Research Article
BibTex RIS Cite

Gender Differences on Career Maturity: A Meta-Analysis Study

Year 2020, , 84 - 104, 07.01.2020
https://doi.org/10.9779/pauefd.496372

Abstract



The aim of this study is to examine gender differences in career maturity by meta-analysis method. For this purpose, graduate theses and articles on career maturity studied in Turkey between the years 2000-2017 were examined. The National Thesis Center of the Council of Higher Education was used to examine the theses and ULAKBİM National Database was used to examine scientific articles. The sample of this study consisted of 17 studies including data on gender variable and coding protocol. The sample of the study consisted of 9133 participants, 4538 (49.7%) female and 4595 (50.3%) male. The effect size of career maturity by gender was determined using the Standardized Mean Difference (SMD) analysis method known as Cohen d. To determine the publication bias, the results of Rosenthal's FSN Number, Duval and Tweedie's Trim and Fill method, Egger test and Funnel Graph were examined and it was seen that there was no publication bias in the meta-analysis. Besides, sub-group analysis was performed to determine how meta-analysis results vary according to different sample groups (high school and secondary school students). A heterogeneous distribution was found in the studies (Q = 40.824 p = 0.001, I² = 60.807). According to the random effects model, the results showed a significant and small effect (d = 0.303, [0,234; 0,371], p = 0,000). In addition, the results of the subgroup analysis showed that the effect size calculated according to gender was significantly different from the school level.




References

  • (* ile işaretlenmiş olan kaynaklar meta-analiz çalışmasında kullanılmış olan kaynaklardır) *Acısu, S. (2002). Koruma altında olan lise ve meslek lisesi öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • *Akbulut, N. (2010). 12. sınıfta okuyan kız ve erkek öğrencilerin mesleki olgunluk ve umutsuzlukları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Akdaş, G. (2013). Sağlık meslek lisesi öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeylerinin ve algıladıkları aile desteğinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Alam, M. (2016). Home environment and academic self-concept as predictors of career maturity. IRA International Journal of Education and Multidisciplinary Studies, 4(3), 359-372.
  • *Altuntaş, S. (2013). Lise son sınıf öğrencilerinin çocukluk çağı örselenme yaşantıları ile mesleki olgunlukları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Altuntaş, S., Atlı, A. ve Kış, A. (2016). Öğrencilerin mesleki olgunluk düzeylerinin cinsiyetlerine göre meta analizi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (31), 88-106.
  • Atli, A. (2017). Five-factor personality traits as predictor of career maturity. Eurasian journal of educational research, 68, 151-165.
  • Bacanlı, F. (2005). Lise öğrencileri için mesleki grup rehberliği programı ve uygulama kılavuzu, Y.Kuzgun ve F.Bacanlı (dizi ed.), Rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan ölçme araçları ve programlar dizisi, 4 (2. Baskı), Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Bacanlı, F. ve Sürücü, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin kariyer gelişimleri ile ebeveyne bağlanmaları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(4), 679-700.
  • Bacanlı, F., Sürücü, M. ve Özer, A. (2007, 17-19 Ekim). Çocuklar için kariyer gelişim ölçeğinin faktör yapısı ve güvenirliği. 9. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, İzmir.
  • Bae, S. M. (2017). An analysis of career maturity among Korean youths using latent growth modeling. School Psychology International, 38(4), 434-449.
  • Bayındır, A. (1999). Bireylerin mesleki olgunluk düzeyleri ile anne babalarının tutumlarını algılamaları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara. Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P. T., & Rothstein, H. R. (2014). Meta-analize giriş, (Çev. S. Dinçer). Ankara: Anı Yayınları.
  • Borges, N. J., Richard, G. V., & Duffy, R. D. (2007). Career maturity of students in accelerated versus traditional programs. The Career Development Quarterly, 56, 171- 176.
  • Bozgeyikli, H., Bacanlı, F. ve Doğan, H. (2009). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin mesleki karar verme yetkinliklerinin yordayıcılarının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), 125-136.
  • Bozgeyikli, H., Doğan, H. ve Işıklar, A. (2010). Üstün yetenekli öğrencilerin mesleki olgunluk düzeyleri ile algıladıkları sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(28), 133-149.
  • Bozgeyikli, H., Eroglu, S. E., & Hamurcu, H. (2009). Career decision making self-efficacy, career maturity and socioeconomic status with Turkish youth. Education Sciences and Psychology, 1(14), 15-24.
  • *Can, A., & Taylı, A. (2014). Ortaokul öğrencilerinin kariyer gelişimlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 321-346.
  • Cansız, C. ve Çakır, M. A. (2017). Üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerin mesleki olgunluk düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Burdur İli Örneği). Researcher: Social Science Studies, 5(10), 59-72.
  • Chae, K. S., & Ma, M. (2015). Study on the correlation between family function and high-school students’ level of career maturity. The Korean Study on Culture Exchange, 4, 31–54.
  • Chan, C. (2014). Influence of perceived parenting styles on students' career maturity. (Unpublished masters’ thesis). University of Putra Malaysia, Malaysia.
  • Cho, S. Y., & Kim, K. C. (2014). The effects of career identity, career decision level and career maturity for middle, high school students. Studies on Korean Youth, 21, 325–349.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Second edition. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Cohen, J. (1992). Statistical power analysis. Current Directions in Psychological Science, 1(3), 98-101.
  • Choi, S., Hutchison, B., Lemberger, M. E., & Pope, M. (2012). A longitudinal study of the developmental trajectories of parental attachment and career maturity of South Korean adolescents. The Career Development Quarterly, 60(2), 163-177.
  • Creed, P. A., & Patton, W. (2003). Predicting two components of career maturity in school based adolescents. Journal of Career Development, 29(4), 277-290.
  • Creed, P. A., Patton, W., & Prideaux, L. A. (2007). Predicting change over time in career planning and career exploration for high school students. Journal of Adolescence, 30, 377-392.
  • Çakar, M. ve Kulaksızoğlu, A. (1997). Lise son sınıf öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeyleri ile denetim odağı düzeylerinin karşılaştırılması, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9, 113-131.
  • *Çınar, Ç. (2011). Lise son sınıf öğrencilerinin meslek seçimi kararlarında benlik algısının önemi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Çoban, A.(2005). Lise son sınıf öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeylerinin yordayıcı bazı değişkenlere göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 39-54.
  • Dhull, K. (2018, 18 Mart). A study of career maturity among adolescents in relation to their gender and type of schools. International Conference on research developments in Arts, Social Science, & Humanities. Hindistan. [Çevirim-içi: http://data.conferenceworld.in/ASH-2018/58.pdf ], Erişim tarihi: 08.08.2018.
  • Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz. Pegem Akademi: Ankara.
  • Egger, M., Smith, G. D., Schneider, M., & Minder, C. (1997). Bias in meta-analysis detected by a simple, graphical test. British Medical Journal, 315(7109), 629–634.
  • Ellis, P. D. (2010). The essential guide to effect sizes: Statistical power, meta-analysis, and the interpretation of research results. Cambridge University Press.
  • *Emilova, K. (2014). Onuncu sınıf öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Fatih Üniversitesi, İstanbul.
  • Flouri, E., & Buchanan, A. (2002). The role of work‐related skills and career role models in adolescent career maturity. The Career Development Quarterly, 51(1), 36-43.
  • Gassin, E., Kelly, K. R., & Feldhusen, J. F. (1993). Sex differences in the career development of gifted youth. The School Counselor, 41(2), 90-95.
  • Gilligan, C. (1982). In a different voice: Psychological theory and women’s development. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
  • Ginzberg, E., Ginsburg, S., Axelrad, S., & Herma, J.L. (1951). Occupational choice: An approach to a general theory. New york: Columbia University Pres.
  • Gottfredson, L. S. (1981). Circumscription and compromise: A developmental theory of occupational aspirations. Journal of Counseling Psychology, 28(6), 545-579.
  • Gottfredson, L. S. (2002). Gottfredson’s theory of circumscription, compromise, and self-creation. In D. Brown & Associates (Eds). Career choice and development (4th ed.). Bensenville, II: Scholastic Testing Service.
  • Gupta, M., & Mehtani, M. D. (2017). Exploring the role of parenting style to boost child’s career maturity. International Journal of Research in Economics and Social Sciences, 7(11), 418-438.
  • *Gülbahçe A. (2007). Mesleki olgunluk düzeyleri farklı olan öğrencilerin sosyal karşılaştırma ve benlik imgelerinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Hamamcı, Z. ve Çoban, A. E. (2007). Mesleki olgunluk ve mesleki kararsızlığın akılcı olmayan inançlarla ilişkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(27), 31-42.
  • Harlow, A. J., & Bowman, S. L. (2016). Examining the career decision self-efficacy and career maturity of community college and first-generation students. Journal of Career Development, 43(6), 512–525.
  • *Harman, E. (2017). Lise öğrencilerinin denetim odaklarına göre mesleki olgunluklarının kariyer karar verme güçlüklerini yordama gücü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Heo, G., & Kim, T. (2016). Autoregressive cross-lagged modeling of the reciprocal longitudinal relationship between self-esteem and career maturity. Journal of Career Development, 43(3), 273-288.
  • Hidayat, H., Ardi, Z., Herawati, S., & Amrina, Z. (2019). The contribution of internal locus of control and self-concept to career maturity in vocational higher education. KnE Social Sciences, 3(15), 234-248.
  • Ismail, M. S., Abdullah, S. S., Mohamad, M. Z., & Khairuldin, W. M. K. F. W. (2018). Student’s career maturity: Implications on career counselling. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8(4), 887-897.
  • Jung, K. H., & Kim, K. S. (2018). Analysis of relationship between parent attachment and career maturity of middle school students. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 19(10), 475-482.
  • Kayaş, S. (2009). Meslek liselerinin bilişim teknolojileri alanındaki öğrencilerin dal seçimlerine, öğrencilerin mesleki olgunluk düzeyleri ve öğrenci ailelerinin tutumlarının etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Kelly, K. R., & Colangelo, N. (1990). Effects of academic ability and gender on career development. Journal for the Education of the Gifted, 13(2), 168-175.
  • Kelly, K. R., & Jordan, L. K. (1990). Effects of academic achievement and gender on academic and social selfconcept: A replication study. Journal of Counseling & Development, 69, 173-177.
  • *Kepir, D., D. (2011). Üniversite adaylarında meslek seçimine ilişkin akılcı olmayan inançlar, mesleki olgunluk ve umut düzeyleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Anakara.
  • Kim, J., & Lee, B. (2010). A study on participation in part-time by secondary school students and their career maturity. Studies on Korean Youth, 21, 33–59.
  • *Kutlu, M. (2012). Anadolu ve genel lise öğrencilerinin çeşitli değişkenlere göre mesleki olgunluk düzeylerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 23-41.
  • Kuzgun, Y. (2014). İlköğretimde meslek gelişimi. İçinde Kuzgun Y. (Edt.). İlköğretimde Rehberlik (s. 125-153). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kuzgun, Y. ve Bacanlı, F. (2005). Lise öğrencileri için mesleki olgunluk ölçeği el kitabı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Lau, P. L., Low, S. F., & Zakaria, A. R. (2013). Gender and work: Assessment and application of Super’s theory-career maturity. British Journal of Arts and Social Sciences, 12(2), 175-185.
  • Lim, H., & Lee, Y. (2014). Comparative study on the effects of family and school in elementary school students’ career maturity. Paper presented at the annual meeting of the 10th Korean Education Longitudinal Study, Seoul, Korea.
  • Lim, S. A., & You, S. (2019). Long-term effect of parents’ support on adolescents’ career maturity. Journal of Career Development, 46(1), 48-61.
  • Liu, Y., Peng, K. Z., Mao, Y., & Wong, C. S. (2017). Different forms of relationships between vocational interests and career maturity in Chinese context. Journal of Career Development, 44(5), 425-439.
  • Luzzo, D. A. (1995). Gender differences in college students' career maturity and perceived barriers in career development. Journal of Counseling & Development, 73(3), 319-322.
  • Mabel, S. B., & Nagarenitha, M. (2016). Career Maturity and Career Decision-Making-A Review. International Education and Research Journal, 2(12), 56-57.
  • Mubiana, P. B. (2011). Career maturity, career knowledge, and self knowledge among psychology honours students: An exploratory study. Doctoral dissertation. University of Pretoria.
  • Oberai, R. (2016). To study the gender difference in career maturity-competence of parentally accepted & rejected students ın relation to management of schools. The International Journal of Indian Psychology, 4(1), 93-100.
  • Oğuz, Ö. (2008). Lise öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi (Özel Arı Lisesi Örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Özgan, A. (2006). Meslek lisesi öğrencilerinin mesleki karar verme olgunluğu ile bazı kişilik özelliklerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Öztemel, K. (2009). Ergenlerin çalışma anlayışının yordayıcıları. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Park, I. J. (2015). The role of affect spin in the relationships between proactive personality, career indecision, and career maturity. Frontiers in psychology, 6, 1754.
  • Park, S. H., & Ahn, J. H. (2016). A Study on the difference of career barriers, career attitude maturity, and career competencies based on gender, grade, and fields of major of undergraduate students in the age of convergence. Journal of Digital Convergence, 14(8), 69-80.
  • Patsopoulos, N. A., Evangelou, E., & Ioannidis, J. P. (2008). Sensitivity of between-study heterogeneity in meta-analysis: proposed metrics and empirical evaluation. International journal of epidemiology, 37(5), 1148-1157.
  • Patton, W., & Creed, P. A. (2002). The relationship between career maturity and work commitment in a sample of Australian high school students. Journal of Career Development, 29(2), 69-85.
  • Qudsiyah, U., Wibowo, M. E., & Mulawarman, M. (2018). The influence of parental attachment to career maturity with self efficacy as mediator. Jurnal Bimbingan Konseling, 7(1), 41-47.
  • Rogers, M. E., Creed, P. A., & Glendon, A. I. (2008). The role of personality in adolescent career planning and exploration: A social cognitive perspective. Journal of Vocational Behavior, 73(1), 132-142.
  • Roe, A. (1956). The psychology of occupationas. New York: Wiley.
  • Sadeghi, A., Baghban, I., Bahrami, F., Ahmadi, A., & Creed, P. (2011). Validation of the short form of the Career Development Inventory with an Iranian high school sample. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 11(1), 29-38.
  • Salami, S. O. (2008). Gender, identity status and career maturity of adolescents in Southwest Nigeria. Journal of Social Sciences, 16(1), 35-49.
  • *Sekmenli, T. (2000). Lise 1. sınıf öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeyleri ile sürekli kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Seligman, L. (1994). Developmental career counseling and assessment (2nd ed.). Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc.
  • Smits, S. J., Bryan Jr, N. B., & McLean, E. R. (1996, April). A longitudinal study of the influence of work self-concept and career certainty on the vocational development of information systems professionals. In Proceedings of the 1996 ACM SIGCPR/SIGMIS conference on Computer personnel research (pp. 305-312). ACM.
  • Seo, J., & Kim, M. (2019). A prediction model of factors related to career maturity in Korean high school students. Child Health Nursing Research, 25(2), 95-102.
  • Singh, P. K., & Shukla, R. P. (2016). Relationship between career maturity and self-efficacy among male and female senior secondary students. MIER Journal of Educational Studies, Trends and Practices, 5(2), 164-179.
  • Sirohi, V. (2013). Vocational guidance and career maturity among secondary school students: An Indian experience. European Scientific Journal, 9(19), 381-389.
  • Super, D. E. (1955). Personality integration through vocational counseling. Journal of Counseling Psychology, 2, 217-226.
  • Super, D. E., Crites, J. O., Hummel, R. C., Moser, H. P., Overstreet, P. L., & Warnath, C. F. (1957). Vocational development: A framework for research. New York: Teachers College, Bureau of Publications.
  • Super, D. E., & Overstreet, P. L. (1960). The vocational maturity of ninth grade boys. New York, NY: Teachers College Press, Columbia University.
  • Super, D. E., Starishevsky, R., Matlin, N., & Jordaan, J. P. (1963). Career development: Self-concept theory. New York, NY: College Entrance Examination Board.
  • Super, D. E. (1957). The psychology of careers: An introduction to career development. New York: Harper & Row.
  • Super, D. E. (1990). A life-span, life-space approach to career development. In D. Brown, L. Brooks, & Associates (Eds.), Career Choice and Development (2nA ed., pp. 197—261). San Francisco: Jossey-Bass.
  • *Sürücü, M. (2005). Lise öğrencilerinin mesleki olgunluk ve algıladıkları sosyal destek düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • *Sürücü, M., Kontaş, H., & Bacanlı, F. (2015). Üstün yetenekli ilköğretim öğrencilerinin kariyer gelişimleri. Electronic Turkish Studies, 10(15), 801-820.
  • *Şahin. K. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeyleri ile karar verme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Tekke, M., & Ghani, M. F. A. (2013). Examining the level of career maturity among Asian foreign students in public university: Gender and academic achievement. Hope Journal of Pakistan, 1(1), 101-121.
  • Tokar, D. M., Fischer, A. R., & Subich, L. M. (1998). Personality and vocational behavior: A selective review of the literature, 1993-1997. Journal of vocational behavior, 53(2), 115-153.
  • Tracey, T. J. G., Lent, R. W., Brown, S. D., Soresi, S., & Nauta, L. (2006). Adherence to RIASEC structure in relation to career exploration and parenting style: Longitudinal and idiothetic considerations. Journal of Vocational Behavior, 69, 248–261.
  • *Ulaş, Ö. ve Yıldırım, İ. (2015). Lise öğrencilerinde mesleki olgunluğun yordayıcıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 151-165.
  • *Ürün, A. E. (2010). Lise öğrencilerinin kendine saygı düzeyleri ile mesleki olgunlukları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Watson, M. B., Stead, G. B., & De Jager, A. C. (1995). The career development of black and white South African university students. International Journal for the Advancement of Counselling, 18(1), 39-47.
  • Yang, M. Y. (2016). Gender differences in industrıal design students'vocational maturity and career choices in Taiwanese universities. Bulletin of Japanese Society for the Science of Design, 63(4), 489-498.
  • *Yayla, A. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kariyer gelişimleri ile karar verme stilleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yazar, A. R. (1997). Genel lise ve meslek lisesi öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yon, K. J., Choi, W., & Goh, M. (2013). Career maturity growth curve and sex-role stereotypes of Korean adolescents. Journal of Career Development, 40(3), 203-222.
  • Yon, K. J., Joeng, J. R., & Goh, M. (2012). A longitudinal study of career maturity of Korean adolescents: the effects of personal and contextual factors. Asia Pacific Education Review, 13(4), 727-739.
  • Yun, S., & Min, S. (2015). Analysis on occupational preference, career, aspiration and career attitude maturity of middle & high school students. Indian Journal of Science and Technology, 8(7), 664-673.
  • Zahra, S. T., & Malik, A. A. (2018). relationship between self-concept and career maturity in Pakistani high school students. Bahria Journal of Professional Psychology, 17(1), 1-16.
  • Zeren, Ş. G. (1999). Yabancı dil ağırlıklı lise ve anadolu lisesi son sınıf öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeyleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.

Kariyer Olgunluğunda Cinsiyet Farklılıkları: Meta Analiz Çalışması

Year 2020, , 84 - 104, 07.01.2020
https://doi.org/10.9779/pauefd.496372

Abstract



Bu araştırmanın
amacı, kariyer olgunluğunda cinsiyet farklılıklarını meta analiz yöntemiyle
incelemektir. Bu amaç için, 2000-2017 yılları arasında Türkiye’de kariyer
olgunluğu konusunda çalışılan lisansüstü tezler ve makaleler incelenmiştir.
Tezleri incelemek için Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi ve bilimsel
makaleleri incelemek için de ULAKBİM Ulusal Veri Tabanı kullanılmıştır. Bu
araştırmanın örneklemini cinsiyet değişkenine ve kodlama protokolüne uygun
verileri içeren 17 araştırma oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi 4538 (%49,7)
kadın ve 4595 (%50,3) erkek olmak üzere toplam 9133 katılımcı içermektedir.
Kariyer olgunluğunun cinsiyete göre etki büyüklüğü, Cohen d olarak bilinen
Standardize Ortalamalar Farkı (SOF) analiz yöntemi kullanılarak belirlenmiştir.
Yayın yanlılığını belirlemek için Rosenthal’ın FSN Sayısı, Huni Grafiği, Duval-Tweedie’nin
Kırp-Doldur Yöntemi ile Egger testi sonuçları incelenmiş ve meta analizde yayın
yanlılığı olmadığı görülmüştür. Ayrıca meta analiz sonuçlarının farklı örneklem
gruplarına (ortaokul ve lise öğrencileri) göre nasıl değiştiğini belirlemek
için alt grup analizi yapılmıştır. Araştırma kapsamındaki çalışmalarda
heterojen bir dağılım olduğu bulunmuştur (Q=40.824 p=0.001, I²=60.807).
Araştırma sonuçları rastgele etkiler modeline göre kadınlar lehine, anlamlı ve
küçük düzeyde (d=0.303, [0,234; 0,371], p=0.000) etki büyüklüğü göstermiştir.
Ayrıca, alt grup analizi sonuçları cinsiyete göre hesaplanan etki büyüklüğünün
okul kademesine göre anlamlı olarak farklılaştığını göstermiştir.

References

  • (* ile işaretlenmiş olan kaynaklar meta-analiz çalışmasında kullanılmış olan kaynaklardır) *Acısu, S. (2002). Koruma altında olan lise ve meslek lisesi öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • *Akbulut, N. (2010). 12. sınıfta okuyan kız ve erkek öğrencilerin mesleki olgunluk ve umutsuzlukları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Akdaş, G. (2013). Sağlık meslek lisesi öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeylerinin ve algıladıkları aile desteğinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Alam, M. (2016). Home environment and academic self-concept as predictors of career maturity. IRA International Journal of Education and Multidisciplinary Studies, 4(3), 359-372.
  • *Altuntaş, S. (2013). Lise son sınıf öğrencilerinin çocukluk çağı örselenme yaşantıları ile mesleki olgunlukları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Altuntaş, S., Atlı, A. ve Kış, A. (2016). Öğrencilerin mesleki olgunluk düzeylerinin cinsiyetlerine göre meta analizi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (31), 88-106.
  • Atli, A. (2017). Five-factor personality traits as predictor of career maturity. Eurasian journal of educational research, 68, 151-165.
  • Bacanlı, F. (2005). Lise öğrencileri için mesleki grup rehberliği programı ve uygulama kılavuzu, Y.Kuzgun ve F.Bacanlı (dizi ed.), Rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan ölçme araçları ve programlar dizisi, 4 (2. Baskı), Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Bacanlı, F. ve Sürücü, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin kariyer gelişimleri ile ebeveyne bağlanmaları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(4), 679-700.
  • Bacanlı, F., Sürücü, M. ve Özer, A. (2007, 17-19 Ekim). Çocuklar için kariyer gelişim ölçeğinin faktör yapısı ve güvenirliği. 9. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, İzmir.
  • Bae, S. M. (2017). An analysis of career maturity among Korean youths using latent growth modeling. School Psychology International, 38(4), 434-449.
  • Bayındır, A. (1999). Bireylerin mesleki olgunluk düzeyleri ile anne babalarının tutumlarını algılamaları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara. Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P. T., & Rothstein, H. R. (2014). Meta-analize giriş, (Çev. S. Dinçer). Ankara: Anı Yayınları.
  • Borges, N. J., Richard, G. V., & Duffy, R. D. (2007). Career maturity of students in accelerated versus traditional programs. The Career Development Quarterly, 56, 171- 176.
  • Bozgeyikli, H., Bacanlı, F. ve Doğan, H. (2009). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin mesleki karar verme yetkinliklerinin yordayıcılarının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), 125-136.
  • Bozgeyikli, H., Doğan, H. ve Işıklar, A. (2010). Üstün yetenekli öğrencilerin mesleki olgunluk düzeyleri ile algıladıkları sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(28), 133-149.
  • Bozgeyikli, H., Eroglu, S. E., & Hamurcu, H. (2009). Career decision making self-efficacy, career maturity and socioeconomic status with Turkish youth. Education Sciences and Psychology, 1(14), 15-24.
  • *Can, A., & Taylı, A. (2014). Ortaokul öğrencilerinin kariyer gelişimlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 321-346.
  • Cansız, C. ve Çakır, M. A. (2017). Üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerin mesleki olgunluk düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Burdur İli Örneği). Researcher: Social Science Studies, 5(10), 59-72.
  • Chae, K. S., & Ma, M. (2015). Study on the correlation between family function and high-school students’ level of career maturity. The Korean Study on Culture Exchange, 4, 31–54.
  • Chan, C. (2014). Influence of perceived parenting styles on students' career maturity. (Unpublished masters’ thesis). University of Putra Malaysia, Malaysia.
  • Cho, S. Y., & Kim, K. C. (2014). The effects of career identity, career decision level and career maturity for middle, high school students. Studies on Korean Youth, 21, 325–349.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Second edition. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Cohen, J. (1992). Statistical power analysis. Current Directions in Psychological Science, 1(3), 98-101.
  • Choi, S., Hutchison, B., Lemberger, M. E., & Pope, M. (2012). A longitudinal study of the developmental trajectories of parental attachment and career maturity of South Korean adolescents. The Career Development Quarterly, 60(2), 163-177.
  • Creed, P. A., & Patton, W. (2003). Predicting two components of career maturity in school based adolescents. Journal of Career Development, 29(4), 277-290.
  • Creed, P. A., Patton, W., & Prideaux, L. A. (2007). Predicting change over time in career planning and career exploration for high school students. Journal of Adolescence, 30, 377-392.
  • Çakar, M. ve Kulaksızoğlu, A. (1997). Lise son sınıf öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeyleri ile denetim odağı düzeylerinin karşılaştırılması, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9, 113-131.
  • *Çınar, Ç. (2011). Lise son sınıf öğrencilerinin meslek seçimi kararlarında benlik algısının önemi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Çoban, A.(2005). Lise son sınıf öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeylerinin yordayıcı bazı değişkenlere göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 39-54.
  • Dhull, K. (2018, 18 Mart). A study of career maturity among adolescents in relation to their gender and type of schools. International Conference on research developments in Arts, Social Science, & Humanities. Hindistan. [Çevirim-içi: http://data.conferenceworld.in/ASH-2018/58.pdf ], Erişim tarihi: 08.08.2018.
  • Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz. Pegem Akademi: Ankara.
  • Egger, M., Smith, G. D., Schneider, M., & Minder, C. (1997). Bias in meta-analysis detected by a simple, graphical test. British Medical Journal, 315(7109), 629–634.
  • Ellis, P. D. (2010). The essential guide to effect sizes: Statistical power, meta-analysis, and the interpretation of research results. Cambridge University Press.
  • *Emilova, K. (2014). Onuncu sınıf öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Fatih Üniversitesi, İstanbul.
  • Flouri, E., & Buchanan, A. (2002). The role of work‐related skills and career role models in adolescent career maturity. The Career Development Quarterly, 51(1), 36-43.
  • Gassin, E., Kelly, K. R., & Feldhusen, J. F. (1993). Sex differences in the career development of gifted youth. The School Counselor, 41(2), 90-95.
  • Gilligan, C. (1982). In a different voice: Psychological theory and women’s development. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
  • Ginzberg, E., Ginsburg, S., Axelrad, S., & Herma, J.L. (1951). Occupational choice: An approach to a general theory. New york: Columbia University Pres.
  • Gottfredson, L. S. (1981). Circumscription and compromise: A developmental theory of occupational aspirations. Journal of Counseling Psychology, 28(6), 545-579.
  • Gottfredson, L. S. (2002). Gottfredson’s theory of circumscription, compromise, and self-creation. In D. Brown & Associates (Eds). Career choice and development (4th ed.). Bensenville, II: Scholastic Testing Service.
  • Gupta, M., & Mehtani, M. D. (2017). Exploring the role of parenting style to boost child’s career maturity. International Journal of Research in Economics and Social Sciences, 7(11), 418-438.
  • *Gülbahçe A. (2007). Mesleki olgunluk düzeyleri farklı olan öğrencilerin sosyal karşılaştırma ve benlik imgelerinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Hamamcı, Z. ve Çoban, A. E. (2007). Mesleki olgunluk ve mesleki kararsızlığın akılcı olmayan inançlarla ilişkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(27), 31-42.
  • Harlow, A. J., & Bowman, S. L. (2016). Examining the career decision self-efficacy and career maturity of community college and first-generation students. Journal of Career Development, 43(6), 512–525.
  • *Harman, E. (2017). Lise öğrencilerinin denetim odaklarına göre mesleki olgunluklarının kariyer karar verme güçlüklerini yordama gücü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Heo, G., & Kim, T. (2016). Autoregressive cross-lagged modeling of the reciprocal longitudinal relationship between self-esteem and career maturity. Journal of Career Development, 43(3), 273-288.
  • Hidayat, H., Ardi, Z., Herawati, S., & Amrina, Z. (2019). The contribution of internal locus of control and self-concept to career maturity in vocational higher education. KnE Social Sciences, 3(15), 234-248.
  • Ismail, M. S., Abdullah, S. S., Mohamad, M. Z., & Khairuldin, W. M. K. F. W. (2018). Student’s career maturity: Implications on career counselling. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8(4), 887-897.
  • Jung, K. H., & Kim, K. S. (2018). Analysis of relationship between parent attachment and career maturity of middle school students. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 19(10), 475-482.
  • Kayaş, S. (2009). Meslek liselerinin bilişim teknolojileri alanındaki öğrencilerin dal seçimlerine, öğrencilerin mesleki olgunluk düzeyleri ve öğrenci ailelerinin tutumlarının etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Kelly, K. R., & Colangelo, N. (1990). Effects of academic ability and gender on career development. Journal for the Education of the Gifted, 13(2), 168-175.
  • Kelly, K. R., & Jordan, L. K. (1990). Effects of academic achievement and gender on academic and social selfconcept: A replication study. Journal of Counseling & Development, 69, 173-177.
  • *Kepir, D., D. (2011). Üniversite adaylarında meslek seçimine ilişkin akılcı olmayan inançlar, mesleki olgunluk ve umut düzeyleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Anakara.
  • Kim, J., & Lee, B. (2010). A study on participation in part-time by secondary school students and their career maturity. Studies on Korean Youth, 21, 33–59.
  • *Kutlu, M. (2012). Anadolu ve genel lise öğrencilerinin çeşitli değişkenlere göre mesleki olgunluk düzeylerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 23-41.
  • Kuzgun, Y. (2014). İlköğretimde meslek gelişimi. İçinde Kuzgun Y. (Edt.). İlköğretimde Rehberlik (s. 125-153). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kuzgun, Y. ve Bacanlı, F. (2005). Lise öğrencileri için mesleki olgunluk ölçeği el kitabı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Lau, P. L., Low, S. F., & Zakaria, A. R. (2013). Gender and work: Assessment and application of Super’s theory-career maturity. British Journal of Arts and Social Sciences, 12(2), 175-185.
  • Lim, H., & Lee, Y. (2014). Comparative study on the effects of family and school in elementary school students’ career maturity. Paper presented at the annual meeting of the 10th Korean Education Longitudinal Study, Seoul, Korea.
  • Lim, S. A., & You, S. (2019). Long-term effect of parents’ support on adolescents’ career maturity. Journal of Career Development, 46(1), 48-61.
  • Liu, Y., Peng, K. Z., Mao, Y., & Wong, C. S. (2017). Different forms of relationships between vocational interests and career maturity in Chinese context. Journal of Career Development, 44(5), 425-439.
  • Luzzo, D. A. (1995). Gender differences in college students' career maturity and perceived barriers in career development. Journal of Counseling & Development, 73(3), 319-322.
  • Mabel, S. B., & Nagarenitha, M. (2016). Career Maturity and Career Decision-Making-A Review. International Education and Research Journal, 2(12), 56-57.
  • Mubiana, P. B. (2011). Career maturity, career knowledge, and self knowledge among psychology honours students: An exploratory study. Doctoral dissertation. University of Pretoria.
  • Oberai, R. (2016). To study the gender difference in career maturity-competence of parentally accepted & rejected students ın relation to management of schools. The International Journal of Indian Psychology, 4(1), 93-100.
  • Oğuz, Ö. (2008). Lise öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi (Özel Arı Lisesi Örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Özgan, A. (2006). Meslek lisesi öğrencilerinin mesleki karar verme olgunluğu ile bazı kişilik özelliklerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Öztemel, K. (2009). Ergenlerin çalışma anlayışının yordayıcıları. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Park, I. J. (2015). The role of affect spin in the relationships between proactive personality, career indecision, and career maturity. Frontiers in psychology, 6, 1754.
  • Park, S. H., & Ahn, J. H. (2016). A Study on the difference of career barriers, career attitude maturity, and career competencies based on gender, grade, and fields of major of undergraduate students in the age of convergence. Journal of Digital Convergence, 14(8), 69-80.
  • Patsopoulos, N. A., Evangelou, E., & Ioannidis, J. P. (2008). Sensitivity of between-study heterogeneity in meta-analysis: proposed metrics and empirical evaluation. International journal of epidemiology, 37(5), 1148-1157.
  • Patton, W., & Creed, P. A. (2002). The relationship between career maturity and work commitment in a sample of Australian high school students. Journal of Career Development, 29(2), 69-85.
  • Qudsiyah, U., Wibowo, M. E., & Mulawarman, M. (2018). The influence of parental attachment to career maturity with self efficacy as mediator. Jurnal Bimbingan Konseling, 7(1), 41-47.
  • Rogers, M. E., Creed, P. A., & Glendon, A. I. (2008). The role of personality in adolescent career planning and exploration: A social cognitive perspective. Journal of Vocational Behavior, 73(1), 132-142.
  • Roe, A. (1956). The psychology of occupationas. New York: Wiley.
  • Sadeghi, A., Baghban, I., Bahrami, F., Ahmadi, A., & Creed, P. (2011). Validation of the short form of the Career Development Inventory with an Iranian high school sample. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 11(1), 29-38.
  • Salami, S. O. (2008). Gender, identity status and career maturity of adolescents in Southwest Nigeria. Journal of Social Sciences, 16(1), 35-49.
  • *Sekmenli, T. (2000). Lise 1. sınıf öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeyleri ile sürekli kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Seligman, L. (1994). Developmental career counseling and assessment (2nd ed.). Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc.
  • Smits, S. J., Bryan Jr, N. B., & McLean, E. R. (1996, April). A longitudinal study of the influence of work self-concept and career certainty on the vocational development of information systems professionals. In Proceedings of the 1996 ACM SIGCPR/SIGMIS conference on Computer personnel research (pp. 305-312). ACM.
  • Seo, J., & Kim, M. (2019). A prediction model of factors related to career maturity in Korean high school students. Child Health Nursing Research, 25(2), 95-102.
  • Singh, P. K., & Shukla, R. P. (2016). Relationship between career maturity and self-efficacy among male and female senior secondary students. MIER Journal of Educational Studies, Trends and Practices, 5(2), 164-179.
  • Sirohi, V. (2013). Vocational guidance and career maturity among secondary school students: An Indian experience. European Scientific Journal, 9(19), 381-389.
  • Super, D. E. (1955). Personality integration through vocational counseling. Journal of Counseling Psychology, 2, 217-226.
  • Super, D. E., Crites, J. O., Hummel, R. C., Moser, H. P., Overstreet, P. L., & Warnath, C. F. (1957). Vocational development: A framework for research. New York: Teachers College, Bureau of Publications.
  • Super, D. E., & Overstreet, P. L. (1960). The vocational maturity of ninth grade boys. New York, NY: Teachers College Press, Columbia University.
  • Super, D. E., Starishevsky, R., Matlin, N., & Jordaan, J. P. (1963). Career development: Self-concept theory. New York, NY: College Entrance Examination Board.
  • Super, D. E. (1957). The psychology of careers: An introduction to career development. New York: Harper & Row.
  • Super, D. E. (1990). A life-span, life-space approach to career development. In D. Brown, L. Brooks, & Associates (Eds.), Career Choice and Development (2nA ed., pp. 197—261). San Francisco: Jossey-Bass.
  • *Sürücü, M. (2005). Lise öğrencilerinin mesleki olgunluk ve algıladıkları sosyal destek düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • *Sürücü, M., Kontaş, H., & Bacanlı, F. (2015). Üstün yetenekli ilköğretim öğrencilerinin kariyer gelişimleri. Electronic Turkish Studies, 10(15), 801-820.
  • *Şahin. K. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeyleri ile karar verme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Tekke, M., & Ghani, M. F. A. (2013). Examining the level of career maturity among Asian foreign students in public university: Gender and academic achievement. Hope Journal of Pakistan, 1(1), 101-121.
  • Tokar, D. M., Fischer, A. R., & Subich, L. M. (1998). Personality and vocational behavior: A selective review of the literature, 1993-1997. Journal of vocational behavior, 53(2), 115-153.
  • Tracey, T. J. G., Lent, R. W., Brown, S. D., Soresi, S., & Nauta, L. (2006). Adherence to RIASEC structure in relation to career exploration and parenting style: Longitudinal and idiothetic considerations. Journal of Vocational Behavior, 69, 248–261.
  • *Ulaş, Ö. ve Yıldırım, İ. (2015). Lise öğrencilerinde mesleki olgunluğun yordayıcıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 151-165.
  • *Ürün, A. E. (2010). Lise öğrencilerinin kendine saygı düzeyleri ile mesleki olgunlukları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Watson, M. B., Stead, G. B., & De Jager, A. C. (1995). The career development of black and white South African university students. International Journal for the Advancement of Counselling, 18(1), 39-47.
  • Yang, M. Y. (2016). Gender differences in industrıal design students'vocational maturity and career choices in Taiwanese universities. Bulletin of Japanese Society for the Science of Design, 63(4), 489-498.
  • *Yayla, A. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kariyer gelişimleri ile karar verme stilleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yazar, A. R. (1997). Genel lise ve meslek lisesi öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yon, K. J., Choi, W., & Goh, M. (2013). Career maturity growth curve and sex-role stereotypes of Korean adolescents. Journal of Career Development, 40(3), 203-222.
  • Yon, K. J., Joeng, J. R., & Goh, M. (2012). A longitudinal study of career maturity of Korean adolescents: the effects of personal and contextual factors. Asia Pacific Education Review, 13(4), 727-739.
  • Yun, S., & Min, S. (2015). Analysis on occupational preference, career, aspiration and career attitude maturity of middle & high school students. Indian Journal of Science and Technology, 8(7), 664-673.
  • Zahra, S. T., & Malik, A. A. (2018). relationship between self-concept and career maturity in Pakistani high school students. Bahria Journal of Professional Psychology, 17(1), 1-16.
  • Zeren, Ş. G. (1999). Yabancı dil ağırlıklı lise ve anadolu lisesi son sınıf öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeyleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
There are 106 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ersoy Çarkıt 0000-0002-9811-9135

Feride Bacanlı 0000-0002-5712-3867

Publication Date January 7, 2020
Submission Date December 13, 2018
Acceptance Date June 17, 2019
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Çarkıt, E., & Bacanlı, F. (2020). Kariyer Olgunluğunda Cinsiyet Farklılıkları: Meta Analiz Çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 84-104. https://doi.org/10.9779/pauefd.496372