The present study, considering the
influence of parents on the education of their children, examines how parents
rate the importance of courses that are related (Science, Mathematics, Social
Studies, Turkish, and Foreign Language Education) and not related (Physical
Education, Ethics, Art) to central exam success. Specifically, the study
investigated the relationship between parents’ perception of the importance of
a subject that is related and not related to central exam success and parents’
educational degree and income level and their children’s level of education.
The study involved 540 parents from the central districts of Sinop. Descriptive
statistics and logistic regression analysis were used in data analysis.
Findings revealed that most of the parents perceived Mathematics as the most
important subject for the education of their children. However, a few parents
ranked Physical Education, Art, and Social Studies courses as the most
important subject for children’s education. The logistic regression analysis
showed that there was a significant relationship between the parents’
perception of the importance of subjects that are related or not related to
central exam success and parents’ degree of education and children’s level of
education. The study findings were discussed given the influence of central
exams and parents on the Turkish Education System.
Ailelerin çocuklarının eğitimi
üzerindeki belirleyici etkisi göz önünde bulundurularak, bu çalışmada ailelerin
merkezi sınav başarısı ile ilgili olan (Fen Bilimleri, Matematik, Sosyal
Bilgiler, Türkçe ve Yabancı Dil) ve ilgili olmayan (Beden Eğitimi, Etik, Sanat)
dersleri ne kadar önemli gördükleri incelenmektedir. Bu çalışmada özelikle
velilerin merkezi sınav başarısı ile ilgili olan ve olmayan bir dersi önemli
görmeleri ile velilerin eğitim düzeyi, gelir seviyesi ve çocuğunun öğretim
düzeyi arasındaki ilişki araştırılmıştır. Çalışmaya Sinop ilinin merkez
ilçelerinden 540 veli katılmıştır. Veri analizinde betimsel istatistiklere ve
lojistik regresyon analizine başvurulmuştur. Bulgular, velilerin birçoğu
tarafından Matematik dersinin çocukların eğitimi için en önemli ders olarak
görüldüğünü göstermiştir. Beden Eğitimi, Sanat ve Sosyal Bilgiler dersleri ise
çok az sayıdaki veli tarafından çocukların eğitiminde birinci sırada önemli
görülmüştür. Lojistik regresyon analizi sonuçları, velilerin merkezi sınav
başarısı ile ilgili olan ve ilgili olmayan bir dersi önemli görmeleri ile
velinin eğitim düzeyi ve çocuğunun öğretim düzeyi arasında anlamlı bir ilişki
olduğunu göstermiştir. Çalışma bulguları, merkezi sınavların ve ailenin Türk
Eğitim Sistemi üzerindeki etkisi göz önünde bulundurularak tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2020 |
Submission Date | May 7, 2019 |
Acceptance Date | October 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |