Introduction: Gestures play a role in the lexical access process. The main purpose of this study was to compare
the effects of gesture use on the lexical access of adults with visual impairments (VI) and sighted adults.
Method: A 2x2 repeated measurements design was used. 20 adults with VI and 20 sighted adults with similar
demographic characteristics were recruited. The verbal performances of the participants were measured via the
use of the verbal fluency test. The meanings of the words in a Target Word List were read to each participant to
identify the effects of gesture use on the lexical access. After listening to each word’s definition, all participants
were asked to guess the related word under gesture-free or gesture-restricted conditions.
Findings: There were no differences between the frequencies of symbolic gestures and self-adaptors used by
adults with visual impairments and sighted adults. However, there was a significant difference between the
frequencies of beat gestures in gesture-free condition. In the gesture-restricted condition, there was a significant
difference between the correct response frequencies of the word groups following the lexical access.
Discussion: The results were discussed within the framework of the relevant literature. The suggestions were made
for further research and implementation.
Giriş: Jestler, leksikal ulaşım sürecinde rol oynayıcılardır. Bu araştırmanın temel amacı jestlerin GY olan ve gören
yetişkinlerin leksikal ulaşım sürecine etkisini karşılaştırmaktır.
Yöntem: Araştırmanın deseni deneysel desen 2x2 tekrarlı ölçümler tasarımıdır. Araştırmaya, eğitim, cinsiyet ve
yaş bakımından benzer özellikler gösteren 20 görme yetersizliği olan ve 20 gören yetişkin katılmıştır.
Katılımcıların sözel performansları, Sözel Akıcılık Testi kullanılarak ölçülmüştür. Leksikal ulaşım sürecinde jest
kullanmanın etkisini belirlemek amacı ile katılımcılara iki gruptan oluşan hedef kelime listesinde bulunan
kelimelerin anlamları okunmuştur. Katılımcıların kelimeleri jestler engellenmiş ve jestler serbest koşulunda
tahmin etmeleri istenmiştir.
Bulgular: Araştırma sonunda, görme yetersizliği (GY) olan ve gören katılımcıların jest kullanmalarının serbest
olduğu koşulda kullandıkları sembolik ve kendini düzenleme jestlerinin sıklıkları arasında anlamlı bir farklılık
olmadığı, ancak vurgulayıcı jestleri kullanma sıklıkları arasında anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Jest kullanımı engellenmiş koşulda ise katılımcı grupların leksikal ulaşım süreci sonunda doğru yanıt verme
sıklıkları arasında anlamlı farklılıklar olduğu görülmüştür.
Tartışma: Araştırmanın sonuçları ilgili alanyazın çerçevesinde tartışılmış, ileride yapılacak uygulama ve
araştırmalar için önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 22 Issue: 2 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.