The aim of this study is to investigate the 4th and 5th grade primary teachers’ opinions related to monitoring, evaluation process and the problems about project and performance tasks at Science and Technology Course. Therefore the sample group was constituted by 21 4th and 5th grade primary teachers. In this research, after the teachers' assessments of students’ project and performance tasks, a questionnaire included with 6 open-ended question was administered to determine the teachers’ monitoring and evaluation process of project and performance tasks. Answers of teachers to the questionnaire were analyzed descriptively by used NVIVO 2 program. The data has been encoded separately by three different researchers then examined the consistency of themes and the themes determined by three researchers was found to be consistent the rate of 85.5%. The different themes were discussed again and reconciliation was provided. According to the results of the research, it has been observed that 81% of teachers have given project and performance tasks on the contrary 19% of teachers haven’t given project and performance tasks. Also, it has been observed that 57% of teachers have given project and performance tasks to students as individually and 43% of teachers have given project and performance tasks to students as a group work and 62% of the Bu çalışmanın özeti 23-24 Eylül 2010 tarihinde Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi’nde düzenlenen IX. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Kitabında basılmıştır. *Dr., Sınıf Öğretmeni, Dağkent Kıroğlu Eğitim ve Sağlık Vakfı İlkokulu, Bolu. e-posta:selmakaya14@gmail.com**Dr., Fen ve Teknoloji Öğretmeni, Kuyubaşı İlkokulu, Keçiören/Ankara. e-posta:skaracam2000@gmail.com***Yrd. Doç. Dr., Sinop Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Sinop. e-posta:esfen55@yahoo.com****Yrd.Doç.Dr., Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Bolu. e-posta:tuncel_m@ibu.edu.trteachers have been monitoring the process of completion of project and performance tasks but 38% of the teachers haven’t been monitoring the process of completion of project and performance tasks because of the reasons such as the crowded classrooms and lack of time. 86% of teachers have used the rubric because of the reasons such as rubric is to be objective and to avoid loss of time and the lack of the sources and materials is the main problem of teachers in this process.
Bu çalışmanın amacı 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji dersine ilişkin proje ve performans görevlerini izleme ve değerlendirme sürecine ve süreçteki problemlere ilişkin görüşlerini incelemektir. Bu nedenle araştırmaya 4. ve 5. sınıflarda görev yapan 21 sınıf öğretmen katılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin proje ve performans görevlerini değerlendirmelerinin ardından, öğretmenlerin proje ve performans görevlerinin izleme ve değerlendirme süreçlerini belirlemek için altı açık uçlu sorudan oluşan bir anket uygulanmıştır. Öğretmenlerin ankete verdikleri yanıtlar NVİVO 2 programı kullanılarak betimsel olarak incelenmiştir. Veriler üç farklı araştırmacı tarafından ayrı ayrı kodlandıktan sonra belirlenen temaların tutarlığı incelenmiş ve üç araştırmacı tarafından belirlenen temaların %85.5 oranında tutarlı oldukları tespit edilmiştir. Farklı olan temaların üzerinde ise tekrar tartışılmış ve uzlaşmaya varılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler çözümlendiğinde, öğretmenlerin %81’inin performans ve proje görevi verdikleri, %19’unun ise bu görevleri veremedikleri belirlenmiştir. Öğretmenlerin %57’sinin performans ve proje görevlerini bireysel, %43’ünün ise grup olarak vermeyi uygun gördükleri ve öğretmenlerin %62’sinin proje ve performans görevlerinin tamamlanma sürecini izledikleri, %38’inin ise sınıftaki öğrenci sayısının fazla olması, zaman sıkıntısı gibi nedenlerle izleyemedikleri tespit edilmiştir. Bu bulguların yanı sıra araştırmaya katılan öğretmenlerinin %86’sının objektif olması, zaman kaybını önlemesi gibi nedenlerle dereceli puanlama
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2013 |
Submission Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 |