This research aimed to examine the relationship between charismatic leadership, emotional labor and trust in the leader, according to teacher views. The sample of the research consists of 522 teachers working in public primary, secondary and high schools in all districts of Trabzon province in the 2020-2021 academic year. The data were collected using the Emotional Labor Scale, Conger-Kanungo Charismatic Leadership Scale and Trust in Leader Scale. The data were analyzed using Pearson product-moment correlation coefficient and hierarchical regression. According to the research findings, significant relationships were found between charismatic leadership, trust in the leader and sub-dimensions of emotional labor. Additionally, according to hierarchical regression analysis, charismatic leadership and trust in the leader were found to be significant predictors of the sub-dimensions of emotional labor. The results obtained were discussed in the context of charismatic leadership, emotional labor and trust in leader variables, and suggestions were made for policymakers, practitioners and researchers.
Bu araştırmada öğretmen görüşlerine göre karizmatik liderlik, duygusal emek ve lidere güven arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemi, 2020-2021 eğitim öğretim yılında Trabzon ili tüm ilçelerindeki resmi ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 522 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, Duygusal Emek Ölçeği, Conger-Kanungo Karizmatik Liderlik Ölçeği ve Lidere Güven Ölçeği kullanılarak toplanılmıştır. Veriler Pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı ve hiyerarşik regresyon ile analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre karizmatik liderlik, lidere güven ve duygusal emeğin alt boyutları arasında anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Ayrıca hiyerarşik regresyon analizine göre de karizmatik liderlik ve lidere güvenin duygusal emeğin alt boyutlarının anlamlı olarak yordayıcısı olduğu görülmüştür. Elde edilen sonuçlar karizmatik liderlik, duygusal emek ve lidere güven değişkenleri bağlamında tartışılmış ve politika yapıcılarına, uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 12, 2024 |
Publication Date | May 15, 2024 |
Submission Date | June 13, 2023 |
Acceptance Date | January 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 61 |