Bu araştırmanın
amacı öğretmen görüşlerine göre anadili Türkçe olmayan ve okul öncesi eğitim
almamış öğrencilerin ilk okuma yazma öğrenme sürecinde yaşadığı sorunları
tespit etmektir. Araştırmanın gerçekleştirilmesinde karma yöntemlerden “gömülü
desen” tercih edilmiştir. Verilerin elde edilmesinde araştırmacılar tarafından
geliştirilmiş olan “açık uçlu soru anketi” ve “Ana Dili Türkçe Olmayan
Öğrencilerde Okul Öncesi Eğitimin İlk Okuma Yazma Öğrenme Sürecine Etkisine
İlişkin Öğretmenlerin Eğilimleri Ölçeği (ADİLKÖ)”
ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutu 176 öğretmen; nitel
boyutu ise 35
öğretmenle gerçekleştirilmiştir. Nitel verilere
uygulanan içerik analizi sürecinde “uyum aşaması, görsel okuma, kendini ifade
etme, yönergelerin anlaşılması, yazma becerisi” temalarına ulaşılmıştır.
Öğretmenlerden 15’i okul öncesi eğitimin ana dili Türkçe olmayan öğrencilerin
hazır bulunuşluk düzeyine olumlu etkilerinin olduğunu belirtmiştir. Okul öncesi
eğitim alan öğrencilerin ilk okuma yazma öğrenme başarılarına ilişkin öğretmen
algıları onların cinsiyetlerine, sınıf mevcutlarına görev yerlerine göre
anlamlı bir farklılık göstermezken, kıdemlerine göre anlamlı bir farklılık
göstermektedir.
The purpose of this research is to determine the problems experienced in the learning process of initial literacy by the students that are non-Turkish and do not have pre-school education according to the views of the teachers. “Grounded design” among the mixed methods was conducted in processing the research. The” open-ended question questionnaire” and the “Scale for Tendency of Teachers towards Effect of Pre-school Education on Learning Process of Inıtial Literacy for Non-Turkish Students (STTEPL)” generated by the researchers were implemented in collecting data. The quantitative dimension of the study was carried out with 176 teachers, and the qualitative dimension was conducted with 35 teachers. The themes of “adaptation phase, visual reading, self-expression, understanding the instructions, and writing skill were acquired in the process of content analysis applied to the qualitative data. 15 of the teachers mentioned that pre-school education was of positive effects on the readiness level of non-Turkish students. Perceptions of the teachers about the success of the students with pre-school education do not significantly vary in terms of the variables of classroom size, and place of duty of the teachers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 7, 2020 |
Submission Date | January 8, 2019 |
Acceptance Date | May 9, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |