Social skill deficiencies are among the most important symptoms of Autism Spectrum Disorder (ASD). It is
emphasized that social competences can be developed with social skills training programs. The cool versus not
cool procedure is one of the interventions to be used for this purpose. This procedure is a social discrimination
program that shows both the appropriate and inappropriate forms of the target social skill. The present study aimed
to provide information on the aspects differentiating the cool versus not cool procedure from behavioral skills
training, and to analyze descriptively the studies examining its effectiveness in teaching social skills to individuals
with ASD. There were eight studies that met the inclusion criteria. They were examined in terms of demographic,
methodological, and conclusion characteristics. It was observed that role-playing studies were a critical step for
the effectiveness of the intervention, and the interventions were promising in helping the individuals with ASD
acquire social skills.
Autism spectrum disorder social skills training cool versus not cool procedure descriptive analysis behavioral skills training
Sosyal beceri yetersizlikleri OSB’nin en önemli belirtilerinden biridir ve sosyal beceri öğretim
programları ile sosyal yeterliliklerin geliştirilmesi mümkündür. Bu amaçla kullanılabilecek
uygulamalardan biri uygun olan ve olmayan davranış örnekleriyle öğretimdir. Uygun
olan ve olmayan davranış örnekleriyle öğretim, hedef sosyal becerinin hem uygun
hem de uygun olmayan şeklinin gösterildiği bir sosyal ayırt etme programıdır. Bu
çalışmada uygun olan ve olmayan davranış örnekleriyle öğretime, davranışsal
beceri öğretiminden farklılaşan yönlerine ilişkin açıklamalarda bulunulması,
uygun olan ve olmayan davranış örnekleriyle öğretimin OSB tanısı olan bireylere
sosyal becerilerin öğretimindeki etkililiğinin incelendiği araştırmaların
betimsel olarak analiz edilmesi amaçlanmıştır. Belirlenen dahil etme
ölçütlerini taşıyan sekiz araştırma demografik, yöntemsel ve sonuç özellikleri
açısından incelenmiştir. Araştırmalarda 3-12 yaş aralığındaki zekâ düzeyleri
67-132 arasında olan katılımcılar ile çalışıldığı, rol oynama çalışmalarının
uygulamanın etkili olmasında kritik bir basamak olduğu, uygulamaların OSB
tanısı olan bireylere sosyal becerilerin kazandırılmasında umut vaat ettiği
görülmüştür.
Otizm spektrum bozukluğu sosyal beceri öğretimi uygun olan ve olmayan davranış örnekleriyle öğretim betimsel analiz
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 22 Issue: 2 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.