The aim of this study is to investigate Turkey’s
Education Vision 2023 document, issued by the Ministry of National
Education, in terms of educational management. In this context, the document is
investigated within the problems related to the field of educational management
in the Turkish Education System. The study was designed as qualitative
research, and it is based on the content of Turkey’s Education Vision 2023 document.
The research was carried out using document analysis method. Five themes, included
in the field of education management, were determined to investigate in the
research. These themes; vision, school development model, human resources,
financing, and inspection and guidance services. These themes were handled
together with the problems mentioned in the literature and discussed whether
the vision document addresses these problems or not. As a result of the
research, it was determined that positive innovations in the field of education
management were planned through the vision document. However, it is seen that
these innovations are not sufficient to solve existing problems
Bu araştırmanın amacı Milli Eğitim Bakanlığı
tarafından yayınlanan 2023 Eğitim Vizyonu belgesinin eğitim yönetimi açısından
incelenmesidir. Bu bağlamda ele alınan belge günümüzde Türk Eğitim Sisteminde
bulunan ve eğitim yönetimi alanı ile ilgili olan sorunlar çerçevesinde
incelenmiştir. Araştırma nitel bir araştırma olup vizyon belgesinde bulunan
içerik temel alınmıştır. Araştırma doküman analizi yöntemi kullanılarak
yapılmıştır. Araştırmada, vizyon belgesi ile belirtilen ve yapılması düşünülen
yeniliklerin, eğitim yönetimi alanına gire beş tema belirlenmiştir. Bu temalar;
vizyon, okul gelişimi modeli, insan kaynakları, finansman ve teftiş ve
rehberlik hizmetleri başlıkları ile adlandırılmıştır. Bu temalar alan yazında
belirtilen sorunlarla birlikte ele alınmış ve vizyon belgesinin bu sorunlara
çözüm getirip getirmediği incelenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgularda vizyon
belgesinin eğitim yönetimi alanında olumlu yönde yeniliklerin planlandığı saptanmıştır.
Ancak yapılması planlanan bu yeniliklerin var olan ve adım atılması beklenen
sorunların çözümü noktasında yeterli olmadığı görülmüştür
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 7, 2020 |
Submission Date | March 8, 2019 |
Acceptance Date | August 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |