Research Article
BibTex RIS Cite

Özel Yetenekli Öğrencilerin Atık Yönetimi Temalı Doğa Eğitimine Katılma Nedenleri ve Eğitim Sonrası Görüşleri

Year 2021, Volume: 22 Issue: 3, 725 - 747, 01.09.2021
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.784925

Abstract

Giriş: Okul dışı öğrenme ortamlarından olan doğa eğitimi ve bilim kampları, özel yetenekli öğrencilere yönelik zenginleştirilmiş programlar hazırlama fırsatı sunar. TÜBİTAK’ın desteklediği bu çalışmada, özel yetenekli öğrenciler için hazırlanan atık yönetimi temalı doğa eğitimine öğrencilerin katılma nedenleri ve sonrasında görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasıyla yürütülen araştırmanın çalışma grubu, İstanbul ilindeki BİLSEM’lere kayıtlı 29 özel yetenekli 5. sınıftan 6. sınıfa geçmiş öğrencilerdir. 2019 yılı haziran ayında 5 gün süren projeye dair öğrencilerin görüşleri, içerik analizi kullanılarak incelenmiştir. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan başvuru formu ve proje değerlendirme formu ile katılımcı günlükleri aracılığıyla toplanmıştır.
Bulgular: Bulgular öğrencilerin çoğunlukla projeye bilgi edinmek, çeşitli becerilerini geliştirmek ve doğaya olan sevgileri sebebiyle katıldıklarını göstermiştir. Projeye katılırken atıklar ile ilgili bilgi düzeylerinin ise temel ve orta düzey olduğu görülmüştür. Ayrıca projeye yönelik olumlu görüşleri olduğu, atık yönetimi konusunda üst düzey bilgi edindikleri, düşünme becerilerini geliştirdikleri, sosyal ve duygusal doyuma ulaştıkları, çevre farkındalığı kazandıkları ortaya çıkmıştır.
Tartışma: Elde edilen bulgular alan yazın ile karşılaştırıldığında, birçok çalışmanın bu çalışmayı desteklediği görülmüştür. Araştırmanın özel yeteneklilerde okul dışı öğretim ve doğa eğitimi uygulamaları ile benzer projelere hazırlık aşamasına katkıda bulunması beklenmektedir. Sonuç olarak, özel yetenekli öğrencilerin istek, ilgi ve merakları doğrultusunda katıldıkları atık yönetimi temalı doğa eğitiminin onların üst düzey bilgi edinmelerine, düşünme becerilerini geliştirmelerine, sosyal ve duygusal olarak doyuma ulaştıklarına, çevreye yönelik farkındalık kazanmalarına katkısı olduğu görülmüştür. Özel yetenekli öğrencilerin çevre eğitimi ihtiyaçlarının yeterli düzeyde karşılanması amacıyla çevre sorunlarını temele alan zenginleştirilmiş ya da farklılaştırılmış etkinlikler, programlar hazırlanabilir.

Supporting Institution

TÜBİTAK

Project Number

218B148

Thanks

TÜBİTAK'a projemize verdikleri destek sebebiyle teşekkür ederiz.

References

  • Akay, C. (2013). Ortaokul öğrencilerinin TÜBİTAK “4004 yapıyorum öğreniyorum yaz bilim okulu” projesi sonrası bilim kavramına yönelik görüşleri [The opinions of the secondary school students towards science concept following tübitak 4004 “learning by doing summer science school]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 326-388.
  • Akbaşlı, S. (2018). The evaluation of nature education training. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET). 5(2), 295-311. http://iojet.org/index.php/IOJET/article/view/385/236
  • Altan, E. B., Üçüncüoğlu, I., & Öztürk, N. (2019). Preparation of out-of-school learning environment based on science, technology, engineering, and mathematics education and investigating its effects. Science Education International, 30(2), 138-148. https://doi.org/10.33828/sei.v30.i2.7
  • Avcı, E., Özenir, Ö. S., Kurt, M., & Atik, S. (2015). TÜBİTAK 4004 doğa eğitimi ve bilim okulları kapsamında ortaokul öğrencilerine yönelik gerçekleştirilen “Bizim Deniz Akdeniz” projesinin değerlendirilmesi [Assessment of “bizim deniz Akdeniz” project planned for secondary school students financed by TUBITAK under 4004 nature and science schools program]. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 312-333. doi:10.17539/aej.38049
  • Ayayadın, Y., Acar Şeşen, B., Usta Gezer, S., & Camcı Erdoğan, S. (2018). Environmental awareness and sensitivity of the gifted students “science and art explorers in the nature”. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 507-536. https://doi.org/10.14686/buefad.379723
  • Budak, B. (2008). İlköğretim kurumlarında çevre eğitiminin yeri ve uygulama çalışmaları [The status of environmental education in primary school and application studies]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezinden edinilmiştir. (Tez Numarası: 215970)
  • Çavuş, R., Topsakal, Ü. U. & Öztuna Kaplan, A. (2013). İnformal öğrenme ortamlarının çevre bilinci kazandırmasına ilişkin öğretmen görüşleri: Kocaeli bilgi evleri örneği [Teachers views’ on awareness of environmental acquiring in ınformal learning environments:the sample of Kocaeli science houses)]. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(1), 15-26.
  • Distin, K. (Ed) (2006). Gifted children: A guide for parents and professionals. London: Jessica Kingsley Publishers.
  • Erten, S., (2003). 5. sınıf öğrencilerinde “çöplerin azaltılması” bilincinin kazandırılmasına yönelik bir öğretim modeli [By the study of a teaching model on development of awareness on "garbage reduction" for the fifth class students]. Hacettepe University Journal of Education, 25, 94-103.
  • Feyzioğlu, B., Özenoğlu Kiremit, H., Öztürk Samur, A. & Aladağ, E. (2012). YİBO’lar doğal ortamda bilimsel düşünüyor [YIBO’s are thinking scientifically in natural environtment]. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi , 1(4), 65-74.
  • Freeman, M. (2012). Kurt Hahn: inspirational, visionary, outdoor and experiential educator. History of Education: Journal of the History of Education Society, 41 (4), 563-565, doi:10.1080/0046760X.2012.680924
  • Garret, H. (1965). Outdoor education for gifted student (Doctor of thesis). California University, California.
  • Gillham, B. (2000). Case study research methods. London: Bloomsbury Publishing.
  • Hırça, N. (2013). Gifted students’ summer science camp experiences. Journal of Gifted Education Research, 1(1), 22-30.
  • Hoge, R. D., & Renzulli, J. S. (1993). Exploring the link between giftedness and self-concept. Review of Educational Research, 63(4), 449-465.
  • Jeronen, E., & Jeronen, J. (2012). Outdoor education in Finnish schools and universities. https://tr.scribd.com/document/159479238/Finland-1 adresinden edinilmiştir.
  • Johnsen, S. K., & Kendrick, J. (Eds.). (2005). Science education for gifted learners. Waco, TX: Prufrock Press.
  • İstanbul Çevre Yönetimi San.ve Tic. A.Ş. (2018). Faaliyet raporları 2018 [Activity reports 2018]. İstanbul https://www.istac.istanbul/tr/hakkimizda/raporlar adresinden edinilmiştir.
  • McCoach, D. B., & Siegle, D. (2003). The structure and function of academic self‐concept in gifted and general education students. Roeper Review, 25(2), 61-65. https://doi.org/10.1080/02783190309554200
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded source book (2nd ed.). CA: Sage, Thousand Oaks
  • Mönks, F. J., Heller, K. A., & Passow, H. A. (2002). The study of giftedness: Reflections on where weare and where we are going. In K. A. Heller, F. J. Mönks, R. J.
  • Sternberg& R. F. Subotnik (Eds.), International handbook of giftedness and talent (2nd ed.) (pp. 839-863). Oxford: Elsevier.
  • Oğurlu, I., Alkan, H., Unal, Y., Ersin, M. O., & Bayrak, H. (2013). Cevre ve Doğa Eğitimlerinin Coğrafya Eğitimine Katkilari: IDE Projeleri Örneği [Contributions of environment and nature training to geography education: IDE projects case study]. The 3rd Internatinal Geography Semposium-GEOMED, Antalya, Türkiye.
  • Özçelik, A., & Akgündüz, D. (2018). Üstün/özel yetenekli öğrencilerle yapılan okul dışı STEM eğitiminin değerlendirilmesi [Evaluation of gifted/talented students’ out-of-school STEM education]. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 334-351. doi: 10.24315/trkefd.331579
  • Özkan, A. (2008). Kentsel katı atık yönetim sistemlerinin oluşturulmasında farklı karar verme tekniklerinin kullanımı [Utilization of different decision making techniques for development of municipal solid waste management systems] (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezinden edinilmiştir. (Tez Numarası: 177389)
  • Pfouts, B. R., & Schultz, R. A. (2003). The benefits of outdoor learning centers for young gifted learners. Gifted Child Today, 26 (1), 56-63. https://doi.org/10.4219/gct-2003-91
  • Piechowski, M. M. (1997). Emotional giftedness: The measure of intrapersonal intelligence. In N. Colangelo & G. A. Davis (Eds.) Handbook of Gifted Education (2nd ed.) (pp. 366-381). Boston: Allyn & Bacon.
  • Renzulli, J. S., & Reis, S. M. (2014). The school-wide enrichment model: A how-to guide for talent development (3rd ed.). Waco, TX: Prufrock Press.
  • Sak, U. (2012). Üstün zekalılar özellikleri tanılanmaları eğitimleri [Gifted and Talented: Characteristics, identification, education]. Ankara: Vize yayıncılık.
  • Schroth, S. T. (2007). Gifted English language learners: Developing talent while supporting English-language acquisition. Gifted Education Press Quarterly, 20(2), 5-9.
  • Schroth, S. T., & Helfer, J. A. (2017). Gifted & green: sustainability/environmental science investigations that promote gifted children’s learning. Gifted Child Today, 40(1), 14 28. https://doi.org/10.1177/1076217516675903
  • Schroth, S. T., Helfer, J. A., Beck, D. L., & Swanson, B. L. (2011). Planning differentiated instruction and assessing results: Teaching to assure each learner’s success. Dubuque, IA: Kendall/Hunt
  • Su, Ş. (2019). TÜBİTAK 4004 kapsamında yürütülen “özel yetenekliler arkeoloji ile tarihe dokunuyor” projesinin değerlendirilmesi [The evaluation of the project “the gifted students touch the history with archeology” project carried out within the scope of TUBITAK 4004]. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 4(2), 117-143.
  • Spellman, F. R., & Stoudt, M. (2013). Environmental science: Principles and practices. Lanham, MD: Scarecrow Press.
  • Temizöz, Y., & Koca, S. A. Ö. (2008). Matematik öğretmenlerinin kullandıkları öğretim yöntemleri ve buluş yoluyla öğrenme yaklaşımı konusundaki görüşleri [The instructional methods that mathematics teachers use and their perceptions on the discovery approach]. Eğitim ve Bilim, 33(149), 89-103.
  • Tortop, H. S. (2012). Üstün yetenekli öğrencilerle yenilenebilir enerji kaynakları ile ilgili anlamlı alan gezisi [The meaningful field trip of gifted students about renewable energy resources]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Bolu Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 181-196.
  • Treffinger, D. J., Isaksen, S., & Stead-Doval, B. (2006). Creative problem solving: An introduction (4th ed.). Waco, TX: Prufrock Press.
  • Treffinger, D. J., Nassab, C. A., Schoonover, P. F., Selby, E. C., Shepardson, C. A., Wittig, C. V., & Young, G. C. (2004). Thinking with standards: Preparing for the future (Middle ed.). Waco, TX: Prufrock Press.
  • Ugulu, İ. (2019). Efficacy of recycling education integrated with ecology course prepared within the context of enrichment among gifted students. Int. J. Edu. Sci., 26(1–3), 49-58. doi: 10.31901/24566322.2019/26.1-3.1086
  • Winocur, S. L., & Maurer, P. A. (1991). Critical thinking and gifted students: Using impact to improve teaching and learning. In N. Colangelo & G. Davis (Eds.), Handbook of Gifted Education (pp. 308–317). Boston: Allyn & Bacon
  • Yavuz, M., & Tortop, H. (2009, Mart). Üstün yetenekli öğrencilerin proje çalışmalarında alan gezisinin öğrenci tutumlarına ve değerler eğitimine etkisi [The effect of field trips on gifted students' project studies on student attitudes and values education]. Üstün yetenekli çocuklar II. ulusal kongresinde sunulmuş sözlü bildiri, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, Türkiye.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences] (10. Baskı). Ankara: Seçkin
  • Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods (4th ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Zurbrugg, C. (2002, November). Urban solid waste management in low-income countries of Asia how to cope with the garbage crisis. Presented at: Scientific Committee on Problems of the Environment (SCOPE) Urban Solid Waste Management Review Session, Durban, South Africa.

Gifted Students’ Reasons for Participating in Waste Management Themed Nature Education and Post-Training Views

Year 2021, Volume: 22 Issue: 3, 725 - 747, 01.09.2021
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.784925

Abstract

Introduction: Nature education and science camps, which are out-of-school learning environments, offer the opportunity to prepare enriched programs for gifted students. This study supported by Turkey Scientific and Technological Research Council of Turkey (TÜBİTAK), it is aimed to examine the reasons gifted students participate in waste management themed nature education and their opinions about education.
Method: The method of the study is a case study which is one of the qualitative research methods. The study group consists of 29 5th to 6th grade gifted students enrolled in science and art centers (SACs) in Istanbul. Students’ views about the project that lasted for 5 days in June 2019 were analyzed using content analysis. The data were collected through the application form and project evaluation form prepared by the researchers, and the diaries were collected from the participants.
Findings: Findings showed that students mostly participated in the project because of their knowledge, development of various skills and love for nature. At the beginning of the project, the students' level of knowledge about waste management was basic and intermediate. Also, they had positive opinions about the project, gained high-level knowledge about waste management, developed thinking skills, reached social and emotional satisfaction, and gained environmental awareness.
Discussion: It was seen findings of previous research are consistent with those in the current study. This research can contribute to the preparation phase of out-of-school education and nature education practices and similar projects for gifted students.

Project Number

218B148

References

  • Akay, C. (2013). Ortaokul öğrencilerinin TÜBİTAK “4004 yapıyorum öğreniyorum yaz bilim okulu” projesi sonrası bilim kavramına yönelik görüşleri [The opinions of the secondary school students towards science concept following tübitak 4004 “learning by doing summer science school]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 326-388.
  • Akbaşlı, S. (2018). The evaluation of nature education training. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET). 5(2), 295-311. http://iojet.org/index.php/IOJET/article/view/385/236
  • Altan, E. B., Üçüncüoğlu, I., & Öztürk, N. (2019). Preparation of out-of-school learning environment based on science, technology, engineering, and mathematics education and investigating its effects. Science Education International, 30(2), 138-148. https://doi.org/10.33828/sei.v30.i2.7
  • Avcı, E., Özenir, Ö. S., Kurt, M., & Atik, S. (2015). TÜBİTAK 4004 doğa eğitimi ve bilim okulları kapsamında ortaokul öğrencilerine yönelik gerçekleştirilen “Bizim Deniz Akdeniz” projesinin değerlendirilmesi [Assessment of “bizim deniz Akdeniz” project planned for secondary school students financed by TUBITAK under 4004 nature and science schools program]. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 312-333. doi:10.17539/aej.38049
  • Ayayadın, Y., Acar Şeşen, B., Usta Gezer, S., & Camcı Erdoğan, S. (2018). Environmental awareness and sensitivity of the gifted students “science and art explorers in the nature”. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 507-536. https://doi.org/10.14686/buefad.379723
  • Budak, B. (2008). İlköğretim kurumlarında çevre eğitiminin yeri ve uygulama çalışmaları [The status of environmental education in primary school and application studies]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezinden edinilmiştir. (Tez Numarası: 215970)
  • Çavuş, R., Topsakal, Ü. U. & Öztuna Kaplan, A. (2013). İnformal öğrenme ortamlarının çevre bilinci kazandırmasına ilişkin öğretmen görüşleri: Kocaeli bilgi evleri örneği [Teachers views’ on awareness of environmental acquiring in ınformal learning environments:the sample of Kocaeli science houses)]. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(1), 15-26.
  • Distin, K. (Ed) (2006). Gifted children: A guide for parents and professionals. London: Jessica Kingsley Publishers.
  • Erten, S., (2003). 5. sınıf öğrencilerinde “çöplerin azaltılması” bilincinin kazandırılmasına yönelik bir öğretim modeli [By the study of a teaching model on development of awareness on "garbage reduction" for the fifth class students]. Hacettepe University Journal of Education, 25, 94-103.
  • Feyzioğlu, B., Özenoğlu Kiremit, H., Öztürk Samur, A. & Aladağ, E. (2012). YİBO’lar doğal ortamda bilimsel düşünüyor [YIBO’s are thinking scientifically in natural environtment]. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi , 1(4), 65-74.
  • Freeman, M. (2012). Kurt Hahn: inspirational, visionary, outdoor and experiential educator. History of Education: Journal of the History of Education Society, 41 (4), 563-565, doi:10.1080/0046760X.2012.680924
  • Garret, H. (1965). Outdoor education for gifted student (Doctor of thesis). California University, California.
  • Gillham, B. (2000). Case study research methods. London: Bloomsbury Publishing.
  • Hırça, N. (2013). Gifted students’ summer science camp experiences. Journal of Gifted Education Research, 1(1), 22-30.
  • Hoge, R. D., & Renzulli, J. S. (1993). Exploring the link between giftedness and self-concept. Review of Educational Research, 63(4), 449-465.
  • Jeronen, E., & Jeronen, J. (2012). Outdoor education in Finnish schools and universities. https://tr.scribd.com/document/159479238/Finland-1 adresinden edinilmiştir.
  • Johnsen, S. K., & Kendrick, J. (Eds.). (2005). Science education for gifted learners. Waco, TX: Prufrock Press.
  • İstanbul Çevre Yönetimi San.ve Tic. A.Ş. (2018). Faaliyet raporları 2018 [Activity reports 2018]. İstanbul https://www.istac.istanbul/tr/hakkimizda/raporlar adresinden edinilmiştir.
  • McCoach, D. B., & Siegle, D. (2003). The structure and function of academic self‐concept in gifted and general education students. Roeper Review, 25(2), 61-65. https://doi.org/10.1080/02783190309554200
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded source book (2nd ed.). CA: Sage, Thousand Oaks
  • Mönks, F. J., Heller, K. A., & Passow, H. A. (2002). The study of giftedness: Reflections on where weare and where we are going. In K. A. Heller, F. J. Mönks, R. J.
  • Sternberg& R. F. Subotnik (Eds.), International handbook of giftedness and talent (2nd ed.) (pp. 839-863). Oxford: Elsevier.
  • Oğurlu, I., Alkan, H., Unal, Y., Ersin, M. O., & Bayrak, H. (2013). Cevre ve Doğa Eğitimlerinin Coğrafya Eğitimine Katkilari: IDE Projeleri Örneği [Contributions of environment and nature training to geography education: IDE projects case study]. The 3rd Internatinal Geography Semposium-GEOMED, Antalya, Türkiye.
  • Özçelik, A., & Akgündüz, D. (2018). Üstün/özel yetenekli öğrencilerle yapılan okul dışı STEM eğitiminin değerlendirilmesi [Evaluation of gifted/talented students’ out-of-school STEM education]. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 334-351. doi: 10.24315/trkefd.331579
  • Özkan, A. (2008). Kentsel katı atık yönetim sistemlerinin oluşturulmasında farklı karar verme tekniklerinin kullanımı [Utilization of different decision making techniques for development of municipal solid waste management systems] (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezinden edinilmiştir. (Tez Numarası: 177389)
  • Pfouts, B. R., & Schultz, R. A. (2003). The benefits of outdoor learning centers for young gifted learners. Gifted Child Today, 26 (1), 56-63. https://doi.org/10.4219/gct-2003-91
  • Piechowski, M. M. (1997). Emotional giftedness: The measure of intrapersonal intelligence. In N. Colangelo & G. A. Davis (Eds.) Handbook of Gifted Education (2nd ed.) (pp. 366-381). Boston: Allyn & Bacon.
  • Renzulli, J. S., & Reis, S. M. (2014). The school-wide enrichment model: A how-to guide for talent development (3rd ed.). Waco, TX: Prufrock Press.
  • Sak, U. (2012). Üstün zekalılar özellikleri tanılanmaları eğitimleri [Gifted and Talented: Characteristics, identification, education]. Ankara: Vize yayıncılık.
  • Schroth, S. T. (2007). Gifted English language learners: Developing talent while supporting English-language acquisition. Gifted Education Press Quarterly, 20(2), 5-9.
  • Schroth, S. T., & Helfer, J. A. (2017). Gifted & green: sustainability/environmental science investigations that promote gifted children’s learning. Gifted Child Today, 40(1), 14 28. https://doi.org/10.1177/1076217516675903
  • Schroth, S. T., Helfer, J. A., Beck, D. L., & Swanson, B. L. (2011). Planning differentiated instruction and assessing results: Teaching to assure each learner’s success. Dubuque, IA: Kendall/Hunt
  • Su, Ş. (2019). TÜBİTAK 4004 kapsamında yürütülen “özel yetenekliler arkeoloji ile tarihe dokunuyor” projesinin değerlendirilmesi [The evaluation of the project “the gifted students touch the history with archeology” project carried out within the scope of TUBITAK 4004]. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 4(2), 117-143.
  • Spellman, F. R., & Stoudt, M. (2013). Environmental science: Principles and practices. Lanham, MD: Scarecrow Press.
  • Temizöz, Y., & Koca, S. A. Ö. (2008). Matematik öğretmenlerinin kullandıkları öğretim yöntemleri ve buluş yoluyla öğrenme yaklaşımı konusundaki görüşleri [The instructional methods that mathematics teachers use and their perceptions on the discovery approach]. Eğitim ve Bilim, 33(149), 89-103.
  • Tortop, H. S. (2012). Üstün yetenekli öğrencilerle yenilenebilir enerji kaynakları ile ilgili anlamlı alan gezisi [The meaningful field trip of gifted students about renewable energy resources]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Bolu Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 181-196.
  • Treffinger, D. J., Isaksen, S., & Stead-Doval, B. (2006). Creative problem solving: An introduction (4th ed.). Waco, TX: Prufrock Press.
  • Treffinger, D. J., Nassab, C. A., Schoonover, P. F., Selby, E. C., Shepardson, C. A., Wittig, C. V., & Young, G. C. (2004). Thinking with standards: Preparing for the future (Middle ed.). Waco, TX: Prufrock Press.
  • Ugulu, İ. (2019). Efficacy of recycling education integrated with ecology course prepared within the context of enrichment among gifted students. Int. J. Edu. Sci., 26(1–3), 49-58. doi: 10.31901/24566322.2019/26.1-3.1086
  • Winocur, S. L., & Maurer, P. A. (1991). Critical thinking and gifted students: Using impact to improve teaching and learning. In N. Colangelo & G. Davis (Eds.), Handbook of Gifted Education (pp. 308–317). Boston: Allyn & Bacon
  • Yavuz, M., & Tortop, H. (2009, Mart). Üstün yetenekli öğrencilerin proje çalışmalarında alan gezisinin öğrenci tutumlarına ve değerler eğitimine etkisi [The effect of field trips on gifted students' project studies on student attitudes and values education]. Üstün yetenekli çocuklar II. ulusal kongresinde sunulmuş sözlü bildiri, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, Türkiye.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences] (10. Baskı). Ankara: Seçkin
  • Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods (4th ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Zurbrugg, C. (2002, November). Urban solid waste management in low-income countries of Asia how to cope with the garbage crisis. Presented at: Scientific Committee on Problems of the Environment (SCOPE) Urban Solid Waste Management Review Session, Durban, South Africa.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Özge Ceylan 0000-0003-3737-8579

Zeynep Aslan This is me 0000-0001-6747-7418

Project Number 218B148
Publication Date September 1, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 22 Issue: 3

Cite

APA Ceylan, Ö., & Aslan, Z. (2021). Özel Yetenekli Öğrencilerin Atık Yönetimi Temalı Doğa Eğitimine Katılma Nedenleri ve Eğitim Sonrası Görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 22(3), 725-747. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.784925

Creative Commons Lisansı
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence. 

13336   13337      13339  13340