ankara, Türkiye). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’inden elde edilmiştir. (Tez no. 266783)
  • Bennett T., Deluca D.A. & Allen R.W. (1995). Religion and children with disabilities. Journal of Religion and Health, 34 (4), 301-312.
  • Brantlinger, E., Jimenez, R., Klingner, J., Pugach, M., & Richardson, V. (2005). Qualitative studies in special education. Council for Exceptional Children, 71 (2), 195-207.
  • Bogdan, R.C., & Biklen, S.K. (2007). Qualitative research for education an introduction to theories and methods (5. baskı). Boston: Pearson.
  • Cankuvvet, N. (2015). Çocuğu koklear implant adayı ebeveynlerin gereksinimlerine dayalı bilgilendirme programı geliştirilmesi (Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim bilimleri enstitüsü, Eskişehir, Türkiye). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’inden elde edilmiştir. (Tez no. 385585)
  • Davey, L. (1991). The application of case study evaluations. ERIC Clearinghouse on Tests, Measurement, and Evaluation, 1-5.
  • Detsky, A. S. (2003). Canada's health care system-reform delayed. The New England Journal of Medicine, 349(8), 804-810.
  • De Vaus, D. A., & de Vaus, D. (2001). Research design in social research. Sage.
  • Doğan, M. (2017). İşitme ve görme yetersizliği olan çocukların aileleri. H. Gürgür ve P. Şafak (Ed.), İşitme ve görme yetersizliği içinde (s. 262-286). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Devlet Malzeme Ofisi. (2018). T.C. Resmi Gazete, 9237, 1 Kasım 2018.
  • Erdoğan, A. (2017). Koklear implantlar. Z. Turan (Ed), İşitmenin doğası ve işitmeye yardımcı teknolojiler içinde (s.199-224). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ekiz, D. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (4. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji. A. Saban & A. Ersoy (Ed.), Eğitimde nitel araştırma desenleri içinde (s. 52-109). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Fitzpatrick, E., Angus, D., Durieux-Smith, A., Graham, I. D., & Coyle, D. (2008). Parents’ needs following identification of childhood hearing loss. American Journal of Audiology, 17(1), 38-49.
  • Gay, L. R., Mills G. E., & Airasian, P. (2012). Educational research: Competencies for analysis and aplications (10th edition). New Jersey: Prentice-Hall Inc.
  • Gestwicki, C. (2004). Home, school and community relations (5. Baskı). United states: Delmar Learning.
  • Glesne, C. (2014). Nitel araştırmaya giriş. (A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu, çev. ed.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Henderson, R. J., Johnson, A., & Moodie, S. (2014). Parent-to-parent support for parents with children who are deaf or hard of hearing: A conceptual framework. American Journal of Audiology, 23(4), 437-448.
  • İçyüz, R. (2016) İşitme kayıplı çocuğu kaynaştırmaya devam eden ebeveynlerin sorunlarının ve gereksinimlerinin belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim bilimleri enstitüsü, Eskişehir, Türkiye). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’inden elde edilmiştir. (Tez no. 438262)
  • İncesulu, A., Vural M., & Erkam U. (2003). Children with cochlear implants: Parentalperspective. Otol Neurotol, 24(4), 605-611.
  • Kargin, T., Baydik, B., & Akcamete, G. (2004). A study on needs of parents with children with hearing impairment in transition to kindergarten in Turkey. International Journal of Special Education, 19(2), 35-45.
  • Luterman, D., & Kurtzer-White, E. (1999). Identifying hearing loss: Parents' needs. American Journal of Audiology, 8(1), 13-18.
  • McCormick, B., & Archbold, S. (2003). Cochlear implants for young children: the Nottingham approach to assessment and rehabilitation (Vol. 15). Wiley.
  • Mitchell, R. E., & Karchmer, M. A. (2004). Chasing the mythical ten percent: Parental hearing status of deaf and hard of hearing students in the United States. Sign Language Studies, 4(2), 138-163.
  • Most, T., & Zaidman-Zait, A. (2003). The needs of parents of children with cochlear implants. Volta Review, 103(2) 99-113.
  • Odom, S. L., Brantlinger, E., Gersten, R., Horner, R. H., Thompson, B., and Harris, K. R. (2005). Research in special education: Scientific methods and evidence-based practices. Exceptional Children, 71 (2), 137-148.
  • Peters, B. R., Wyss, J., & Manrique, M. (2010). Worldwide trends in bilateral cochlear implantation. The laryngoscope, 120(2), 17-S44.
  • Porter, A. & Edirippulige, S. (2007). Parents of deaf children seeking hearing loss-related information on the internet: The Australian experience. Journal of deaf studies and deaf education, 12(4), 518-529.
  • Sass-Lehrer, M. (2016). Early intervention for deaf and hard-of-hearing infants, toddlers, and their families: Interdisciplinary perspectives. Oxford University Press.
  • Seidman, I. E. (1991). Interviewing as qualitative research. New York: Teachers College Press.
  • Sennaroğlu, L. (2004). Koklear implantasyon. Koç C (ed) Kulak burun boğaz hastalıkları ve baş boyun cerrahisi. Ankara: Turgut Yayıncılık. 403-414.
  • Sucuoğlu, B, (1995) Ozurlu çocuğu olan anne-babalarm gereksinimlerinin belirlenmesi Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 2 (1), 10-18.
  • Silverman, D. (2015). Interpreting qualitative data: Methods for analyzing talk, text and interaction. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Treloar, L. L. & Bahçekapılı, M. (2012). Engellilik, dini inançlar ve kilise: engelli yetişkinlerin ve aile bireylerinin deneyimleri. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 27, 211-230.
  • Ünal, F. (2010). Aile eğitiminde ebeveyn hakları ile ilgili yasalar ve etik kurallar. F. Temel (Ed.) Aile eğitimi ve erken çocuklukta aile katılımı etkinlikleri içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Varol, N. (2006) Aile eğitimi. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Wainscott, S., Sass-Lehrer, M., & Croyle, C. (2008). Decision-making processes of EHDI families. Presentation at the Early Hearing Detection and Intervention Conference. New Orleans.
  • Wu, C. L., &Grant, N. C. (2013). Multicultural deaf children and the hearing families (4. baskı). In C. C. Lee (Eds.) Working with a constellation of diversities (pp. 235-258). Amerika: American Counseling Association.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ramazan Bekar 0000-0002-8043-687X

Yıldız Uzuner 0000-0001-6477-2593

Osman Çolaklıoğlu 0000-0003-0110-5587

Publication Date March 2, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 22 Issue: 1

Cite

APA Bekar, R., Uzuner, Y., & Çolaklıoğlu, O. (2021). İşitme Kayıplı Çocuğu Olan Annelerin Çocuklarına İlişkin Gereksinimler ve Destekler Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 22(1), 31-59. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.587730

Creative Commons Lisansı
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence. 

13336   13337      13339  13340